MEDITASJON FOR TOPP HELSE

Av August Galtung april 21, 2017 08:00 Oppdatert

MEDITASJON FOR TOPP HELSE

«To keep the body in good health is a duty… otherwise we shall not be able to keep our mind strong and clear.» – Buddha

“Hvordan kan det å sitte stille med lukkede øyne gi meg større biceps?» tenker du. Dette er et helt fullt mulig utfall av å lære å balansere sinnet og jeg skal nå forklare deg hvorfor.

Det er ingen hemmelighet at kroppen trenger pauser. Den trenger søvn fra dag til dag. Hvile fra økt til økt og til og med pause fra sett til sett. Hvorfor man tar disse pausene har jeg en følelse av at det er få som egentlig tenker ut årsaken til. Vi vet alle at for store pauser fører til latskap og for få kan få negative konsekvenser som overtrening og skader. Hvordan kan vi finne den gylne middelveien og bruke sinnet til å bli kjent med kroppen vår?

Buddha er vel et navn som kommer til minnet når jeg nevner meditasjon og mange tenker sikkert også på fysisk Yoga som jeg også er en stor tilhenger av. Det mest interessante synes jeg uansett er at total stillhet kan bidra til bedre fysisk helse. Buddha var ikke bare en mann som levde på ett riskorn om dagen og satt stille under et tre. Han var også stor tilhenger av å ha en fysisk veltrent kropp (som nevnt i sitatet ovenfor) som også kreves for å balansere sinnet, som igjen er viktig for å «pushe» seg ekstra hardt og ha nok disiplin til å gjennomføre målene sine i alle aspekter av livet. Sitatet understreker at god kroppslig helse er viktig for et balansert sinn (som var munkenes mål), men går det andre veien også? Kanskje er et balansert sinn nødvendig for at du skal nå dine mål når det kommer til trening.

Videre i artikkelen vil jeg nevne noen områder meditasjon kan hjelpe deg med å oppnå mål for trening, kosthold og generell helse og velvære. Mange vil stoppe her fordi de ikke har tro på at dette er mulig, så jeg vil starte med å nevne hva jeg tror er hovedgrunnen til all skepsisen bak meditasjon:

Det er lett å se hvem som har peiling når det kommer til muskelbygging. Hvis noen har en langt over gjennomsnittet veltrent/muskuløs kropp, eller bilder å vise frem av tidligere suksess vil man fort spisse ørene å høre på hva personen har å si. Hvem som har et balansert sinn og har mestret kunsten av å overkomme negative tanker (som står i veien for måloppnåelse) kan derimot være vanskeligere å legge merke til.

En jeg anser å ha oppnådd effektene av et balansert kosthold er den omtalte mannen Dr. Nūn AmenRa. AmenRa satte i 2013 verdensrekord i klassen sin på 82,5 kg (ADFPF National Championship). Med den lette, men ekstremt veltrente kroppen sin løftet han over 300 kilo i markløft. En kropp han hevder å bevare med et kaloriinntak på kun 1200 kalorier daglig. Et kaloriinntak forårsaket av en veganerdiett med kun ett måltid om dagen. Han er stor tilhenger av meditasjon og inkluderer dette i sin daglige praksis.

En studie publisert i Journal of Clinical Sports Psychology, viser at idrettsutøvere som regelmessig praktiserer meditasjon er langt mer motivert til å trene regelmessig og i høyere grad tilfredsstilt med treningen sin enn mindre «mindfulle» utøvere.

Hvis du fortsatt er interessert i å lese videre etter de vitenskapelige faktaene jeg nå har lagt på bordet vil jeg ta deg med inn i min verden. Jeg vil fortelle hvordan meditasjon har hjulpet meg til å nå mine mål og fått meg til å forstå at verden på utsiden og verden på innsiden jobber sammen hele tiden og at et sinn fullt av tanker kan være like forstyrrende for god helse som inaktivitet og dårlig kosthold. Kombinerer man et rent og friskt sinn med en veltrent og sunn kropp kan man, etter min mening, nå toppen av helse slik som Amen-Ra er et eksempel på. Eksempelet om Amen-Ra er noe ekstremt, men dette er bare for å illustrere et poeng om hva som er mulig. Gener og lignende spiller selvfølgelig også en rolle og jeg skal ikke gå helt ut av vitenskapens verden, men vil fortelle deg min egen historie.

MEG OG MØTE MED MEDITASJON

Jeg er en helt vanlig mann som nå jobber mot målene mine innen helse, studier, arbeid og hva annet jeg måtte finne på hver eneste dag. For et par år siden var saken en annen. Siden jeg var 16 år har jeg vært medlem av treningsstudio og aktiv i mange år før denne basillen smittet meg. Jeg var alltid veltrent og fikk etter hvert en ganske bra kropp, men ikke helt den kroppen jeg hadde lyst på hverken innvendig eller utvendig. Til tross for at kroppen var grei var jeg sliten hele tiden og slet utrolig med å holde motivasjonen oppe for å komme meg på gymmen. Jeg måtte slenge i meg pre-workout for å ha nok energi til å pushe meg ordentlig gjennom økten og gikk rundt i en tåke resten av dagen da økten var fullført. Ingenting var like spennende og morsomt som før og jeg var i en boble fylt med negative tanker. Treningen var noe av det som fikk meg til å beholde et visst momentum i hverdagen.

En dag så jeg meg selv inn i øynene og tenkte meg grundig om. Hver dag var det samme, jeg følte meg om et vandrende spøkelse og fikk heller ikke sove om natta. Uten å gå inn på mer ekstreme tanker tenkte jeg ganske rasjonelt følgende tanke; «hvis det er meningen at livet skal være sånn som dette, hvorfor gidder man å leve?» Tenkte jeg. Jeg visste at noe var feil og forsøkte alle mulige vitamintilskudd, varierte treningen og så på nettet etter tips om energi og god helse. Overalt var det de samme tipsene. Søvn, trening og kosthold. Selv om søvnen var forstyrret av det evige tankekjøret hadde jeg de to andre mer enn i boks. Det var allikevel en fjerde komponent som alltid hadde gått meg forbi. «Religiøst tull» hadde jeg tenkt. I dag vet jeg at meditasjon er et verktøy for å roe sinnet som kan brukes av enhver og som enhver kan ha god av å bruke.

Jeg bestemte meg for å prøve det ut og prøvde 5 minutter første gangen. Det var ingen særlig effekt, så et par dager senere prøvde jeg med 10 minuter. Jeg klarte ikke å sitte stille å fokusere på pusten slik de sa uten at tankene angrep meg fra alle mulige kanter og vinkler. Ikke hadde jeg tid heller pleide å være en av unnskyldningene mine, men hva var egentlig viktigere enn mitt eget velvære? Det er et gammelt “Zen” ordtak som lyder følgende:

“You should sit in meditation for 20 minutes a day, unless you’re too busy, then you should sit for an hour.”

Så jeg forsøkte 20 minutter hver dag. Til tross min lave motivasjon hadde jeg et stort ego, så dette skulle jeg klare uansett. Meditasjonen virket å gi lite resultater, men etter noen dager merket jeg hva den faktisk hadde gjort. Jeg hadde gjennomsnittlig hatt litt mer positive tanker en ukes tid før effekten forsvant og tankekjøret begynte igjen. Det var først når tankene kom tilbake at jeg merket hva som hadde skjedd.

Neste gang bestemte jeg meg for å prøve 20 minutter morgen og 20 minutter kveld. Etter hvert eskalerte det til en time og noen ganger to timer hver dag. Effektene jeg fikk ut av det var ekstreme. Nå kan jeg bli like rolig og balansert av 5 minutter som ville krevd timevis da jeg startet (for et par år siden).

Tidligere hadde jeg ligget våken minst 1,5 timer hver eneste kveld før jeg fikk sove (uten overdrivelse). Etter hvert sovnet jeg som en sten omtrent når og hvor jeg ville. De mørke ringene under øynene mine forsvant, huden min ble renere og kroppen min ble bedre enn jeg noen gang kunne drømme om. Jeg kunne se øynene mine skinne mer enn noen gang og all energien ga meg utallige muligheter. Nå har jeg nok energi til å kjøre flere økter daglig om det ønskes, i tillegg til å jobbe aktivt med studier og jobb.

Jeg sitter her en søndag kveld og skriver denne artikkelen fordi jeg har et overskudd etter tre dager på byen samt tre dager med trening og skole og vil spre budskapet om at meditasjon kan endre liv. Iform er en av mine favorittsider på nettet, men jeg ser lite tips om psykisk helse og mener at kanskje noen som blar her trenger disse tipsene, det gjorde i hvert fall jeg.

Så med denne artikkelen inviterer jeg deg til å begynne med meditasjon eller andre «mindfullness» øvelser minst 20 minutter hver dag i 30 dager før du sier at det ikke er noe for deg. Jeg skal love deg at hvis du har disiplin nok til å gjøre dette bare 20 usle minutter daglig vil det endre livet ditt til det bedre slik det har endret mitt.

I dag tenker jeg nesten aldri på hva noen mener om meg, noe som pleide å være et stort problem. Jeg fokuserer fullt og helt på meg og målene mine. Målene mine innebærer også at de rundt meg skal ha det bra så dette kommer ikke fra et egosentrisk standpunkt, men et standpunkt som dyrker personlig suksess for alle.

Namaste!

Kilder:

http://www.mensfitness.com/life/entertainment/10-fitness-and-health-benefits-meditation-and-mindfulness

 

Av August Galtung april 21, 2017 08:00 Oppdatert

Kommentarer

Søk på iform.no

#iform_no Instagram

Annonser

ANNONSER





Sammenligne rente før du låner penger. På Lavrente.org finner du all informasjon som du trenger for å ta de riktige økonomiske avgjørelsene.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!

Ønsker du en mer effektiv produksjonshverdag? Da hjelper Pall-Pack deg med å finne riktig pakkemaskin til riktig pris.

Med effektiv palletering sparer du tid og penger. I mer enn 55 år har vi hjulpet det norske marked, hør med oss for hvordan.

Emballerer du i dag dine paller manuelt? Da kan Pall-Pack hjelpe deg med oppgaven, vi har både strekkfilm og riktig pakkemaskin for oppgaven.

Øvelse gjør mester