Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
02/09 - 2014, 05:44:19

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
703637 innlegg i 57890 emner av 30197 medlemmer
Nyeste medlem: Renate88
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
+ 
|-+  Kosthold & kosttilskudd
| |-+  Kosthold
| | |-+  Hardkokt egg, koketid?
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Hardkokt egg, koketid?  (Lest 53741 ganger)
metallian
Styrkeløfter

Vis profil WWW
« på: 20/02 - 2006, 19:33:27 »

Kjappt spm-hvor lenge koker dere egget for å få det hardkokt?
Loggført

Skal bli sterkere, mindre og yngre i 2008
1987
Småsterk

Vis profil
« Svar #1 på: 20/02 - 2006, 19:46:03 »

Når vannet begynner å boble  skikkelig, så er egget hard da.. la det koke 5-6 min...
Loggført

Geir Tverdal
Redaktør iform.no

bicepsxl@online.no
Vis profil WWW E-post
« Svar #2 på: 20/02 - 2006, 19:46:42 »

Før du koker egg
Egg oppbevares best kjølig over litt tid, men kan gjerne oppbevares i romtemperatur for noen dager. Ikke nok med at alle eggets egenskaper utnyttes best når egget er romtemperert - i tillegg sprekker ikke egget så lett under koking og det er enklere å ta av skallet.

Kokende eller kaldt vann?
Egg som er romtemperert legges i vannet når det koker. Skru ned platen for å unngå at det fosskoker. Da kan eggehviten bli hard og fast. Ta tiden fra eggene legges i vannet.

Egg som tas rett ut av kjøleskapet bør legges i kaldt vann. Beregn koketiden fra vannet begynner å koke.

Koketider
Bløtkokt - 3-5 minutter
"Smilende" - 6-8 minutter
Hardkokt - 8-10 minutter

I hvilken ende skal man stikke?
Du kan redusere faren for at et egg skal sprekke ved å stikke et hull i den butte enden på egget. Det er nemlig i den enden luftblæren sitter.

Loggført

blackfuria
Småsterk

sexbomb_fj@hotmail.com
Vis profil E-post
« Svar #3 på: 20/02 - 2006, 19:58:09 »

Er det dunt og koke egga i 12-20 min, blir de av dårligere kvalitet da?
Loggført
strune
Gjest
« Svar #4 på: 20/02 - 2006, 20:00:33 »

koker du de lenge blir eggene grønne (plonnen) og smaker høgg.
Loggført
metallian
Styrkeløfter

Vis profil WWW
« Svar #5 på: 20/02 - 2006, 20:25:51 »

Før du koker egg
Egg oppbevares best kjølig over litt tid, men kan gjerne oppbevares i romtemperatur for noen dager. Ikke nok med at alle eggets egenskaper utnyttes best når egget er romtemperert - i tillegg sprekker ikke egget så lett under koking og det er enklere å ta av skallet.

Kokende eller kaldt vann?
Egg som er romtemperert legges i vannet når det koker. Skru ned platen for å unngå at det fosskoker. Da kan eggehviten bli hard og fast. Ta tiden fra eggene legges i vannet.

Egg som tas rett ut av kjøleskapet bør legges i kaldt vann. Beregn koketiden fra vannet begynner å koke.

Koketider
Bløtkokt - 3-5 minutter
"Smilende" - 6-8 minutter
Hardkokt - 8-10 minutter

I hvilken ende skal man stikke?
Du kan redusere faren for at et egg skal sprekke ved å stikke et hull i den butte enden på egget. Det er nemlig i den enden luftblæren sitter.

Se det var svaret sitt Smile

Prøvde fra kaldt vann jeg da siden egga var i kjøleskapet, kokte de 9-10min og de ble bra Very Happy
 Skikkelig digg med hardkokt egg med bittelitt smør på!
Loggført

Skal bli sterkere, mindre og yngre i 2008
Kimmen
Styrkeløfter

kiim@machomann.com
Vis profil E-post
« Svar #6 på: 20/02 - 2006, 21:26:48 »

Er det dunt og koke egga i 12-20 min, blir de av dårligere kvalitet da?

Fettet i plommen blir dårligere jo mere det blir stekt\kokt. Mulig at også proteinene kan få noe lavere biologisk verdi. Det aller beste er bløtkokt egg.
Loggført

Bildeprofil [/color][/b]
Pensjonert Moderator!
noypi
Lett svett
**

Vis profil
« Svar #7 på: 20/02 - 2006, 21:47:05 »

er det usunt å spise å spise for mye egg, tenker da på eggeplommen???
Loggført
Kimmen
Styrkeløfter

kiim@machomann.com
Vis profil E-post
« Svar #8 på: 20/02 - 2006, 23:19:46 »

Nei. Men såklart , det inneholder jo noe kolestrol , men studier har jo bevist at dette er langt mindre farlig enn hva man tidligere trodde.

Det er værre og ta seg en hamburger enn og spise noen egg. Og et dagsforbruk på flere egg daglig utgjør ingen forskjell i kolestrol økning.
Loggført

Bildeprofil [/color][/b]
Pensjonert Moderator!
xminator
Sporty

Vis profil
« Svar #9 på: 21/02 - 2006, 11:30:05 »

Bruker å legge eggene i kaldt vann og starte oppvarming derfra. Når man hiver klade egg i kokende vann sprekker de.

Bruker å følge med og skrur ned platen til 1-2 når vannet skal til å koke. Lar det deretter stå i 10-12-15 minutter alt etter hva som er på TV :p

Tømmer bort det varme vannet og fyller på med kaldt vann fra springen ett par ganger. Hvorfor? Virker som skallet forsvinner lettere, og ikke minst er egget kaldt utenpå, og dermed mye lettere å holde i. Det er fortsatt kokvarm inni, så vinn-vinn.
Loggført
Hompo
Tungvekter

espen_bast@hotmail.com
Vis profil
« Svar #10 på: 21/02 - 2006, 11:44:07 »

Nei. Men såklart , det inneholder jo noe kolestrol , men studier har jo bevist at dette er langt mindre farlig enn hva man tidligere trodde.

Det er værre og ta seg en hamburger enn og spise noen egg. Og et dagsforbruk på flere egg daglig utgjør ingen forskjell i kolestrol økning.

Jepp, men man skal spise med måte. Ikke kilovis egg for dagen, men sånn er det jo nesten med alt. ALT MED MÅTE Wink
Loggført

nopain
Beryktet

Nopain

Vis profil E-post
« Svar #11 på: 21/02 - 2006, 15:28:42 »

jeg putter i egg med engang å skrur på plata. å det hender at egga koker fra 20- 35 minutter, eggeplomma blir noen ganger grønn men den eter jeg ikke. er det veldig dumt. å er det mye av proteinene som blir borte.
Loggført

Mine perser for 2 år siden
Benkpress 10*120 kilo
Knebøy 10*110
Markløft 10*120

Mål for tiden er bare og komme i bedre form og bli større.
Hompo
Tungvekter

espen_bast@hotmail.com
Vis profil
« Svar #12 på: 21/02 - 2006, 15:37:23 »

jeg putter i egg med engang å skrur på plata. å det hender at egga koker fra 20- 35 minutter, eggeplomma blir noen ganger grønn men den eter jeg ikke. er det veldig dumt. å er det mye av proteinene som blir borte.

Ja, mesteparten av proteinene er i plommen, ikke kutt ut den, med mindre du har høyt kolesterol nivå?
Loggført

Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.077 sekunder med 18 spørringer.