Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
01/11 - 2014, 09:19:32

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
703687 innlegg i 57904 emner av 30361 medlemmer
Nyeste medlem: goskikuetoka
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
+ 
|-+  Trening
| |-+  Trening - Kroppsbygging & Fitness (Moderator: Jooooohn)
| | |-+  Kan knebøy erstatte markløft eller motsatt ?
« forrige neste »
Sider: 1 [2] 3 Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Kan knebøy erstatte markløft eller motsatt ?  (Lest 5158 ganger)
Scamps
Beryktet

Vis profil
« Svar #15 på: 30/09 - 2005, 17:57:51 »

I min erfaring, finnes det ikke en tyngre øvelse å kjøre seg ut på.. Very Happy
Loggført

"Everybody wanna be a bodybuilder, but nobody wanna lift no heavy ass weights!" - Ronnie Coleman
"Rome wasn`t built in one day, neither am I"
Sledge
Avhengig

Sledge82@hotmail.com
Vis profil
« Svar #16 på: 30/09 - 2005, 20:07:44 »

Kjører alltid markløft på ryggdagen min!! Skal love at man er stiv og støl etter en dag med tung markløft.. Kjempe øvelse! Og visst man ikkje gidder å trene knebøy så kjenner man det faktisk godt i rumpe muskelaturen og lårene også!
Loggført

Grimmy
Beryktet

Vis profil
« Svar #17 på: 01/10 - 2005, 00:51:58 »

Strake markløft går jo hodesaklig på rumpe og bakside lår da.
Loggført

- Sertifisert Personlig Trener -
jan1971
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #18 på: 01/10 - 2005, 02:34:55 »

Synes det er litt vanskelig å ha ryggen helt
rett når jeg kjører tungt.
Spesielt i det stanga nærmer seg knærne og når
jeg fører stanga ned.
Kjører derfor ganske lette øvelser.
Kjenner det likevel ganske bra.
Tror mange er redde for ryggen, er nok viktig
å starte litt rolig for å la korssryggen tilpasse seg først.
Som alternativ kan man starte med "Romanian deadlift"
ligner litt på markløft med stive bein, bortsatt fra at man
har en liten 15 - 20 Grad. bøy i knærne.
Føler at denne øvelsen er litt lettere å starte med.

http://athletics.colgate.edu/powerperformance/Instruction/Exercises/ExerciseTechnique/RDL.htm
Loggført
aslak
Tungvekter

Upersonlig Gymlærer

Vis profil
« Svar #19 på: 01/10 - 2005, 04:57:47 »

heldigvis er det ikke så mange som trener markløft og knebøy der jeg trener, for da er det relativt stor sannsynlighet for at stativet og stanga er opptatt.

et merkelig fenomen jeg ser ved knebøystativet er derimot luringer som føler at de må trene bicepscurl med 20kilosstang og 10kilos vektskiver. om du ikke skal ta mer enn 40kg (ikke det at jeg tar det) så går det vel an å bruke utstyret som er satt av til slik trening?
Loggført
Jurg
Sporty

gandi777@hotmail.com
Vis profil
« Svar #20 på: 01/10 - 2005, 12:49:16 »

Hehe.. utstyret som er satt av til biceps curl med stang er ofte z-stenger da.

Jeg liker bedre å trene med rett stang, føler at jeg får så sinnsykt press da.

Det er en annen grunn til at mange body buildere ikke trener markløft, det er fordi man legger seg veldig ut nederst i ryggen da den krever masse støtte muskler, da er det vanskeligere å få den V-formen som mange vil ha Smile

Har jeg hørt da.. Rolling Eyes
Loggført

Stor, feit og sterk som faen!!!
gard
Småsterk

Vis profil
« Svar #21 på: 01/10 - 2005, 13:20:40 »

Sitat fra: BrainMan
Når vi først er inne på markløft:

Muligens jeg alltid er på gymmene til feil tid, men jeg ser så
godt som aldri noen ta markløft. På Powerhouse, hvor kjernegruppen er bodybuildere så var det ikke en eneste som tok markløft. Kun styrkeløfterne som tok øvelsen.

Har vært på en del andre treningssentere og ser ikke noen som tar markløft.

Hva sier dere? Ser dere mange som trener markløft, eller er det en øvelse som sjelden blir brukt på studioene rundt om?

Stemmer det. Der jeg trener er jeg, kompisen min og en annen fyr de eneste som trener markløft - ser ALDRI noen andre trene det.

Når jeg spør folk hvorfor de ikke trener det, sier de de ikke vil skade ryggen sin. Som "true.." sa, er det en veldig undervurdert øvelse.
Loggført
Medlem
Avhengig

Vis profil
« Svar #22 på: 01/10 - 2005, 14:15:23 »

Sitat fra: aslak
heldigvis er det ikke så mange som trener markløft og knebøy der jeg trener, for da er det relativt stor sannsynlighet for at stativet og stanga er opptatt.

et merkelig fenomen jeg ser ved knebøystativet er derimot luringer som føler at de må trene bicepscurl med 20kilosstang og 10kilos vektskiver. om du ikke skal ta mer enn 40kg (ikke det at jeg tar det) så går det vel an å bruke utstyret som er satt av til slik trening?

Stort sett same situasjonen her og. Varierar litt frå gong til gong, men generelt sett berre kø på benkpress og fribenkar.
Er forsåvidt av dei som tar ein tur til knebøystativet go trenar biceps av og til... Men berre om det er eit ledig stativ til overs medan eg held på.
Loggført

jan1971
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #23 på: 01/10 - 2005, 14:53:45 »

jurg skrev :

Sitat
Det er en annen grunn til at mange body buildere ikke trener markløft, det er fordi man legger seg veldig ut nederst i ryggen da den krever masse støtte muskler, da er det vanskeligere å få den V-formen som mange vil ha  

Håper ikke det er riktig, jobber mye med å få v-shape.
Skulle tro trening av spinal erector musklene ikke ga noe
større midje. ?

kan det heller være tung belastning av obliques og magemusklene ?

http://www.exrx.net/Muscles/ErectorSpinae.html

Markløft trener jo også lats og trapesiuz noe som burde gi mere v-shape.
Loggført
Zuul
Seniorrådgiver

Skrinne gute

zuulroy71@hotmail.com
Vis profil WWW
« Svar #24 på: 08/10 - 2005, 12:54:45 »

markløft gir kraftig stabilseringsmuskltur i magen. Får du tykke indre og ytre magemuskler og obliques så får du breiere midje. og da får du dårlige symmeti midje-rygbredde. Folk som kjører mye og tungt på mark og bøy får veldig utvikla stabiliseringsmusklatur.
Loggført

Lyst å være med på å skape en levende bloggportal?
Come join

http://youblogger.org/

http://twitter.com/youblogger
SiljeK
Småsterk

Vis profil
« Svar #25 på: 08/10 - 2005, 13:04:10 »

Sitat fra: gard

godt som aldri noen ta markløft. På Powerhouse, hvor kjernegruppen er bodybuildere så var det ikke en eneste som tok markløft. Kun styrkeløfterne som tok øvelsen.

Hva sier dere? Ser dere mange som trener markløft, eller er det en øvelse som sjelden blir brukt på studioene rundt om?

Stemmer det. Der jeg trener er jeg, kompisen min og en annen fyr de eneste som trener markløft - ser ALDRI noen andre trene det.

Når jeg spør folk hvorfor de ikke trener det, sier de de ikke vil skade ryggen sin. Som "true.." sa, er det en veldig undervurdert øvelse.

Samme her, ikke mange som trener mark. Ser jeg først noen som trener mark er det bare toppmark og ikke hele øvelsen. Skade ryggen ja; folk har ikke noe problemer med å benke med ryggen i en bue og rumpa over benken...det er nok mye mer skadelig for ryggen.

Selv elsker jeg mark, den ultimate styrkeøvelsen! Her har man en sjangs til å bruke alt man har av krefter i kroppen på en gang! Kanskje noe av grunnen til at det ikke er pop er at det er "diffust" hva som trenes? Folk føler ikke at det "targeter" noe spesiell del av kroppen liksom.( men da har de ikke løftet tungt nok så man ser stjerner og må spy)

Jeg var ikke flink nok til å sette meg dypt og bruke hams i avløftet når jeg begynte med mark, la alt for mye av presset nederst på korsryggen, resultat: CT og røntgen på mandag, jeg frykter mulig prolaps, så teknikk er veldig viktig! Trener mark for tiden for det, men mye lettere og med 110% fokus på teknikk.
Loggført
Zuul
Seniorrådgiver

Skrinne gute

zuulroy71@hotmail.com
Vis profil WWW
« Svar #26 på: 08/10 - 2005, 13:07:20 »

Sitat fra: SiljeK
Sitat fra: gard

Samme her, ikke mange som trener mark. Ser jeg først noen som trener mark er det bare toppmark og ikke hele øvelsen. Skade ryggen ja; folk har ikke noe problemer med å benke med ryggen i en bue og rumpa over benken...det er nok mye mer skadelig for ryggen.

Selv elsker jeg mark, den ultimate styrkeøvelsen! Her har man en sjangs til å bruke alt man har av krefter i kroppen på en gang! Kanskje noe av grunnen til at det ikke er pop er at det er "diffust" hva som trenes? Folk føler ikke at det "targeter" noe spesiell del av kroppen liksom.( men da har de ikke løftet tungt nok så man ser stjerner og må spy)

Jeg var ikke flink nok til å sette meg dypt og bruke hams i avløftet når jeg begynte med mark, la alt for mye av presset nederst på korsryggen, resultat: CT og røntgen på mandag, jeg frykter mulig prolaps, så teknikk er veldig viktig! Trener mark for tiden for det, men mye lettere og med 110% fokus på teknikk.

Sånn har jeg løfta i alle år, men mirakuløst nok unnsluppet prolaps. Var med på km i styrkeløft i mark i fjor. En av dommerene sa det var den tyngste stiffleggen han hadde sett Very Happy
Loggført

Come join

SiljeK
Småsterk

Vis profil
« Svar #27 på: 08/10 - 2005, 13:11:48 »

Zuulroy: Jeg vet jo ikke hva det er for noe jeg har i ryggen,men men. Trener også sammen med styrkeløftere( blant annet han som er rangert best i mark i Norge i sin klasse) så de har overvåket min teknikk og ikke sett noe nevneverdig feil på den. Ser du er fra Førde, mulig vi har en felles bekjent i styrkeløftermiljøet Very Happy
Loggført
Zuul
Seniorrådgiver

Skrinne gute

zuulroy71@hotmail.com
Vis profil WWW
« Svar #28 på: 08/10 - 2005, 13:22:00 »

Sitat fra: SiljeK
Zuulroy: Jeg vet jo ikke hva det er for noe jeg har i ryggen,men men. Trener også sammen med styrkeløftere( blant annet han som er rangert best i mark i Norge i sin klasse) så de har overvåket min teknikk og ikke sett noe nevneverdig feil på den. Ser du er fra Førde, mulig vi har en felles bekjent i styrkeløftermiljøet Very Happy[/quote
Snakker vi alexander eller big boy stian
Loggført

Come join

Zuul
Seniorrådgiver

Skrinne gute

zuulroy71@hotmail.com
Vis profil WWW
« Svar #29 på: 08/10 - 2005, 13:25:23 »

Du får spørre alex om min og hans interne markkonk i kjelleren til moderen for drøye sju år siden. Var etter en fest, jeg slo han med noen få poeng og han har aldri tilgitt meg det. Utfordrer meg med jamne mellomrom, men jeg avslår. Hehe. han hadde selvsagt slått meg nå, men den gleden skal han aldri få.  Very Happy
Loggført

Come join

Sider: 1 [2] 3 Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.085 sekunder med 18 spørringer.