Bikinifitness-utøver Amelie Henriksen

Geir Tverdal
Av Geir Tverdal februar 24, 2017 08:00 Oppdatert

Bikinifitness-utøver Amelie Henriksen

Vi har tatt en prat med Amelie som skal konkurrere i bikinifitness nå til våren.

Alder: 22 år
Høyde: 162 cm
Vekt. On-season: rett under 50kg.
Off-season: Dette vet jeg faktisk ikke enda. Men vi blir fulgt opp etter konkurransen av coach for å begynne å spise oss opp igjen, først da får nok jeg et innblikk i hvor jeg skal ligge vektmessig off-season.
Bosted: Vesterålen i Øksnes, på et tettsted ved navnet Myre.
Jobb: Tilkallingsvikar som ambulansefagarbeider.
Coach: Line Celius, StrongBody/Kaliber Treningsstudio
Klubb: Kaliber Gym FKK
Sponsor: Sportfix.no fra Sortland og Mardon’s Pleie som ligger på Myre.
Instagram: @0amelie

På fjellet ved Amelies hjemplass.

Når bestemte du deg for å satse på bikinifitness – og hvorfor akkurat bikinifitness?

Jeg begynte vel å tenke tanken rundt om i mai 2016, men fortsatt da var dette litt fjernt for meg. Tenkte alltid at dette var noe jeg aldri ble å være tøff nok til å gjøre. Det å skulle stille seg på en scene i en liten bikini, foran masse folk og dommere som skal dømme deg etter utseende, kropp og utstråling er litt skummelt, så man kan si jeg tygget lenge på det. Jeg har alltid vært en veldig udadvent person, men sjenert over kroppen min, men dette er noe jeg har fått et bedre syn på etter at jeg fikk hjelp av StrongBody!

Hvor lenge har du trent?

Jeg har siden jeg var lita trent fotball, men dette stoppet jeg med i 2011 pga flytting. I mellomtiden frem til 2015 var det veldig jojo med trening. Først sommeren 2015 var det at jeg begynte for utfordringens skyld å prøve og få gått flest mulig fjellturer, og jo flere turer det ble jo lettere ble det å gå, og når man da så vekten gikk nedover så ga det mer humør og motivasjon til å røre på seg.

Først etter sommeren 2015 var det at jeg gikk inn for mer fokusert fokus på styrketrening, da var det mye saltimer det gikk i, så fikk jeg ordnet meg et styrkeprogram som treningssenteret satt opp til meg. Og i februar da jeg kontaktet Strongbody var det først da jeg fikk satt opp et kostholds- og treningsprogram fra dem at resultatene virkelig kom. Og det var nok det beste jeg har gjort for meg selv!

Hvor mye har du gått ned?

Jeg veide nok rundt 64 kg på mitt tyngste, så greide jeg selv å gå ned 8,5 kg med bare fjellturene og litt endring i kosten, det vil si -jeg spiste bare mindre. Jeg kunne ingenting om kosthold da. Jeg gikk opp igjen 3,5 kg da vinteren kom og fjellturene sluttet. Men et halvt år etter kontaktet jeg Strongbody og har siden da gått ned 8,5 kg og -5 cm over midjen og -9,5 cm over magen.

Jeg hadde et veldig godt utgangspunkt da jeg fikk programmet hos StrongBody, men det var først med riktig mat og styrketrening at kroppen ble mer formet og fastere!

Hvordan spiste du før?

Gikk ofte i noen knekkebrød med majones og litt pålegg på, salami f.eks., med et glass melk ved siden av til frokost, ble ofte det samme til lunsj. Eller så ble det noe mat kjøpt fra en varmdisk på butikken pga jobben der vi aldri vet når vi må ut å kjøre. Middagen varierte hele tiden, fra spagetti og kjøttdeig med en masse saus på, til fisk, potet, gulrot og selvfølgelig en mektig saus til der også. Problemet mitt før var at jeg overspiste alltid ved middagstid, ellers så småspiste jeg hele tiden, hadde aldri noe kontroll over energiinntaket mitt, og kunne veldig lite om kosthold. Jeg var aldri noe godte-jente, spiste ikke mye av den sorten, men spiste alt for mye – feil type mat.

Fra oppstart hos StrongBody februar 2016 vs. Poseringstrening på Kaliber februar 2017.

Hvordan spiser du nå?

Nå er det andre boller, eller havregryn kan du si…. Nå kan en vanlig dag for meg sett slik ut

  • Frokost: havregryn blandet med proteinpulver
  • Lunsj og mellommåltid: mager cottage cheese med masse bær eller en frukt til
  • Middag: kylling, masse grønnsaker og en type karbkilde til, feks. ris, potet eller fullkornspasta med en ‘hjemmelaget’ dressing av for eksempel mager kesam, blandet med det krydret du ønsker
  • Kvelds: Omelett eller stekte egg på brødskive med masse skinke

Ja her tenker nok noen – ‘så kjedelig mat’ – men for min del storkoser jeg meg med maten jeg spiser! Jeg kunne levd på bare havregryn og cottage cheese jeg, he he…..

Men det er så mye annen mat jeg faktisk kan velge mellom. Kostplanen jeg kjøpte fra Strongbody har utallige måltidsalternativer! Der en faktisk kan spise likt som alle andre, nesten i vært-fall! Det eneste er at jeg må veie maten min nå siden jeg er på diett frem mot en konkurranse, men man lærer seg etterhvert hvor mye mat sånn ca er på øyemål.

Bruker du kosttilskudd?

  • Omega-3
  • Multivitamin
  • Omega-3
  • Proteinpulver, for det meste fra star nutrition
  • Ripped hardcore for fettforbrenning og for å dempe søtsug – vet ikke om dette har virket, men tatt å spist dem for det om.
  • Kreatin ved treningene
  • BCAA ved kardio om morgenene

Har du noen som følger deg opp mot konkurransene?

Ja, det har jeg. Verdens beste coach – Line Celius! Hun har fulgt meg helt siden jeg ble kunde hos StrongBody, og da jeg bestemte meg for å stille var det naturlig å stille for Kaliber Gym FKK som er klubben StrongBody coacher for i konkurransesammenheng.

Hvilke konkurranser stiller du i denne omgangen og hvilke forventninger har du?

Jeg skal prøve meg på å stille i bikinifitness i Sandefjord Open i mars, og så i Oslo på Oslo Grand Prix.

Forventningene mine er nok dessverre veldig små. Jeg har alltid hatt veldig store forventninger til meg selv, og føler aldri jeg er god nok. Jeg vil alltid bli bedre og bedre. Så går jeg og har i bakhodet hele tiden at dette er en sport som er blitt veldig populær der det er veldig mange som deltar, og det skal litt til for å ‘stikke seg ut’. Og det er så utrolig mange nydelige, veltrente jenter som deltar på dette, så det skal litt til for å konkurrere mot alle disse. Men bare jeg kommer meg i sceneform og får til poseringene så skal jeg være fornøyd med det!

Har du noen hobby ved siden av treningen?

Nei nå er det lite hobbyer på meg ved siden av. Jeg jobber mye og tiden imellom bruker jeg ofte på trening. Men dette er på grunn av at trening har blitt en stor interesse for meg! Etter at jeg kontaktet StrongBody falt jeg bare mer og mer for interessen rundt kosthold og trening.

Jeg var veldig interessert i interiør og hus før, men dette avtok nesten helt etter det, he he…

Nå har ikke jeg da holdt så lenge på med dette, så det kan jo hende etter konkurransen at jeg finner på annet å bruke tiden min på, men nå er det for det meste bare dette som står i sikte for meg. Og jeg koser meg med det!

Geir Tverdal
Av Geir Tverdal februar 24, 2017 08:00 Oppdatert

Kommentarer

Søk på iform.no

#iform_no Instagram

Annonser

ANNONSER



Sammenligne rente før du låner penger. På Lavrente.org finner du all informasjon som du trenger for å ta de riktige økonomiske avgjørelsene.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!

Ønsker du en mer effektiv produksjonshverdag? Da hjelper Pall-Pack deg med å finne riktig pakkemaskin til riktig pris.

Med effektiv palletering sparer du tid og penger. I mer enn 55 år har vi hjulpet det norske marked, hør med oss for hvordan.

Emballerer du i dag dine paller manuelt? Da kan Pall-Pack hjelpe deg med oppgaven, vi har både strekkfilm og riktig pakkemaskin for oppgaven.

Øvelse gjør mester