Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
24/07 - 2014, 12:15:48

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
704330 innlegg i 57897 emner av 30169 medlemmer
Nyeste medlem: Carneval
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
+ 
|-+  Trening
| |-+  Annen sport
| | |-+  Kampsport
| | | |-+  Taekwondo skal suppleres med styrketrening
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Taekwondo skal suppleres med styrketrening  (Lest 3571 ganger)
Gert
Friskus
**

Karma: +0
Innlegg: 131



Vis profil E-post
« på: 16/09 - 2010, 21:34:14 »

Har 2 treninger i uken, ca 1 time hver gang, det går i kondisjon intervall og ben, ben ben.

Typisk taekwondo.



Lurte på og tilpasse 2 treninger inn i uken, med volumtrening, tenkte og unngå benpress, knebøy og alt som har med ben og gjøre, iogmed att jeg får mer enn nok bentrening i taekwondo, men hva skulle jeg ellers prioritert ellers da? rygg? militærpress? har trent masse styrke før, opptil 4 dager i uken men har aldri kombinert det med kampsport.


PS: spiser 4-6 ganger om dagen, får i meg ca 180 gram proteiner, og 300 gram karbohydrater + alle fettsyrer, inklusiv alle vitaminer tar ikke kreatin ZMA eller noe lignende.


Takker på forhånd for svar.
Loggført
Chr1st1an
Avhengig
*****

Karma: +37
Innlegg: 2243

^^

christian-thesen@hotmail.com
Vis profil E-post
« Svar #1 på: 26/09 - 2010, 10:14:36 »

du... gutt.. jeg trente taekwon-do i 8 år.. Du får ikke nok ben.. Du får utholden benstyrke, men du bør virkelig trene knebøy(PS, synes du vanlig knebøy er teknisk vanskelig slik for eksempel jeg gjør, så kjør 1 bens o.l, funker fint det å, tingen er at du øker styrken i en øvelse du har behov for idrettsmessig, dermed er det ikke noe du bør sluntre unna med), kommer til å hjelpe deg knall my i forhold til akkurat den kampsporten Smile legger og bakside lår bør også få en piff.

At man trener styrke som baserer seg på utholdenhet (Taekwon-do) Fritar deg ikke fra å trene eksplosiv styrke på bein, når du skal trene resten av kroppen.

Handler litt om symmetri, du kan strengt talt gi deg selv litt problemer ved trene overkopp sterk, og la bein være som de er:-)

PS: Eneste som kan være viktig er å legge bentreningen litt unna Taekwon-do treningene dine. Dvs om du trener mandag-onsdag eller tirsdag torsdag, så kjører du bein lørdag:-)

Alternativt kjører du bein litt lettere (aldri til failure) slik at du blir litt støl, men ikke ødelagt, dermed kan du effektivt øke bein styrken og fremdeles fungere bra om ikke bedre på Taekwon-do )=)

Ser forresten at du nevner hva du spiser, men du nevner ikke vekten din og høyden din og daer slik informasjon litt hmm, unyttig siden vekt og høyde, samt alder og aktivitetsnivå vil alle påvirke hvor mye du trenger!:-)
« Siste redigering: 26/09 - 2010, 10:19:03 av Chr1st1an » Loggført
Gert
Friskus
**

Karma: +0
Innlegg: 131



Vis profil E-post
« Svar #2 på: 28/09 - 2010, 04:27:13 »

1.91 Høy, 89 KG 21 år gammel.

GUTT!

Har trent styrke og andre kampsporter, bryting boksing, kung fu med mer, i tillegg har jeg trent styrke på i ca 6 år og har vært gjennom utallige treningsprogram, vet godt hva som er viktig i ett godt program.

Spørsmålet var hvordan man best skulle supplere taekwondo med styrke sant?

Skal teste ut det med og ikke kjøre ben til failure, aktivitetsnivået mitt nå er som følgende.

Taekwondo 2 dager i uken, kickboksing 1-2 dager i uken, fjelltur i helgene og så smeller jeg ofte inn en svømming eller 2 i løpet av uken, i tillegg så jobber jeg 5 dager i uken i intersport, så er mye på farta rundt i butikken.

Og har ikke ben bilder, men det kan du få senere hvis symmetrien min skulle være ett spørsmål for deg, kan bare si att bena er min største styrke.

Kostholdet mitt består av tunfisk, biff, egg, masse grønnsaker, selolje masse mere grønnsaker, cottage cheese mager kesam, havregryn,forskjellige fullkornsprodukter, kylling osv ikkesant.

Ting som er ganske logisk å spise for de som har trent en stund og har kostholdet på plass.

Vet ikke hvor relevant det er, men bruker ikke proteinpulver, kreatin ZMA eller noe av det der.

Grunnen til att jeg ikke orket og vise ben der er att det er stress for meg og ta av og på buksene iogmed att jeg bruker knestøtte fra ett spark jeg fikk i kneet.


Her har du forresten ett lite bilde av formen.


« Siste redigering: 28/09 - 2010, 05:09:38 av Gert » Loggført
Chr1st1an
Avhengig
*****

Karma: +37
Innlegg: 2243

^^

christian-thesen@hotmail.com
Vis profil E-post
« Svar #3 på: 30/12 - 2010, 09:43:37 »

hehe beklager det med gutt;-P var ment litt for å terge, fordi det er standard fotball gutte fenomen å ville styre unna ben.

For det første, knallform på deg..  Nå har du forklart hvor mye du trener. Både kickboxing, taekwon-do, fjellturer og svømming. Og du jobber 5 dager i uken. Det store spørsmålet er om det blir overkill med masse styrke i tilegg.

Om du spiser bra, finner tid og overskudd, og fremdeles vil trene litt styrke, så foreslår jeg maks 2 styrkedager i uka i tilegg til det du holder på med nå.

På disse dagene kjører du i all hovedsak baseløft, ting som inkluderer hele kroppen. Når du har et så høyt aktivitetsnivå så vil jeg virkelig anbefale deg å ikke trene deg helt ut på disse dagene. Viss du for eksempel velger å trene knebøy slik du nevnte, så er 2 sett mer enn nok, pr uke.. Prøver du heller å øke litt og litt.

Du nevnte øvelser som militærpress og ja, det er en fin skulderøvelse.

Så lenge du kan teknikken så er øvelser som er fine for deg markløft, militærpress, knebøy og evt benk. Ville også hatt med pullups/chins/nedtrekk (gjerne variere)

Symmetrien din utseendemessig var nok aldri et spørsmål på mitt forige innlegg. Var mer det med treningsskader o.l Erfaringsmessig vet jeg det at folk som unnlater å trene enkelte områder lett kan få skader pga at nervebanene som går fra ben til rygg/hofte (dette er egentlig langt uten for mitt kunnskapsnivå, så det blir mer gjenntakelse av ting jeg har hørt, og opplevd), kan komme i ubalanse om ikke bein følger resten av kroppen, dvs at de blir strammere.

Men om du med sikkerhet kan si at bena er godt trent styrkemessig, så blir det i bunn og grunn du som må ta avgjørelsen her;-)
PS: for taekwon-do så vil bulgarsk utfall (enten som et suplement, eller i steden for knebøy) være en fantastisk balanse/funksjonalitetsøvelse.. Ikke blir man så ødelagt av den eller, selv om den er vond!

Men siden du har trent styrke i 6 år, burde du vel vite det meste av overnevnte? Så da er det jo bare å kjøre på, tren lett, ikke overdriv, du trener allerede kjempemasse. Og øk litt etter litt;-)

PS: man trenger ikke ZMA, kreatin, ymse for å øke i styrke, dette er supplement og er mer morsomt enn det er nødvendig spørr du meg:-P Kan vel også nevne at venner av meg har hatt veldig bra fremgang med kreatin.. Mener de selv.

ZMA kan være fint i ditt tilfelle om du sliter med kramper om natten pga mye bevegelse... Mange bruker dt mot akkurat slike problemer;-)

« Siste redigering: 30/12 - 2010, 09:46:32 av Chr1st1an » Loggført
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.066 sekunder med 19 spørringer.