brød, kveldsmat, karbohydrater

<< < (3/4) > >>

Tigerdama:
Er det ikke best å bare ha i seg en shake på kvelden da?  :food:

True.:
Sitat fra: LoWRyder

He he, jeg har ikke sagt noe om at frukt ikke er bra. Jeg bare poengterer at frukt ikke er trege karbo. Selv om Fruktose har lav GI er det fortsatt et monosakkarid. Monosakkarider er den minste bestandelen av karbohydrater som tas opp raskest i tarmen. I tillegg inneholder frukt som sagt glukose som også er et monosakkarid og høy på GI.


Så eple har raske karbohydrater.... Det viste jeg ikke!

Er det noen oversikt over matvarer som inneholder monosakkarider?

Hadde vært litt artig og funnet mer ut om dette.

forumsjef:
Sitat fra: LoWRyder

He he, jeg har ikke sagt noe om at frukt ikke er bra. Jeg bare poengterer at frukt ikke er trege karbo. Selv om Fruktose har lav GI er det fortsatt et monosakkarid. Monosakkarider er den minste bestandelen av karbohydrater som tas opp raskest i tarmen. I tillegg inneholder frukt som sagt glukose som også er et monosakkarid og høy på GI.


Jau... Men Andreas sier at det er mye karbohydrater i frukt, av innlegget mitt over ser man jo det at det ikke er tilfelle P.g.a alt vannet. (og det er hentet fra vitenskaplige kilder) Og du ser jo at det finnes mange frukter som har lav GI også (ifølge GI tabeller)

Men det jeg vil frem til er (uavhengig av GI) at man trygt kan spise frukt på kvelden uten å bli fet av det. Senere års forskning har vist at det finnes et stort spektrum av andre fysiologiske stoffer i
frukt - faktisk tusenvis.
Disse går under betegnelsen fytokjemikalier. Fyto (phyto) som betyr ’plante’ på latin, forteller oss at disse stoffene kun finnes i planteriket. Eksempler på kjente fytokjemikalier er terpenoider (finnes i bær, citrus og urter); flavonoider( finnes i de fleste frukter og grønnsaker), karotenoider ( finnes i gul/oransje frukter og grønnsaker, grønne bladgrønnsaker og røde frukter), isoflavoner (finnes i soyabønner, tofu). Dette er stoffer som gir farge og smak på maten, de er sterke
antioksydanter og kroppens høye beskyttere. De klassifiseres ikke som vitaminer eller sporelementer – de er ikke næringsstoffer for kroppen, men naturlige kjemiske substanser som kun finnes i planteriket.
Desse antaes å ha en svært gunstig effekt på kroppen selv om mye forskning gjenstår.

LoWRyder:
Tror du har problemer med å sjeldne mellom Glykemisk indeks og trege/raske karbo. Trege/raske karbo er bare en annen måte å si komplekse/simple karbo og har ingenting med glykemisk index å gjøre.

forumsjef:
Sitat fra: LoWRyder

Tror du har problemer med å sjeldne mellom Glykemisk indeks og trege/raske karbo. Trege/raske karbo er bare en annen måte å si komplekse/simple karbo og har ingenting med glykemisk index å gjøre.


..har ikke "trege"/"raske" karbo noe med glykemis index å gjøre?

Glykemisk indeks (GI) er en måte å klassifisere karbohydratrike matvarer og retter, ut fra den effekten de har på blodsukkeret.
Matvarer som forhøyer verdien raskt, får en høy verdi, mens de som forhøyer verdien langsomt, får en lav verdi. Som ved andre målinger, legges det en referanse til grunn og i GI er det som regel hvitt brød (loff). GI-verdien på loff er satt til 100, og med denne som referanse, settes GI-verdien for andre matvarer. Referanseverdien kan og settes til glukose, hvor den er 100 for glukose.
Jeg har i tabellen vist begge verdier.
Omregningsfaktor er 0,73

 Hensikten med GI er at den skal kunne brukes til å forutsi behov for insulin og/eller sette sammen en kost som ikke gir store utslag på blodsukkeret.

Karbohydratene er bygget opp av lange kjeder av glukose, og spaltes i mage-/tarmkanal. Derfra tas det opp av blodet, og ved hjelp av insulin, blir det fraktet videre rundt til celler og vev. En del matvarer har den egenskapen at de bruker lang tid på å bryte ned karbohydratene, og de frigjør da glukosen langsomt. Det gir som resultat at insulinnivået blir lavt.Andre næringsmidler mangler denne egenskapen, da blir karbohydratene frigjort raskt, med høyt blodsukker/insulin nivå som resultat.
 
Tidligere var det kun med henblikk på diabetikere man interesserte seg for GI, men i dag vet vi at «langsomme» næringsmidler er av stor betydning for alle. Høye insulinverdier kan være en risikofaktor når det gjelder å utvikle hjerte-/karsykdommer, diabetes og fedme.
 


..Så hva mener du så glykemisk index er?

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

[*] Forrige side