BAKKA – LAO din vei til perfekt rumpe og superkondisjon

Av Ole Andre Lie januar 4, 2017 08:00 Oppdatert

BAKKA – LAO din vei til perfekt rumpe og superkondisjon

Les dette hvis du er ute etter den perfekte sprettrumpa – eller superkondisjonen

Bakka-lao-2015-3

Nå er den nemlig her, treningsmetoden som banker opp rumpa og låra dine hardere enn du trudde var mulig, og som samtidig setter lungekapasiteten din på en real test. Bakka-lao heter den!!

Som vi alle vet kommer ting svært sjeldent gratis her i livet, ei heller superform og sprettrumpe, – som så mange av oss ønsker. Bakka-lao krever full innsats med topp intensitet av enhver som tør prøve seg. Og det må også til dersom man vil oppnå de resultatene man ønsker seg. Bakka-lao skal gjøre skikkelig vondt underveis, men etterpå er det en deilig følelse å vite at man har gjennomført sin første, eller nok en Bakka-lao.

Kort fortalt er Bakka-lao, som navnet delvis røper, en videreutviklet form for bakketrening, med fokus på løp og spenst. Dens likhet på matretten Baccalao ligger i at den er satt sammen av mange ingredienser. Treningsmetoden er hovedsaklig utviklet for løpere, men kan benyttes av alle som ønsker seg en skikkelig «headbanging-treningsøkt» der du må søke langt ned i kjelleren. Nivå spiller ingen rolle. Som beskrevet under er programmet delt inn i tre vanskelighetsgrader, for nybegynnere, viderekommende og erfarne atleter. Målet for utøverne som benytter dette aktivt er å benytte denne økta som en del av et helhetstenkende treningsprogramen, for eksempel en gang i uka.

Forberedelser

Det første du bør gjøre hvis du vil gjennomføre en Bakk-alao er å finne deg en skikkelig motbakke. Det er nemlig i denne motbakken hele økta skal foregå. Bakken bør være såpass lang at det tar deg minst to-tre minutter å løpe opp hele hvis du løper så fort du kan. Utenom denne bakken og joggesko er vilje og innsats alt du trenger for å sette i gang.

Bakka-lao-2015-2

Programmet

Kort fortalt består Bakka-laoen av følgende ingredienser ;
1) 1minuttsintervaller
2) Spensthopp med fremdrift
3) 60 metere
4) Elghufs
5) 2 minuttersintervaller
6) 30 metere.
I tillegg bør man selvsagt legge inn oppvarming og nedjogging.

Nivåer

Som tidligere nevnt er Bakka-laoprogrammet hovedsaklig delt opp i tre nivåer, som tar hensyn til hvorvidt du er nybegynner, viderekommen eller erfaren når det gjelder trening. (Selvsagt kan du også finne en mellomting mellom nivåene dersom om du føler det passer ditt nivå best).
Nybegynnerprogrammet ser ut som følger
1) 3 x 1 minuttsintervaller (Rolig jogg tilbake til start mellom hver intervall)
2) 3×10 spensthopp med fremdrift (vil altså si at man for hvert hopp, hopper seg oppover i bakken)
3) 3×60 metere (spurt alt du kan)
4) 3x100meter Elghufs (med eller uten staver)
5) 3 x 2 minuttersintervaller (Rolig jogg tilbake til start mellom hver intervall)
6) 3×30 meter (spurt alt du kan)

Program for viderekommende

1) 5-6 x 1 minuttsintervaller (Rolig jogg tilbake til start mellom hver intervall)
2) 5×10 spensthopp med fremdrift (vil altså si at man for hvert hopp, hopper seg oppover i bakken)
3) 5×60 metere (spurt alt du kan)
4) 5x100meter Elghufs (med eller uten staver)
5) 5-6 x 2 minuttersintervaller (Rolig jogg tilbake til start mellom hver intervall)
6) 5×30 meter (spurt alt du kan)

Program for erfarne atleter

1) 8-10 x 1 minuttsintervaller (Rolig jogg tilbake til start mellom hver intervall)
2) 10×10 spensthopp med fremdrift (vil altså si at man for hvert hopp, hopper seg oppover i bakken)
3) 10×60 metere (spurt alt du kan)
4) 10x100meter Elghufs (med eller uten staver)
5) 8-10 x 2 minuttersintervaller (Rolig jogg tilbake til start mellom hver intervall)
6) 10×30 meter (spurt alt du kan)

Da gjenstår det bare å bestemme seg for hvilket nivå du mener du hører hjemme på, finne deg motbakken din, snøre på skoa og komme deg ut og kjøre på. Det er jo som med det meste her i livet egentlig bare opp til deg selv, enten du ønsker deg sprettrumpa eller superkondisjon. Målet er ditt. veien mot målet er din vei å gå, – og Bakka-lao er et supert virkemiddel på den veien.

(Don`t) Break a Leg!!!

Av Ole Andre Lie januar 4, 2017 08:00 Oppdatert

Kommentarer

Annonser

Annonser





Søk på iform.no

Annonser

ANNONSER

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!

Ønsker du en mer effektiv produksjonshverdag? Da hjelper Pall-Pack deg med å finne riktig pakkemaskin til riktig pris.

Med effektiv palletering sparer du tid og penger. I mer enn 55 år har vi hjulpet det norske marked, hør med oss for hvordan.

Emballerer du i dag dine paller manuelt? Da kan Pall-Pack hjelpe deg med oppgaven, vi har både strekkfilm og riktig pakkemaskin for oppgaven.

Øvelse gjør mester