Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
31/10 - 2014, 12:29:20

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
703687 innlegg i 57904 emner av 30357 medlemmer
Nyeste medlem: Knuts
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
+ 
|-+  Trening
| |-+  Annen sport
| | |-+  Kampsport
| | | |-+  Lurer på å begynne med kampsport. Tips?
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Lurer på å begynne med kampsport. Tips?  (Lest 1807 ganger)
Deville
Nytt medlem
*

Karma: +0
Innlegg: 2


Vis profil E-post
« på: 03/02 - 2012, 11:27:04 »

Hei! Jeg snubla meg inn hit i dag og tenkte jeg skulle ta mot til meg å spørre om det jeg lurer på, i håp om at det er noen vennlige sjeler her som kan dele hva de mener, hehe.

Jeg er ei jente på 18 år, litt sør for Trondheim som har fått en stor interesse for kampsport. Selv om jeg virkelig er gira vil jeg prøve å være litt realistisk og dermed høre om dere har noen tips til en som er nysgjerrig på å begynne. Jeg har ingen bakgrunn fra noen som helst idrett og selv om kroppen er normal og fungerer, har jeg på nåværende tildspunkt helt elendig kondis. Razz Mitt første spørsmål er da: er det håp for at jeg kan begynne med kampsport-trening right away, eller er alle som starter i god fysisk form i utgangspunktet?

Det andre jeg funderer litt på er hvilken type kampsport som kunne vært noe for meg. Fra det jeg vet foreløbig (som ikke er så veldig mye) er jeg veldig interessert og nysgjerrig på capoeira, taekwondo og kung fu (tilgi meg om noe er stavet feil). Den store drømmen for fremtiden er extreme martial arts / tricking, og jeg er nok mer fan av spark, slag, smidighet og akrobatikk enn bryting, boksing og selve kamp/sloss situasjonen. Har noen en ide om hva som da kunne passe for meg å begynne med? Og vet dere i tillegg om noen klubber etc. i sør-trøndelag hadde det jo vært awesome.

Håper jeg ikke får totalt slakt her, og at dere har noen tanker/tips til meg Smile
Loggført
RichardAugust
Gjest
« Svar #1 på: 03/02 - 2012, 11:43:58 »

Hei!
Det kan være lurt å byggene enkelt i 2-3 uker, ikke noe heavy, men ha en trenings program som du følger. Begynne  enkelt med jogging 2 ganger i uken og styrke 2-3 ganger i ukeen.

En kampsport for deg. Hm.... Jeg har hørt at kickboxing er veldig bra for all slag bruk. OGså er all kampsport sinsykt god kondisjon (utholdenhet) trening! Men ville tatt en kampsport der du får kjørt deg litt, karate og tekwando eller hvordan det skrives er ikke særlig tung.... Mener jeg da....

Eks: på trenings program er:
dag1-Styrke
dag2-Jogge
dag3-fri
dag5-Styrke
dag6Fri
dag7-Jogge Eller bare trene de dagene du føler for det.

Joggingen tror jeg du vet hvordan du utfører Smile
Men styrke treningen kan være:
Arm-hevninger, froske-hopp, Sit-ups, planken, og diverse øvelser.
MEn du finner mange styrke programmet til dit behov hvis du leiter litt her på iform.no

Lykke til Deville!
Loggført
Deville
Nytt medlem
*

Karma: +0
Innlegg: 2


Vis profil E-post
« Svar #2 på: 03/02 - 2012, 11:50:40 »

Tusen takk for svar og gode tips! Treningsprogram høres veldig lurt ut, og det skal jeg definitivt begynne med ! (:
Loggført
RichardAugust
Gjest
« Svar #3 på: 03/02 - 2012, 11:53:03 »

Tusen takk for svar og gode tips! Treningsprogram høres veldig lurt ut, og det skal jeg definitivt begynne med ! (:
Jempe bra, kom ikke på flere øvelser, men vet at det er flere ute på nette Smile som man ikke nødvendig vis trenger å gjør på et trenings studio Smile
Loggført
Coacher
Nytt medlem
*

Karma: +0
Innlegg: 1


Vis profil E-post
« Svar #4 på: 23/07 - 2012, 17:34:11 »

Hei! Capoeira er i bunn og grunn ikke en kampsport, men mere "show". Jeg vet at det går under kategorien kampsport, men fungerer ikke realistisk i en slosskamp.
Men siden du liker akrobatikk, kule spark og slag, og lignende så er capoeira noe for deg.
Du kan begynne på Jiu-Jitsu som jeg ser på som en grunnleggende detalj om du skal videre til Mixed Martial Arts.

Personlig holder jeg på med Mixed martial Arts, og syntes dette er veldig morsomt. Men da må du forberede deg på smerte, fordi det er ikke for pingler.
Loggført
Randy
Moderatorteamet
*****

Karma: +53
Innlegg: 435


Nothing worth having comes easy!


Vis profil
« Svar #5 på: 24/07 - 2012, 11:33:47 »

Personlig holder jeg på med Mixed martial Arts, og syntes dette er veldig morsomt. Men da må du forberede deg på smerte, fordi det er ikke for pingler.

Dette må du utdype litt? Hva er det som er så smertefult med mma? Grappling? Sparring? Kan ikke kjenne igjen at det gjør så vondt å sparre eller grapple, men om du får vondt så er det litt snålt.
Loggført

Mvh Randy
Kraz
Nytt medlem
*

Karma: +0
Innlegg: 47


Du feiler ikke før du slutter å prøve!


Vis profil
« Svar #6 på: 08/08 - 2012, 15:40:19 »

Elsker slike tråder! Very Happy

Sånn som jeg ser det virker det på meg som om du hadde likt godt Tae Kwondo, Kickboxing, og Muay Thai siden dette er tre kampsporter som fokuserer på spark og slag. Kan jo også anbefale forskjellige former for Kung Fu, siden det er så allsidig. Om du begynner med Kung Fu må du regne med å lære deg forskjellige forsvarsteknikker ala. Jiu-Jitsu though, noe du ikke gjør i Kickboxing eller Muay Thai, men litt i Tae Kwondo (kan jo være godt med litt variabel trening?). Søk gjerne på youtube.com for å sjekke hva som kan være aktuelt!

Det er forskjellige krav til kondisjonen din ettersom hvordan personene som driver klubben er, men jeg vet ihvertfall at de fleste ordentlige Tae Kwondo, Kickboxing, Karate klubber tar hensyn til din form (men de vil presse deg så godt de kan Laughing).

Hadde et lignende sprørsmål selv for litt siden (bla litt ned på siden): http://forum.fitnessbloggen.no/threads/kampsport-tr%C3%A5den.7013/page-3#post-370217 (litt gøy å se at andre har samme spørsmål som en selv!)

Må nevnes at det finnes mange gode apper til mobil, som hjelper deg å komme i form og bli både sterkere og mer utholden (i kampsort må du regne med MANGE push-ups Cool)! Søk etter push-up, squat, og pull-ups apper! Kan jo også anbefale dips, enten mellom to stoler (vanskeligere), eller med hendene bak på en stol (lettere) som en viktig øvelse i tillegg til de andre som allerede er blitt nevnt.

Se for inspirasjon: http://www.youtube.com/watch?v=FkbUOcbxDjw  
Om du synes vanlige push-ups blir for lett kan du begynne med andre varianter, f.eks. som diamond push-ups: http://www.youtube.com/watch?v=J0DnG1_S92I for slik å ha en stadig progresjon i styrkeutviklingen din!

PS: Randy, det virker som Coacher snakker i bilder, og bare vil frem til at MMA er en tøff påkjennelse for kroppen - som jo all bra trening bør være!
« Siste redigering: 08/08 - 2012, 15:57:51 av Kraz » Loggført
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.149 sekunder med 19 spørringer.