Linfrø

<< < (3/3)

slender:
Sitat fra: Tessa på 29/03 - 2006, 12:27:59

Dette med blåsyre var nytt for meg..

Uansett; spiser du hele linfrø vil den fungere som ren fiber uten næringsstoffer til kroppen. Effekten er fart på fordøyelsen; den skaper "bulk flow" og får med seg maten i tykktarmen raskere ut..
Spiser du derimot knuste linfrø, får magen og tynntarmen tilgang til de sunne fettsyrene inne i kornet. Disse er faktisk meget sunne (omega-3 og 6), hvilket også er årsaken til at noen bruker olje fra linfrø som kosttilskudd på nesten lik linje som tran (men bør i grunn ikke erstatte tran!).

Linfrø (knuste eller i oljeform) er mao sunt for deg som vil opp i vekt, ja!



Er det like bra hvis en vil ned i vekt?

slender:
Klipp og lim fra hjemmesiden til Mattilsynet


"Spørsmål:

Jeg har hørt at linfrø kan inneholde blåsyre. Jeg spiser ca. 1 ss pr. dag i frokostblandingen min, er dette helsefarlig?

Svar:

Det er riktig at linfrø inneholder cyanogene glukosider som frigjøres til blåsyre (hydrogencyanid; HCN) i magen. Noe av blåsyren en får i seg omsettes og fjernes, men det er skadelig dersom en får i seg for mye blåsyre.


En til to spiseskjeer av hele linfrø pr dag for en voksen person vil ikke føre til noen forgiftningsfare i følge Livsmedelsverket i Sverige


Hele frø bør benyttes da knuste frø vil frigjøre mer HCN. Dersom en vil være helt sikker kan en jo varmebehandle knuste linfrø ved ca 90 – 100 grader i stekeovnen ca 20 min.


Svaret er vurdert av Birgitte Paulsen, Seksjon for smittestoff og biotoksiner i Mattilsynet."

Tessa:
Takk for opplysningen

Ja, linfrø er bra for deg som vil ned i vekt også. Først og fremst er hele linfrø bra fordi det holder tarmene i sving (som nevnt over), og fiber (linfrø!) har også vist seg gunstig for vektreduksjon. Knuste linfrø er bra, fordi det tilfører sunne fettsyrer (det vil si; man erstatter annet fett i kosten med sunnere fett...og da feks fra linfrø!). Men som du er inne på, så bør en kanskje holde seg til hele linfrø da...
Hmmm- hva med olje-produktet; er "giften" fjernet derfra..... :?

thessie:
Det er ikke i oljen i linfrøet at stoffet sitter, så linfrø olje kan du trygt spise. linfrøolje innholder desutten 53 g omega 3 mens rapsolje for eks innholder 10 g

Navigering

[0] Oversikt

[*] Forrige side