Kne smerter

(1/2) > >>

Rafdal:
Noen ganger får eg noe veldi vonde smerter i knerne når eg skal gå ned trapper og bakker får de ikke ofte men hender av og til f.eks under en fjell tur

Er de en Belastningsskade??

Isåfall kan eg få de vekk??

BeWell:
Sitat fra: Rafdal på 29/09 - 2010, 21:31:39

Noen ganger får eg noe veldi vonde smerter i knerne når eg skal gå ned trapper og bakker får de ikke ofte men hender av og til f.eks under en fjell tur

Du kan godt kalle det belastningsskade, uvant muskelbruk, og som regel blir det bra av seg selv når belastningen avtar. Har selv hatt det noen ganger under uvante aktiviteter som de du nevner. Flyttesjau fra 4.etasje uten heis, ned fra fjell osv..
Men det blir bra igjen. Og som med all annen belastning som kroppen utsettes for så blir den sterkere og bedre i stand til å takle belastningen etter hvert som den blir utfordret. (eller trent som det heter)  :)

Raijasek:

Sitat

Plagene er smerter fortil i kneet. Smertene forverres i de typiske tilfellene ved gange oppover eller nedover bakker. Smertene utløses også når man sitter med kneet bøyd. Hos mange kan man høre eller kjenne gnisse/knakelyd i kneet ved bevegelser.

Høres ut som http://nhi.no/sykdommer/muskel-skjelett/kne/patellofemoral-artrose-2729.html (googlesøk+knesmerter kan ofte være en vinner... ;) )

BeWell:
Sitat fra: Raijasek på 01/10 - 2010, 15:57:52

Sitat

Plagene er smerter fortil i kneet. Smertene forverres i de typiske tilfellene ved gange oppover eller nedover bakker. Smertene utløses også når man sitter med kneet bøyd. Hos mange kan man høre eller kjenne gnisse/knakelyd i kneet ved bevegelser.

Høres ut som http://nhi.no/sykdommer/muskel-skjelett/kne/patellofemoral-artrose-2729.html (googlesøk+knesmerter kan ofte være en vinner... ;) )

Vel, vil ikke ubetinget tro at du har artrose. Jeg har ikke det, men muskler som plutselig får uventet belastning kan bli ømme uten at det ligger noe mer kronisk bak. Spørs hvilke andre symptomer du har også da....og alder..?

Raijasek:
...kom vel litt feil frem hva jeg mente... :P  Sitat

Årsaken er belastning på leddet gjennom mange år.
Jeg tenker som sådan at en kan jo merke antydningen til det i tidlig alder, selv om selve slitasjegikta kommer med årene. Altså, kan det være tegn på at Rafdal belaster feil ved løping, evt er for svak i muskulaturen rundt kneet og burde fokusere på å trene seg opp i fht dette. Altså se nærmere på løpssteget og fokusere  på styrketrening som kan styrke opp stabiliseringsmuskulatur i kneet - type utfall på ballansepute, utfall med bakre fot i redcord osv. Kan også være et resultat av dårlig teknikk i knebøy o.l. Så for å oppsummere tror jeg at det kan være tidlige tegn på slitasjegikt og at han burde jobbe forebyggende mot dette gjennom direkte rettede styrke øvelser. m. a. o ikke så uenig med deg BeWell, slik jeg ser det... ;)

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side