Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
23/10 - 2014, 12:30:00

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
703680 innlegg i 57903 emner av 30312 medlemmer
Nyeste medlem: wiesiek9
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
+ 
|-+  Kosthold & kosttilskudd
| |-+  Kosttilskudd
| | |-+  Maltodekstrin = sukker?
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Maltodekstrin = sukker?  (Lest 5742 ganger)
Mats Erik
Sporty
***

Karma: +7
Innlegg: 295



Vis profil E-post
« på: 27/06 - 2010, 13:09:03 »

Jeg lurer på om maltodekstrin er en sukkerart? Jeg har tidligere hørt at det er komplekse karbohydrater og at det består av stivelse utvunnet fra f eks hvete, mais, potet osv... Grunnen til at jeg spør er fordi jeg kom over dette innlegget her på iform: http://www.iform.no/forum/index.php/topic,57406.msg917257.html#msg917257

Hvis man f eks ser på denne siden på innholdsfortegnelsen, så ser man st det er 100 % karbohydrater, hvorav 0 % sukker: http://www.trueprotein.com/Product_Details.aspx?cid=23&pid=77

Noen som har noen innspill eller kommentarer til dette? Kanskje @Heipådu f eks? Det har virket som du har hatt noen kloke innspill i slike spm før Razz
Loggført

Gutt 17 år, 182 cm, 78 kg
Ta en tur innom profilen min vel!: http://www.iform.no/forum/index.php/topic,58918.0.html

Juni 2010: Mark 80 kg x 10 - Bøy 80 kg x 10 - Benk 75 kg x 2
Mål Juni 2011: Mark 130 kg - Bøy 120 kg - Benk 100 k
LindaG84
Moderatorteamet
*****

Karma: +37
Innlegg: 0


Muskler fascinerer


Vis profil
« Svar #1 på: 27/06 - 2010, 14:44:04 »

Nei. Maltodekstrin er ikke en sukkerart, men en annen type karbohydrat. Det utvinnes fra stivelse & består av korte enheter i motsetning til en lang kjede (stivelse).

Ja, det er et komplekst kh, men fordøyes allikevel meget raskt i tynntarmen. Gir raskt blodsukkerstigning.
« Siste redigering: 27/06 - 2010, 14:55:09 av LindaG84 » Loggført

29 år - 165cm           

Treningsdagbok inkl bilder: http://www.iform.no/forum/index.php/topic,41515.0.html
Mats Erik
Sporty
***

Karma: +7
Innlegg: 295



Vis profil E-post
« Svar #2 på: 27/06 - 2010, 15:36:36 »

Betyr dette at gainere som inneholder maltodekstrin som karbo-kilde (eks PFs Big Mass, Activate size, etc) ikke er å anbefale som et eget måltid midt på dagen, fordi GI'en da er så høy?

Har også sett at PVLs Mutant Mass inneholder karbohydrater fra byggstivelse og maisstivelse, vil det da være mer hensiktsmessig enn maltodekstrin, siden det da må være langkjedede sakkarider (siden stivelse er et polysakkarid)?

Se ingrediensliste for Mutant Mass her: http://proteinfabrikken.no/Avdelinger/Proteinfabrikken/Vekt%C3%B8kning/Mutant_Mass/Mutant-Mass-15-LB-6,8-Kg-SjokoladePVL-15553.aspx

På forhånd takk Smile
Loggført

Gutt 17 år, 182 cm, 78 kg
Ta en tur innom profilen min vel!: http://www.iform.no/forum/index.php/topic,58918.0.html

Juni 2010: Mark 80 kg x 10 - Bøy 80 kg x 10 - Benk 75 kg x 2
Mål Juni 2011: Mark 130 kg - Bøy 120 kg - Benk 100 k
wannabe-arnold
Beryktet
*****

Karma: +9
Innlegg: 746



Vis profil E-post
« Svar #3 på: 27/06 - 2010, 17:04:48 »

Mange komplekse karbohydrater har høy GI, og kan ha høyere GI enn sukkerarter. Det finnes GI-lister, søk på dem.
Loggført

Kallenavnet sier alt..
Mats Erik
Sporty
***

Karma: +7
Innlegg: 295



Vis profil E-post
« Svar #4 på: 27/06 - 2010, 17:07:48 »

Mange komplekse karbohydrater har høy GI, og kan ha høyere GI enn sukkerarter. Det finnes GI-lister, søk på dem.
Men veit du noe om karbo-blandingen i Mutant Mass???? Razz Lurer på å kjøpe den hvis den er bedre enn andre gainere som bare inneholder maltodekstrin som karbo-kilde...
Loggført

Gutt 17 år, 182 cm, 78 kg
Ta en tur innom profilen min vel!: http://www.iform.no/forum/index.php/topic,58918.0.html

Juni 2010: Mark 80 kg x 10 - Bøy 80 kg x 10 - Benk 75 kg x 2
Mål Juni 2011: Mark 130 kg - Bøy 120 kg - Benk 100 k
heipådu
Styrkeløfter
******

Karma: +87
Innlegg: 3015

vegard.lysne(2)gmail.com
Vis profil E-post
« Svar #5 på: 27/06 - 2010, 18:41:04 »

Det er vel også konkludert med at GI ikke har så mye å si.

Fra Robert Eilertsen artikkelserie i Adressa:
http://www.adressa.no/meninger/blogg/fitnessbloggen/article1496578.ece

"For hva vet vi egentlig om glykemisk indeks? I et større gjennomgang av 31 relevante studier (Obesity, 2002) ble det ikke funnet noen sammenheng mellom hvilken GI en matvare har og metthetsfølelse, matinntak eller vekttap. Det skal understrekes at disse funnene er i tråd med forskning av nyere dato."
Loggført

"kosthold er kilo, trening er gram"

http://www.iform.no/pub/art.php?id=2139
Ayørn
Friskus
**

Karma: +3
Innlegg: 137


Vis profil
« Svar #6 på: 27/06 - 2010, 19:44:46 »

Det er vel også konkludert med at GI ikke har så mye å si.

Fra Robert Eilertsen artikkelserie i Adressa:
http://www.adressa.no/meninger/blogg/fitnessbloggen/article1496578.ece

Robert Eilertsen sine tåpelige innlegg bør man holde seg unna.
Loggført

...
heipådu
Styrkeløfter
******

Karma: +87
Innlegg: 3015

vegard.lysne(2)gmail.com
Vis profil E-post
« Svar #7 på: 28/06 - 2010, 04:01:45 »

Det er vel også konkludert med at GI ikke har så mye å si.

Fra Robert Eilertsen artikkelserie i Adressa:
http://www.adressa.no/meninger/blogg/fitnessbloggen/article1496578.ece

Robert Eilertsen sine tåpelige innlegg bør man holde seg unna.

Og det sier du på hvilket grunnlag?
Loggført

"kosthold er kilo, trening er gram"

http://www.iform.no/pub/art.php?id=2139
Ayørn
Friskus
**

Karma: +3
Innlegg: 137


Vis profil
« Svar #8 på: 01/07 - 2010, 20:05:51 »

Det er vel også konkludert med at GI ikke har så mye å si.

Fra Robert Eilertsen artikkelserie i Adressa:
http://www.adressa.no/meninger/blogg/fitnessbloggen/article1496578.ece

Robert Eilertsen sine tåpelige innlegg bør man holde seg unna.

Og det sier du på hvilket grunnlag?

På grunnlag av det faktum at bloggen hans stinker. punktum.

Med vennlig hilsen Ay-iformbloggen-ørn.
Loggført

...
Soje
Nytt medlem
*

Karma: +0
Innlegg: 69


Dersom det du gjør ikke fungerer - gjør noe annet!

z8bg6@soje.org
Vis profil WWW
« Svar #9 på: 01/07 - 2010, 22:17:10 »

Stinker etter din mening kanskje. Litt mer konstruktiv så kanskje noen andre fatter det samme poenget som deg.

Maltodextrin(fra maisstivelse) har høy GI men gir likevel vedvarende energinivå.

At GI har null å si er som å si at råvarekvalitet har null å si, samtidig vil jeg være litt enig med at det ikke er så viktig så lenge man har kontroll på kostholdet. Rask GI gir ofte rask blodsukkersenkning også. Etter en slik blodsukkerdropp kommer ofte suget etter noe nytt å spise. Har man selvkontroll og lar være å spise noe mer så spiller det liten rolle om det er 100 kalorier fra maltodextrin eller sukker. Det som er viktigst til ordinære måltider er hvilke råvarer maten består av. Fruktose alene har lavere GI enn banan, men banan vil likevel være å foretrekke dersom man ser det i et større perspektiv, næringsinnhold og nytteverdi.

Direkte etter trening f.eks. har man godt av raske karbs, f.eks. maltodextrin(maisstivelse), vitargo(byggstivelse), sukker osv. Resten av dagen kan man fritt velge, men næringsmessig velge riktig Wink
Loggført

Ej-Shop.no har 6-Pack Bag. Endelig kan du holde orden i matpakkene.
heipådu
Styrkeløfter
******

Karma: +87
Innlegg: 3015

vegard.lysne(2)gmail.com
Vis profil E-post
« Svar #10 på: 01/07 - 2010, 22:25:59 »

Det er vel også konkludert med at GI ikke har så mye å si.

Fra Robert Eilertsen artikkelserie i Adressa:
http://www.adressa.no/meninger/blogg/fitnessbloggen/article1496578.ece

Robert Eilertsen sine tåpelige innlegg bør man holde seg unna.

Og det sier du på hvilket grunnlag?

På grunnlag av det faktum at bloggen hans stinker. punktum.

Med vennlig hilsen Ay-iformbloggen-ørn.

Hadde egentlig ikke forventet en begrunnelse på noe høyere nivå enn dette, men fikk hvertfall bekreftet mistanken min om at du egentlig ikke hadde noen gode argumenter Smile
Loggført

"kosthold er kilo, trening er gram"

http://www.iform.no/pub/art.php?id=2139
Mats Erik
Sporty
***

Karma: +7
Innlegg: 295



Vis profil E-post
« Svar #11 på: 01/07 - 2010, 22:44:20 »

Stinker etter din mening kanskje. Litt mer konstruktiv så kanskje noen andre fatter det samme poenget som deg.

Maltodextrin(fra maisstivelse) har høy GI men gir likevel vedvarende energinivå.

At GI har null å si er som å si at råvarekvalitet har null å si, samtidig vil jeg være litt enig med at det ikke er så viktig så lenge man har kontroll på kostholdet. Rask GI gir ofte rask blodsukkersenkning også. Etter en slik blodsukkerdropp kommer ofte suget etter noe nytt å spise. Har man selvkontroll og lar være å spise noe mer så spiller det liten rolle om det er 100 kalorier fra maltodextrin eller sukker. Det som er viktigst til ordinære måltider er hvilke råvarer maten består av. Fruktose alene har lavere GI enn banan, men banan vil likevel være å foretrekke dersom man ser det i et større perspektiv, næringsinnhold og nytteverdi.

Direkte etter trening f.eks. har man godt av raske karbs, f.eks. maltodextrin(maisstivelse), vitargo(byggstivelse), sukker osv. Resten av dagen kan man fritt velge, men næringsmessig velge riktig Wink
Maltodekstrin kan jo også utvinnes fra andre kilder enn mais vel?: http://no.wikipedia.org/wiki/Maltodekstrin. Faktisk så er Carbo Fuel fra PF utvunnet fra potetstivelse...

Men hva tenker du i forhold til maltodekstrin på andre tider av døgnet enn rett etter trening? Det jeg tenker på er at 99 % (kanskje 100 %, hva vet vel jeg Razz) av alle gainere har nettopp maltodekstrin som hovedingrediens og hoved-karbokilde, og da blir det vel ikke helt heldig å bruke gainere som mellommåltid?
Loggført

Gutt 17 år, 182 cm, 78 kg
Ta en tur innom profilen min vel!: http://www.iform.no/forum/index.php/topic,58918.0.html

Juni 2010: Mark 80 kg x 10 - Bøy 80 kg x 10 - Benk 75 kg x 2
Mål Juni 2011: Mark 130 kg - Bøy 120 kg - Benk 100 k
Soje
Nytt medlem
*

Karma: +0
Innlegg: 69


Dersom det du gjør ikke fungerer - gjør noe annet!

z8bg6@soje.org
Vis profil WWW
« Svar #12 på: 08/08 - 2010, 11:42:19 »

Gainer kan hjelpe i mange tilfeller, men er næringsfattig sammenlignet med gode råvarer. Om du får i deg tilstrekkelig med vitaminer, mineraler, fiber osv men ikke har matlyst til å spise nok kalorier vil en billig gainer ofte gjøre samme nytten som en dyrere. Jeg ville valgt den gaineren som har et proteininnhold på 30% eller mer og gjerne en del fiber i.
Fordelen med gainer er at kalorier man drikker ikke metter like mye som de man spiser.
Loggført

Ej-Shop.no har 6-Pack Bag. Endelig kan du holde orden i matpakkene.
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.089 sekunder med 18 spørringer.