Author Topic: Kampsport & styrketrening  (Read 4665 times)

steffenkt

  • Nytt medlem
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Kampsport & styrketrening
« on: March 02, 2010, 12:08:56 AM »
Hei
Jeg driver aktivt med kampsport og styrketrening. Har gått en stund på grunnprogrammet til RYP og er nogenlunde fornøyd med dette, men der trener man hele kroppen hver gang. Nå ønsker jeg å splitte opp treninga i 3 deler, ettersom jeg trener kampsport 3 ganger i uka også får vell musklene hvilt mer da.
SpørsmÃ¥let mitt er om noen har noen erfaring med 3-splita treningsprogram som gjør deg sterk uten for mye volum- og kiloøkelse og som gjør deg sterk over lengre tid slik at ikke armer og bein blir tunge og daffe med en gang? 

Minien

  • Nytt medlem
  • *
  • Posts: 43
    • View Profile
Sv: Kampsport & styrketrening
« Reply #1 on: May 16, 2010, 02:05:49 PM »
Hei
Jeg er i en ganske så tilsvarende situasjon som deg, der jeg trener kampsport ca 5-6 ganger i uken og prøver å få trent vekter utenom det i tillegg. Akkurat nå trener jeg det samme som du har trent, nettopp grunnprogrammet til RYP. Tidligere så trente jeg en 3-splitt, men jeg følte at når man brøt ned spesifikke muskelgrupper så mye, så gikk stølheten utover kampsporttreningen min. Når man f.eks kjører veldig hardt på bein, så går det ut over kvaliteten på sparkene mine, mens når jeg trener hele kroppen istedenfor, så går det greit å trene vanlig i tillegg.
Når det gjelder RYP, så holder de på å sette opp et program som er laget spesielt for dem som trener aktivt i andre sporter i tillegg. Der setter de stor fokus knebøy, benkpress et par øvelser til. Det er jo kanskje mulig for deg å prøve det.
Personlig så merker jeg mer enn nok styrkeøkning med RYP, så jeg holder meg til det, ihvertfall til jeg evt. får noe skreddersydd rettet opp med kampsporten.
En tung 3-splitt kommer nok mest sannsynlig til å gå ut over kampsporttreningen din.

niclasrp

  • Nytt medlem
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
Sv: Kampsport & styrketrening
« Reply #2 on: December 29, 2012, 11:52:05 PM »
Siden du skal trene styrke 3 ganger i uken ville jeg kjørt hele kroppen pr økt.
Ang. at du ikke vill bygge masse men styrke så ville jeg holdt rep 1-6 og lengre pauser enn du pleier.

Du kan også trene med høy rep/korte pause for å øke evnen til oksygen opptaket i musklene.

Også det at du ikke vil legge på deg masse kan du jo holde kcal på vedlikehold.