annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
TreningsprogrammerSlankeprogrammerBelastningsskaderHefter
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
17/05 - 2012, 14:23:10

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
702950 innlegg i 57001 emner av 28857 medlemmer
Nyeste medlem: proger
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
+ 
|-+  Trening
| |-+  Nybegynnerforum
| | |-+  Ofte stilte nybegynnerspørsmål
| | | |-+  Til alle nybegynnere, versjon 8.0! SEPTEMBER 2009
« forrige neste »
Sider: [1] 2 3 4 Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Til alle nybegynnere, versjon 8.0! SEPTEMBER 2009  (Lest 28975 ganger)
101282
Moderatorteamet

Endorfiner - kroppens eget rusmiddel

Vis profil
« på: 05/04 - 2007, 02:02:26 »

Tiden er inne for å gjøre det jeg kan for å gjøre livet lettere for deg som er nybegynner.

Når du er ny har du mange spørsmål. Det du skal huske på er at mange har lurt på akkurat det samme som deg før. Så sannsynligheten for at du finner svar på det du lurer på om du bruker søkefunksjonen her er stor.

Trykker du på AVANSERT SØK her kan du finne alt mellom himmel og jord som det er skrevet om her. Husker du for eksempel fra en eller annen tråd at Beefcake sa ditt eller datt, så kan du søke på innlegg fra ham og til og med snevre inn hvilke underforum du vil søke i. Gjør du deg litt flid her kan du finne mye!

Det jeg vil starte med å si er det er flust med mennesker her inne som kan mye om mye. Det finnes vel ikke den ting som ikke kan besvares her inne.

Når du har et spørsmål, kom med all relevant informasjon. Dette er vekt, høyde, mål med trening, kosthold. Vet man dette blir det mye lettere å hjelpe. Ikke post innlegg som "jeg vil bli stor, hva skal jeg gjøre?" eller "hvorfor går jeg ikke ned i vekt?". Kom med utfyllende spørsmål og du får utfyllende svar.

Er du nybegynner og vil trene styrke er RYP et perfekt program. Dette er et helkropps program. Det vil si at du trener hele kroppen hver økt. Programmet er lagt opp slik at du slipper å tenke på noe som helst, alt er tilrettelagt, det eneste du trenger å gjøre er å komme deg på gymmet og gjøre jobben der. Du finner det på www.tn.no.

Trykk på "Release YOUR Potential" som pilen viser til, last ned og les! enkelt!

Altfor mange sier at de ikke vil trene beina. De mener at de er så sterke i beina fra før og at de synes det er kjedelig å trene dem. De både sykler og spiller ball. For å ha det på det rene: trener du ikke beina er du lite lur. Ja, jeg mener det. Du skal selvsagt ikke la være og trene 50% av kroppen din, hva er det for en tanke? Knebøy er keiseren av beinøvelser, og den er artig å trene. Det er noen enorme muskler vi har i beina. Å droppe dem og heller bare trene biceps som er en liten muskel i forhold blir bare toskeskap. Muskuløse bein er jo utrolig bra å ha. Er jo mye kjekkere å komme gående med noen skikkelige klubber av noen legger enn å ha pipestilker. Beina består altså av halve kroppen, altså kan du bygge mye muskler der. Muskler forbrenner fett, så det bør være et optimalt mål å få flest mulig muskler. I tillegg så stimulerer beintrening veksthormoner i hele kroppen.

For eksempel ballspill er ikke på noen måte tilstrekkelig som trening av beina dersom du ønsker å bygge kropp.

Her en fotballspiller som ikke trener beina:

Her en fotballspiller som trener beina:

Vi har to hovedtilstander vi befinner oss i når det gjelder trening: enten bulker vi, eller så deffer vi (vedlikeholdsnivå er selvsagt også mulig). Det første er at vi ligger i kalorioverskudd - vi spiser flere kalorier enn vi forbruker. Dette gir oss mulighet til å gå opp i vekt og få mer muskler. Deffer vi ligger vi i kaloriunderskudd - vi spiser mindre kalorier enn vi forbruker. På denne måten går vi ned i vekt, vi slanker oss. Verre er det ikke. Det er ikke mer komplisert enn dette!

Mange lurer på hvorfor de ikke går opp eller ned i vekt. Med 99 % sikkerhet kan jeg si at det er kostholdet som er feil. Det vanlige er å spise for lite. Selv om man vil ned i vekt må man spise nok mat, hvis ikke går kroppen på sparebluss og tvilholder på det du vil bli kvitt. Et lite eksempel: en gutt på 80 kg som bare ligger i ro et helt døgn forbruker 1713 kalorier hver dag. Legger man på at han lever et normalt liv med jobb og trening forbruker han 3178 kalorier hver dag. Spiser han da 3178 kalorier hver dag vil han ikke gå opp eller ned i vekt. Skal du ned i vekt så er det viktig å ikke gå for hardt ut og sjokkere kroppen. Legg deg ørlite grann lavere på inntaket og se hva som skjer etter 2 ukers tid. Har du oppnådd ønsket effekt så bare fortsetter du slik, hvis ikke justerer du ned ørlite grann til. Ingen hokuspokus! Vil du opp i vekt er det bare å gjøre det motsatte. Også her er det viktig at du ikke sjokker kroppen. Take it easy, det er tipset.

Er du nybegynner er som regel det viktigste å få orden på kostholdet altså. Et ordtak sier med rette: "det er bedre å spise bra og trene dårlig enn å trene bra og spise dårlig". Ikke engang tenk på å kjøpe inn tabletter og piller og alt mulig som virker fristende, som regel er det bare drit. Bruk pengene dine på skikkelig mat istedet. Bruk mye grønnsaker. Hold deg til råvarer istedetfor halvfabrikater som frossenpizza og boksemat. Et finfint måltid er kyllingfilet med ris og salat til. Et ikke så finfint måltid er Grandiosa.

NEI

JA

En dag i uken kan du unne deg en spisedag. Gå tilbake i barndommen der du fikk lørdagsgodt, kos deg litt. Noen bruker spisedagen til å leve litt friere, ikke bry seg så mye med når de spiser og hvor mye. Andre spiser godterier eller drikker brus. Dette er en dag som du trenger, den gjør de 6 andre disiplinerte dagene verdt å gå gjennom. Å si til seg selv at man aldri skal spise snop eller et kakestykke igjen er ren utopi - det skjer ikke. En slik tankegang fører heller med seg en skikkelig sprekk og kanskje også resignasjon og starten på onde sirkler. Vær heller realistisk og kjenn din egen begrensning.

Mange spør om alkohol. Dette er det ikke gunstig å kombinere med trening. Men alt med måte. Et par glass vin eller pils er ikke farlig å unne seg en gang i uken. Men går du på fest med 2 six-packer med pils og drikker deg drita full sier det seg selv at du bryter ned kroppen din og mye av innsatsen du har lagt ned på gymmet er forgjeves. Drikker du mindre får du dessuten med deg mer og du får lettere drag på de du prøver deg på. Ikke at det har så mye med trening å gjøre, men jeg sier det ut ifra min egen livserfaring. Flatfyll er særdeles lite sjarmerende. Dagen derpå blir også mye hyggeligere jo mindre du drikker. En fin regel er å drikke et glass vann mellom hver enhet alkohol.

Jeg ser altfor mange nybegynnere på gymmet som trener feil. Det skal ikke du gjøre. Ikke tren med mer vekter enn du klarer å løfte kontrollert. Det ser mye kulere ut og du får mye bedre utbytte av treningen ved å gjøre det riktig. Det høres selvsagt opplagt ut, men man ser mye rart der ute. Trenger du hjelp med teknikken din så ikke vær redd for å spørre de du ser har peiling på gymmet. På gymmet blir vi som en gjeng med kompiser, vi er der for å hjelpe hverandre. Jeg har trent på gym i mange år og har fremdeles til gode å få nei når jeg har spurt folk om hjelp. Trenger du en spotter - spør! Trenger du veiledning - spør!

Hvordan bør øvelsene utføres? Jeg viser her de øvelsene jeg oftest ser feil utført. Jeg understreker at disse illustrasjonene er å regne som rettesnorer.

KNEBØY

MARKLØFT

MILITÆRPRESS

BENKPRESS

FREMOVERBØYD ROING

CHINS

DIPS

STANGCURL

Tren med mest mulig løse vekter. Ikke se på frivekt avdelingen som et sted du må være et 130 kg muskelberg for å trene i. Det er for alle og det er der du har mest å hente. Jenter som gutter, ikke vær redde for å trene med løse vekter. Det lønner seg.

Det er mange jenter som er redd for å trene med vekter. Det har de ingen grunn til. Mange er redde for å få kropper med enorme muskler og at de skal ende opp med å se ut som bodybuildere. Vel, det kan man ta helt med ro. Det kreves årevis med steinhard trening og strict kosthold, for ikke å snakke om at man må være særdeles genetisk begavet, for å nå en slik kropp. Med styrketrening har jenter bare fordeler. Man får en strammere kropp, mer markerte muskler og bedre helse. Det er mye vanskeligere for jenter enn gutter å øke i muskelmasse, så bare tren i vei og stå på, legg frykten om en bodybuilderkropp på hyllen med en gang.

Ønsker du å se gode eksempler på hvor bra det kan gå når man trener med vekter vil jeg anbefale å ta turen innom bildetråder her på forumet. Iløpet av min tid her på forumet har jeg vært vitne til noen fantastiske prosesser og resultater som jenter har oppnådd. Enkelte har transformert kroppene sine totalt. Inspirasjonen ligger der og venter på deg!

Mange føler at de må være så og så sterke for å for eksempel legge seg ned og løfte benkpress. Dette sitter i hodet ditt og ingen andre steder. Folk som ser nedlatende på deg fordi du løfter lite vekter skal du ganske enkelt heve deg over. De har antakelig mindreverdighets-komplekser og fortjener ikke å bli tatt på alvor. Kjør på med det du har, det er det som teller. Alle har vi vært nybegynnere, det er like sikkert som at vi en gang krøp rundt på gulvet og trodde det var det. Personlig gikk jeg nylig halvannet år uten å trene grunnet sykdom og gjorde så comeback på gymmet. Jeg spradet ned i frivektrommet og begynte å løfte. Jeg kunne ikke løfte like mye som verdensmesteren, men jeg kunne løfte som han. Fornøyd lå jeg der og løftet mine 40 kg i benken, vel vitende om at jeg fikk god kontakt med musklene. Nå noen måneder senere har jeg fått med en kompis som ikke har trent før. Nå er det han som løfter de 40 kg. Alle skal vi begynne et sted. Det er alltid en haug med mennesker som er sterkere enn en, sånn er det for oss alle. Tror man at man er verdensmester får man stille opp i VM i styrkeløft og se åssen det går.

Du kan oppnå hva du vil. Kanskje er du 100 kg tung, men helst ville vært 65 kg. Da er det viktig å forstå at det er intet annet enn fullt mulig å få drømmen om en ny kropp til å gå i oppfyllelse. Du bør starte idag med å forandre situasjonen. Det er hva som ligger mellom NÅ og MÅLET DITT som er avgjørende. Er du villig til å gjøre det som må gjøres er det bare et spørsmål om tid før du er i mål. Men ikke glem å være tålmodig, ting tar tid, og det må man akseptere.

Føler du deg trist, sint, stresset, hissig, skuffet eller bare lei en dag har du all mulig grunn til å komme deg på trening. Trening stimulerer produksjon av endorfiner. Endorfiner er kroppens egen produserte og ufarlige “morfin” og kan være den biologiske forklaringen på hvorfor de fleste av oss føler oss mer avslappet etter en god treningsøkt enn før. Andre hyggelige bivrikninger av trening man gjerne glemmer når man bare tenker på det man ser i speilet er bedre kondisjon, sterkere hjertemuskulatur, bedret sirkulasjonssystem, bedre evne å håndtere stress, bedre humør, bedre immunforsvar, bedre balanse i forbrenningen og bedre og sterkere benstruktur.

Mange sier det er vanskelig å flette treningen inn i hverdagen. Vel, det er en travel tidsalder vi lever i. Men det er mye du kan gjøre for å få bedre form. Ta trappen istedetfor heisen. Gå til butikken istedetfor å kjøre. Ta på deg en fullpakket ryggsekk når du går tur med kjæresten. Vask huset med innlevelse. Spill fotball med vennene dine istedetfor å leie film og sitte hjemme. Klipp gresset for din mor. Vask bilen for far, mange fine reps å hente der.

Det er ikke like lett å motivere seg til en sunnere og bedre livsstil. Kanskje noen av disse punktene kan dytte deg igang?

- strandsesongen

Du har fremdeles tid nok til å komme i form til alle skal på stranden, tenk så gøy det blir å komme der i superform!

- folk tenker "hva var det jeg sa?" når de tenker på da du meldte deg inn på gymmet, de mente at du ikke kom til å trene der.

Tenk så digg å motbevise de tullingene da!!!

- folk tenker at de er i bedre form enn deg, for de trener jo.

Tenk så digg å motbevise også disse tullingene med å komme i bedre form enn dem! tren mer og hardere enn dem, verre er det ikke, så er du bedre!

- du blir sterkere!

Er så deilig å føle seg fysisk sterk. Det vil du merke masse i hverdagen også!

- bedre selvtillit!

Ingenting er som å ha god selvtillit og et godt selvbilde.

- du kommer til å føle deg ytterst bra når du treffer gamle venner og bekjente.

Dette opplever vi til stadighet, gamle kjente er overalt. Mange forfaller og er skygger av seg selv, tenk så digg hvis du er den som er i god form!

- oppnå suksess i livet generelt.

Flere studier viser faktisk at folk stoler mer på mennesker som utstråler god form og helse. Det er også bevist at mange mener at folk som er fete og i dårlig form er late, dumme, uhøflige og ikke til å stole på. Sånn er den brutale verden. Det er knall å være i god form og se bra ut når du skal søke jobb f eks!

- trening motvirker depresjon og angst

Dette vet jeg alt om. Hadde så mye angst for et år siden at du vil ikke tro det. Nå er det borte vekk. Du føler deg også mye  lysere og lettere til sinns etter en god treningsøkt, for trening frigjør endorfiner som er kroppens eget lykkehormon. Føler du deg lei deg eller har andre psykiske vansker er det ingenting som hjelper mer enn å trene og bevege seg!

- det motsatte kjønn

Den brutale verden er også sånn at det blir lettere hos det motsatte kjønn når du utstråler god form og helse. Du trenger ikke å se ut som en fitnessutøver, men en grilldresskledd overvektig jente som sitter utenfor Esso og presser innåp en feit burger er ikke særlig sexy. Ser man sunn og frisk ut blir man automatisk mer tiltrekkende.

- sett deg mål med treningen og nå dem!

Dette er noe av det kjekkeste med trening. Det kan være å løfte X antall kg i en øvelse, det kan være å sykle en gitt distanse på en gitt tid, det kan være å minske midjemål eller øke omkretsen rundt armene. Det er tusen mål å sette, og det er utrolig gøy når man klarer ting som så umulig ut et par måneder tidligere. Trening gir resultater!

- tren det du liker!

Ingenting er vanskeligere enn å motivere seg for trening man ikke liker. Finn ut hva du kan trives med, og sats på det!

- ta bilder av deg selv i helfigur

Dette er et supert triks. Ta bilder av deg selv i undertøy, jobb hardt og målrettet med kosthold og trening, og ta nye. På denne måten ser du virkelig hva den nye livsstilen har ført med seg.

Kanskje akkurat du har fått svar på det du lurer på nå? Husk på at trening er vitenskap, det er ingen hokuspokus magi her. Det du trenger er ganske enkelt: rett innstilling - kunnskap - hardt arbeid - tålmodighet. Sett deg mål og du oppnår de. Det kan jeg garantere deg.

Jeg anbefaler å velge kortet til venstre  Very Happy

Spør hvis det er noe du lurer på!
« Siste redigering: 20/09 - 2009, 18:32:41 av 101282 » Loggført

Bodø SK

Store muligheter er som regel forkledd som hardt arbeid, derfor vil de fleste mennesker ikke se dem.
aslak
Tungvekter

Upersonlig Gymlærer

Vis profil
« Svar #1 på: 05/04 - 2007, 02:32:15 »

flott post, men jeg gjetter på at det blir spurt om minst 5 av de tingene du har skrevet om iløpet av mindre enn et døgn Wink
Loggført
101282
Moderatorteamet

Vis profil
« Svar #2 på: 05/04 - 2007, 15:02:54 »

Takk for det. Regner med at du har rett Smile
Loggført

Bodø SK

Store muligheter er som regel forkledd som hardt arbeid, derfor vil de fleste mennesker ikke se dem.
prebw
Gjest
« Svar #3 på: 05/04 - 2007, 16:59:13 »

Veldig bra!!!
Men som nevnt oven for, innen et døgn, er det sikkert kommet 5 spørsmål om det du skrve. Men kanskje 50 har lest det og fått mye hjelp. Sto mye bra der.
Loggført
Man-at-arms
Gjest
« Svar #4 på: 05/04 - 2007, 17:02:18 »

Kjempeinitativ 101282  Blå tommel
Loggført
Nybakt_mamma_24år
Gjest
« Svar #5 på: 05/04 - 2007, 17:13:17 »

Kjempe flott skrevet!!!  Blå tommel
Loggført
Jooooohn
Adminhjelper

Respice post te! Hominem te memento

johnne_boy@hotmail.com
Vis profil E-post
« Svar #6 på: 07/04 - 2007, 12:26:05 »

såpass bra at vi slenger på en sticky Wink
Loggført

wooow Shocked... Treningsdagbok   sjekk den Cool

"I don't got time for pain! the only pain i got time for is the pain i put on fools who don't know what time it is"
trøkke
Sporty

Vis profil
« Svar #7 på: 07/04 - 2007, 12:30:27 »

flott post, men jeg gjetter på at det blir spurt om minst 5 av de tingene du har skrevet om iløpet av mindre enn et døgn Wink

jeg tør ikke vedde imot  Mr. Green
Loggført

"..det gangster- språket der kan du bare ta med deg tilbake til ghetto'en, for her snakker vi NORSK!.."
trimbone
Gjest
« Svar #8 på: 14/04 - 2007, 22:59:12 »

Kjempeflott post!! Very Happy

Denne likte jeg, som nybegynner og målgruppe!!  Klappe

Men, har jo et lite spørsmål allerede jeg da;

Hva er RYP, og hvor går egentlig linken din til? Jeg kom til en "webshop" bare.. hmm..
Loggført
101282
Moderatorteamet

Vis profil
« Svar #9 på: 15/04 - 2007, 11:07:08 »

Takk for det!

RYP er et treningsprogram, Reach Your Potential. Du finner det i margen på venstre side inne på den siden Smile last ned filen og les deg til seier Smile
Loggført

Bodø SK

Jooooohn
Adminhjelper

Respice post te! Hominem te memento

johnne_boy@hotmail.com
Vis profil E-post
« Svar #10 på: 15/04 - 2007, 11:17:20 »

*kremt* release your potential Wink

RYP
« Siste redigering: 15/04 - 2007, 11:20:57 av Jooooohn » Loggført

wooow Shocked... Treningsdagbok   sjekk den Cool

"I don't got time for pain! the only pain i got time for is the pain i put on fools who don't know what time it is"
Bøckman
Gjest
« Svar #11 på: 21/05 - 2007, 21:09:38 »

Kjempefint innlegg 101282!
Kudos til deg - øh... har hengt med alt for mange engelskspråklige i det siste ehem..
Bra skrevet, ett godt og oppsummerende innlegg, som forhåpentligvis mange leser.

Bøckman
Loggført
101282
Moderatorteamet

Vis profil
« Svar #12 på: 21/05 - 2007, 21:14:03 »

Kjempefint innlegg 101282!
Kudos til deg - øh... har hengt med alt for mange engelskspråklige i det siste ehem..
Bra skrevet, ett godt og oppsummerende innlegg, som forhåpentligvis mange leser.

Bøckman

Takk for det! skulle ønske flere leste dette, for det hadde mange hatt godt av Smile
Loggført

Bodø SK

arakne

No Guts-No Glory!

arakne6@hotmai.com
Vis profil
« Svar #13 på: 22/05 - 2007, 11:42:05 »

Kjempe flott post.

Jeg er helt ny i gamet og synes faktisk det er skummelt og spørre om ting,
rett og slett fordi mange av tingene kanskje er spurt om før, eller at det skal virke som mas.. Men vi alle begynner jo en plass:)
Loggført

Smile
bardy
Friskus
**

Vis profil
« Svar #14 på: 22/05 - 2007, 12:24:04 »

slenger meg på og gir kred her jeg også Smile
Begynte selv igjen og trene seriøst for 4 måneder siden etter ca et års opphold pga knukket skulderblad. Jeg startet da med RYP sitt grunnprogram, og gikk siden over på RYP sitt EMV.
Så kan anbefale alle som starter med trening og gå gjennom grunnprogrammet der. selv om vektene virker MEGET lette i begynnelsen. Smile man legger et utrolig godt grunnlag.

MVH
Bård
Loggført

184 cm.
88 kg

"When Chuck Norris does a pushup, he isn’t lifting himself up, he’s pushing the Earth down"
Sider: [1] 2 3 4 Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.364 sekunder med 20 spørringer.
Trim.no – Alt om trening    Slankenett.no – Alt om slanking

Kopirett © Iform.no; Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA. Alle rettigheter reserverte. Ansvarlig redaktør: Geir Tverdal.
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten