Vond ankel

(1/2) > >>

maren:
Ankelen min har vært hoven og vondt siden forrige mandag, over én uke nå. Det begynte med hovent kne etter at jeg haltet en dag pga gnagsår. Så begynte det å strekke seg nedover innsiden av leggen og har nå slått seg til ro i ankelen (innsiden)
 Det gjør ikke så veldig vondt, men ankelen er hoven og blå døgnet rundt. Har vært flink og ikke trent bein eller gått mere enn til og fra nærmeste busstopp (ok, en spinningtime da, må få ut litt energi), men den har forandret seg lite de siste dagene.
 Fått tips om å skylle med kaldt vann, også bruker jeg støtte bandasje. Noen som har flere tips? Vurderer å besøke legen, men det er vel ingenting han kan gjøre..?
 Alle tips mottas med takk! :)

Superhelt1:
Det du beskriver kan være en betennelse i et av muskelfestene i ankel/foten, såkalt plantar fasciitt. Det kan også være at du har pådratt deg en stressfraktur i fotknoklene etter å ha overbelastet foten etter hard trening, og avlastning av den andre siden. Det er også greit å utelukke andre årsaker til hevelse i benet. Derfor ville jeg uansett tatt en tur til legen for å få konstatert hva dette dreier seg om. I mellomtiden anbefaler jeg avlastning av leggen, og å holde den høyt når du sitter i ro. Kompresjonsbandasje er bra. Du kan også forsøke lokal smertelindring med gel, ev. tabletter, f.eks. Ibux.

fysio:
hva årsaken er skal jeg ikke mene noe om, men at det er en plantar fascitt?
Plantar fascitt er under foten og gjør ikke ankler blå, det ligger i ordet plantar som er fotens underside - det er altså en betennelse/irritasjon i den plantare fascien....... og ikke ved ankelen.
Stressfraktur i fotrotknoklene gir stort sett lokal smerte og evt en lokal hevelse (mest vanlig er fotrotknokkel os naviculare)
Få sjekket ut kne/ankel

Superhelt1:
Jeg er enig i det du beskriver angående anatomien fysio, men man skal ikke utelukke noe bare pga atypiske symptomer. Man kan fint bli blå på insiden av hælen og ankelen ved en fasciitt. Det er bl.a. fordi den plantare fasciaen eller aponeurosen om du vil strekker seg ut fra mediale tuberkel på calcaneus.

Uansett, å være så bastant er ikke noe godt utgangspunkt for en god diskusjon.

Men nok om det, symptomene er uspesifikke, og det er vanskelig å vurdere skaden uten å se på pasienten. Det hadde vært interessant å høre hva legen sier maren! ;)

fysio:
en blå ankel tyder på blødning og normalt sett så er det ikke blødning i en plantar fascitt

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side