Fettprosent

<< < (2/5) > >>

Littleme:
Hei!

Sitat

Er det noen som har peiling på hva som er normal fettprosent for en 26 åring som liker og trene?

15 % +- 5 % avhengig av hvor mye du trener, hva og hvor mye du spiser og selvfølgelig hva du har gjort tidligere i livet :)

Sitat

Hvor kan man få tak i en skikkelig fettprosent-måler da? Og hvor mye koster noe sånt?

En caliper (fettklype) kan du få for 200 kr, og kanskje billigere. Problemet er at du trenger noen andre til å måle på deg og du er avhengig av at den personen har god erfaring ved denne type måling. Selv om det blir målt av en dyktig person vil feilprosenten komme opp i +- 3-4% kroppsfett.

Ett alternativ kan være dexa måling. Da er du avhengig av at du er på en plass der dette finnes så klart :) På St. Olav i trondheim kan du få en dexa scan for 200 kr. Da får du ut nøyaktig muskelmasse, fettmasse, beinmasse, og fordelingen av disse rundt om på kroppen (armer, ben, overkropp)

Å bruke vekt til å måle fettprosent har dere vel bevist med tallene deres at ikke har noe for seg. Kan tenke meg om den måler direkte så gjør den det med å måle elektrisk motstand i kroppen. Muskelmasse inneholder mer vann og elektrolytter enn fett, og leder dermed strøm bedre. Denne metoden går utfra endel konstanter (blant annet konstant vannmengde i kroppen) og blir ofte unøyaktig :)

MFUS:
Normal fettprosent for kvinner er ca. 25% (Normalvektig og normalt aktiv), for menn er det noe mindre enn dette (Kan dere se grunnen til ved et tverrsnitt av mannen kontra kvinnen på følgende link http://home.no.net/mfus/slankeside/tanke2.htm Det handler litt om forholdet muskel kontra fettvev hos menn kontra kvinner.)

Ikke hør på Staffel, vedkommende har liten kunnskap om hva han/henne uttaler seg om ved å si at en fettprosent på 34 er ekstrem overvekt (Tror du er helt på viddene jeg som tør uttale slikt når de er helt i utakt med basis kunnskap)...

Nå er ikke 34 det gunstigste tallet, for all del og spesielt for en gutt - ekstremfedme er det dog ikke. Og man skal ikke ha for mange kilo for å ha en vesentlig høyere fettprosent da ekstra kilo ofte er nettopp dette, fettvev som øker denne prosent og øker gapet mellom muskelvev og muskelvev.

La meg si det slik, alt under 25 er ikke så ille i mine øyne, har man 25 så har man som gutt noe for mye men ikke for ille sett i fra mitt ståsted (uavhengig av fysisk form) - legg på noen kilo til dette og man krysser fort 30-grensen uten at man fortsatt er ekstremfet som du påstår, man begynner nå å bli litt "kraftig"

Er du i god fysisk form så er ikke nødvendigvis en fettprosent som krysser 25 (og 30) så ille... Estetisk derimot så er det jo ikke det beste... Her er snakk om hva du selv vil?? Du vil ned litt i vekt forstår jeg....

Min konklusjon er at du nok må endre kostholdet en tanke - treningsmessig er du jo flink og slik sett er ikke ekstra kilo så ille helsemessig i alle fall. Blir du like flink med kostholdet som med treningen så skal du se fettprosenten synke uavhengig om vekten din viser feil nå elelr ei...

Ville bare i grunn si at du ikke er ekstremt overvektig slik en annen påstod.

Smileygirl:
Heisann =)
Kjøpte også en slik vekt..... Og fikk fett% på 39! Synes dette virket merkelig, fikk sjekket på treningssenteret, og der var den godt under 30! Så endte med å klage på vekta, leverte den inn og fikk pengene igjen. Gamle digitalvekten som er svært nøyaktig, ble tatt frem igjen, og fett% får jeg heller målt på treningssenteret!
Treneren der sa at hun kunne klart se at min fett% ikke var SÅ høy som det også, så det tallet slapp jeg heldigvis å bekymre meg mer over....

TigerWho:
Min vekt er også helt på vidda når det kommer til fettprosenten. Jeg har fettklype, og det er så mye som 10% forskjell på mine målinger.  :shock:

thomandy:
Men nå burde det sies, synes jeg. At det spiller liten rolle hva målingen av fett% sier sånn egentlig.

Om du har 20% eller 10%. . .

Så lenge du ser deg selv i speilet og er fornøyd så er egentlig det den beste måten å måle på. Er du ufornøyd når du ser i speilet, det er da du må gjøre noe med saken. :)

Men som en kuriositet, for all del :)

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

[*] Forrige side