ALT ELLER INGEN TING!

Av Geir Tverdal mars 14, 2017 18:00

ALT ELLER INGEN TING!

Dorian Yates: Hvis jeg skulle snakke om «hemmeligheten» til mine fremganger som kroppsbygger så skulle det være: «Gi alt, når du gjør noe. Eller blås i det!»

  • Denne saken ble først publisert i 2014, men tas frem igjen til glede for nye lesere.

Med «alt» mener jeg at du konsentrerer og anstrenger deg 100 prosent!

På gymet bruker jeg en mengde ulike øvelser og trener alltid så tungt som mulig. «Tungt» er et relativt begrep, som innebærer at det skal være tungt for muskelen å jobbe i et gitt øyeblikk. Jeg forsøker hele tiden å slå mine personlige rekorder gjennom å greie flere reps med tyngre vekter. Dette garanterer det rene intensitetsnivået for muskeltilvekst. Styrke gjør det mulig å trene enda tyngre. Og du får i takt med dette en større muskelmasse.

Den typen av «gi alt eller ingenting intensitet» tvinger muskelen til – gjennom tilvekst – å tilpasse seg de økende kravene som stilles til den. Til tross for denne totale krafteksplosjon er det veldig viktig å konsentrere seg om å kjenne at muskelen trenes helt ut i hver repetisjon og i hvert set. Jeg tror også at det er like viktig at jeg tenker positivt.

Jeg må se resultatet av alt slitet foran meg hele tiden. Dette gjør at motivasjonen aldri svikter! Ja, for meg finnes det ingen andre måter å trene på enn å nettopp gi alt, samtidig som jeg visualiserer mine mål, dvs. ser dem foran meg.

Som et eksempel på hvor intensivt jeg trener, kan jeg nevne trapeziustreningen. Ja, jeg trener alle musklene like hardt. Til og med trapezius, nakken, maven, leggene, og underarmens frem- og bakside er med i det vanlige treningsprogrammet. For trapezius varmer jeg opp med shrugs (skulderrullinger> i smith-maskin i ca 12 reps og fortsetter direkte med shrugs med tunge hantler. Dette trenes i ca 4 set. «Det var jo ikke mye», sier kanskje noen. Og jeg er enig. Men det er utrolig mye mer å trene en kort økt, enn å ikke spesialtrene denne muskelgruppen i det hele tatt! Om du selv vil prøve å trene ener metoden «Alt eller ingenting», må du tenke på noen ting:

Gi aldri avkall på en strikt og riktig utførelse av øvelsen!

Til tross for at du trener tungt må du trene uten fusk! Klarer du ikke å trene helt strikt: senk vektbelastningen.

Tenk på at det må være den muskelgruppen som trenes – og bare den – som sørger for å flytte motstanden. Hvis du fusker opp vektene, så trenes ikke muskelgruppen som skal trenes i like høy grad.

Selvfølgelifg får du også et dårligere resultat. I lengden kan det til og med føre til skader. Men jeg erkjenner: Jeg kan iblant trene med meget tunge vekter med en ganske ustrikt utførelse. Jeg synes det er bra å skaffe seg «vektvane». Og denne ustrikte treningen gir også et visst muskulært resultat. Men ikke et resultat som ligger i nærheten av hva du kan oppnå ved å bruke lettere vekter og trene «ultrastrikt» og virkelig kjenne at hver repetisjon følger med gjennom hele øvelsen. Gi alt i hvert set, etter at du har varmet opp! Den største grunnen til at de fleste ikke oppnår bra resultat? er f6r at de trener alt for få reps og alt for få set. Hvis du vil at dine muskler skal vokse 100% så må du tvinge dem gjennom 1 00-prosentlig intensitet.

Grunnen til at jeg kan gi alt hver gang jeg går til gymet er fordi jeg unngår å bli overtent. Jeg tillater ikke meg selv å trene fire, fem eller seks ganger per uke, men hviler kroppen regelmessig skikkelig. Å hoppe over hviledager betyr at du bryter ned muskelmasse, isteden for å bygge den opp. Hvile har aldri skadet en voksende fysikk, men det har for mye trening!!

Som jeg har sagt, når jeg trener så gir jeg alt og trener så mange set jeg trenger for at summen av utviklingen skal bli så maksimal som mulig. Normalt ligger en treningsøkt på ca 45 minutter. Og da er det trening som gjelder. og ingen ting annet! Før Mr Olympia 1992 senket jeg treningen med 30 prosent og la inn en ekstra hviledag. Resultatene var utrolige, min motivasjon var på topp, min styrke økte fra økt til økt og mine muskler var hele tiden fylt med muskelglykoger og det resulterte i mitt livs seier.

Av Geir Tverdal mars 14, 2017 18:00

Kommentarer

Søk på iform.no

#iform_no Instagram

Annonser

ANNONSER





Sammenligne rente før du låner penger. På Lavrente.org finner du all informasjon som du trenger for å ta de riktige økonomiske avgjørelsene.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!

Ønsker du en mer effektiv produksjonshverdag? Da hjelper Pall-Pack deg med å finne riktig pakkemaskin til riktig pris.

Med effektiv palletering sparer du tid og penger. I mer enn 55 år har vi hjulpet det norske marked, hør med oss for hvordan.

Emballerer du i dag dine paller manuelt? Da kan Pall-Pack hjelpe deg med oppgaven, vi har både strekkfilm og riktig pakkemaskin for oppgaven.

Øvelse gjør mester