Drømmer du om å nå et løpsmål?

iform.no
Av iform.no januar 17, 2017 16:18

Drømmer du om å nå et løpsmål?

Løping er en populær form for mosjon i Norge i dag, og når man er ute og kjører bil ser man ofte spreke løpere som gamper i vei langs veiskulderen!

Mange trener bare for å holde formen ved like og kroppen i gang, mens andre trener mot et fastsatt mål. Drømmen om å fullføre en 10 kilometer eller et halvmaraton er noe som ofte er en gjenganger, og det er jo liten tvil om at det føles gjevt å ha fullført 21 kilometer med løping som amatør!

Veien til en halvmaraton kan synes lang, men det handler bare om systematisk trening over lengre tid. Her gjelder det først og fremst å klare å stå distansen helt ut, og for å klare det må man ha adskillige kilometer i beina. Dette bygger man opp over tid og hver eneste uke nærmer man seg den magiske distansen – kilometer for kilometer. Når man føler at man behersker selve distansen så kan man begynne å tenke på å presse tiden ned, og også da er det viktig at man går systematisk til verks. For å si det slik: man slipper ikke unna de grusomme intervalltreningene, men du verden for en effekt de gir!

Det er viktig å holde ut! Det vil komme dager da du etter arbeid eller skole kjenner at du rett og slett ikke gidder å gjennomføre den planlagte treningen, men det er på disse dagene det er virkelig viktig å stå i det. Klarer du å komme deg ut på de dagene hvor det er som tyngst og umotiverende å løpe, ja, så vil du klare det alle andre dager. Husk også på at du kan legge inn noen styrkeøkter innimellom for å variere treningen litt. Det er viktig med styrketrening også, og dette er noe som kan gi deg fordeler også når du skal løpe.

Vær smart og premiér deg selv når du har gjennomført en økt som du egentlig ikke hadde motivasjon til å gjøre, og velg noe spennende å belønne deg med. En kjapp tur innom CasinoSpesialisten kan for eksempel være noe som du kan bruke som incentiv når motivasjonen er på bunn.

Og til slutt: endelig nærmer konkurransedagen seg, og du skal nå høste fruktene av all den systematiske treningen som du har gjort over mange måneder. De siste 14 dagene, og i hvert fall den siste uken, kan det derfor være smart å justere ned mengden på treningen med så mye som 50%. Årsaken til dét er at du nå skal samle overskudd til å gjennomføre langløpet så godt som mulig, og da er det viktig at kroppen har fått tid til å hvile seg litt.

Ta gjerne en hel hviledag dagen før eller to dager før selve løpet for virkelig å samle energi. Husk på at det ikke nytter å sprengtrene nå for få inn den formen som du ikke har klart å bygge opp til dette tidspunktet. Du vil heller kunne kompensere og yte litt ekstra ved å være godt uthvilt. Rolige turer som en siste forberedelse er derfor et godt valg: det er nemlig ikke noe særlig å møte til konkurranse med bein som er stinne av trening!

På kvelden før og samme dagen som du skal løpe kan det være smart å få i seg et par never med salt chips – da holder kroppen ekstra godt på væsken. Det er dog snakk om et par never og ikke to poser med potetgull!

Lykke til med ditt løp!

iform.no
Av iform.no januar 17, 2017 16:18

Kommentarer

Søk på iform.no

#iform_no Instagram

Annonser

ANNONSER





Sammenligne rente før du låner penger. På Lavrente.org finner du all informasjon som du trenger for å ta de riktige økonomiske avgjørelsene.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!

Ønsker du en mer effektiv produksjonshverdag? Da hjelper Pall-Pack deg med å finne riktig pakkemaskin til riktig pris.

Med effektiv palletering sparer du tid og penger. I mer enn 55 år har vi hjulpet det norske marked, hør med oss for hvordan.

Emballerer du i dag dine paller manuelt? Da kan Pall-Pack hjelpe deg med oppgaven, vi har både strekkfilm og riktig pakkemaskin for oppgaven.

Øvelse gjør mester