MOTIVASJON: Gjør motivasjon til ditt hemmelige våpen

Av Vincent august 4, 2017 08:00 Oppdatert

MOTIVASJON: Gjør motivasjon til ditt hemmelige våpen

Det er ingen hemmelighet at fysisk aktivitet er godt for helsa. Dessverre er det veldig mange som sliter med motivasjonen.

Har du noen gang opplevd at du har vært så utslitt og totalt uinspirert at det å gå på trening for å trene hardt var like fristende som en helaften hos svigermor?

Bruker du alskens unnskyldninger til å feige ut fra nok en treningsøkt. «Jeg er såååå utslitt at uansett om jeg drar på gymmet kommer jeg ikke til å trene såpass bra at det er noen vits. I tillegg så er jeg sikkert overtrent uansett – en dag uten trening er sikkert bra for meg..

I stedet for å feige ut – prøv følgende fire alternativer for å snu en slapp dag til en dag som fylles med nyoppdaget energi og intensistet.

1 – BRUK MUSIKK TIL Å OPPSYKE DEG

Det at vi blir påvirket av musikk burde ikke komme som noen bombe på oss. De som trener til techno eller hard rock har for lenge siden oppdaget den berusende styrken en adrenalinhevende låt kan ha. Men nylige studier viser at musikk gjør mer enn bare å fyre oss opp. Musikken kan faktisk forandre kroppens fysiologi, eller som Grammyvinneren «bestefar» Carlos Santana sier det: «rearrange the molecular structure of the listener».

I en ganske fersk studie «the Department of Life Sciences» utført ved ved Englands Nottingham Trent University – Ser Dr. Attilla Szabo og hans kollegaer på hvorvidt musikkens tempo under trening kan fyre oss nok opp til å øke vår maksimale arbeidskapasitet (målt i watt) mens vi sykler.

I følge Dr. Szabos viste resultatene at man klarte en signifikant tyngre belastning når personene trente til progressivt hurtigere musikk. «Å lytte til hurtigere musikk under trening, resulterer i at man klarer større belastning uten proporsjonelle forandringer i hjertefrekvens», sier Dr. Szabo. (Med andre ord, for å bli ordentlig fyrt opp før en hard trening, må du kaste Michael Bolton cd’en din til kråkene og hive innpå litt AC/DC.

Hvorvidt disse effektene skyldes en faktisk «rearrangement of the molecular structure» av den som trener, eller om man rett og slett blir distrahert og glemmer trøttheten er uklart. Det som er sikkert uansett, er den virkningsfulle effekten hurtig musikk kan ha i å gjøre deg oppsyket foran ei treningsøkt.

Last ned Topp 100 Treningslåter gjennom tidene på din spotify her

2 – VISUALISER

Våre opplevelser i livet blir skapt ved å bruke våre fem sanser. Uansett, når det kommer til å stimulere inspirerende følelser, ser det ut som de fleste av oss utvikler en form for favorittsans å legge fokus på. Noen får mest ut av hørselen – når «Good Vibrations» av Marky Mark begynner å pumpe ut fra høytalerne på gymmet og et par stykker begynner å kaste rundt seg mer vekter enn de hadde noen grunn til å prøve å løfte.

Noen blir mer affisert av det de ser. De kan kanskje se et bilde i et blad hvor de ser en person som har den type slank muskuløs fysikk som de selv ønsker å oppnå, og det alene kan føre til at en hiver seg opp fra sofaen og kommer seg på gymmet. Det kule med dette er at denne sansen å «se» kan overføres til hjernen – vi kaller det å visualisere. Aristoteles var en av de første som oppdaget – i alle fall skriftlig – at vi kan lage bilder inni hodet og bruke dette til å forandre hvordan vi føler oss. For eksempel i eksemplet ovenfor, du kan se på bildet av personen som har den fysikken du så gjerne ønsker å få, og deretter kan du lukke øynene og se for deg og føle at det er du som har den kroppen

Vinneren av Body-for-Life i 1997, Anthony Ellis, som la på seg 15 kilo muskier på bare 12 uker, ble inspirert etter at han så bilder av gutter som var like tynne som han var, og som hadde greid å legge på seg masse muskler på bare noen måneder. ‘Jeg så et bilde av en fyr som hadde samme type ‘før’ kropp som meg», sier han. «Når jeg så den muskuløse ‘etter’ kroppen, ble jeg inspirert til å komme meg på gymmet.»

For å lade opp til et stevnemøte med manualene, se for deg at du selv opplever alle de positive aspekter ved det. Dette kan særlig være til hjelp på dager når hjernen leter etter unnskyldninger om hvorfor du burde skulke den planlagte treningen. Vær sikker, Ellis sier at det å visualisere var det som hjalp mest når han ikke følte for å trene, eller når han begynte å føle at han kastet bort tiden.

«Disse dagene minnet jeg meg selv på hvorfor jeg gjordet det, noe som alltid førte til at jeg så for meg at jeg faktisk klarte å ha på meg dongeribukse uten å ha et belte stramt festet rundt livet, at jeg går på vekta og at nålen går over 75 kilo og at jeg får en diplom som viser at kroppsfettet bare er på syv prosent!»

Det å bruke visaluisering er lett å få til på en oppsykingssesjon før trening. Først ser du for deg at du kommer deg opp av sofaen, at du tar på deg treningsklær og at du kjører til gymmet som om du var en mann eller kvinne på et viktig oppdrag. Det å gå gjennom treningen til minste detalj inni hodet, gir deg ekstra energi og større fokus når du kommer på gym-met. Gå gjennom hvilke muskler du planlegger å trene, og hvordan hver øvelse vil føles. «Kjenn» hvordan musklene brenner før du føler det på ordentlig.

La sansene bli «aktive». Ikke bare se, men lukt, smak, hør og føl tankene. Du bygger opp selvtillit ved hver imaginære gjennomgang. Det er det kjente ordtaket, «Hvis jeg kan tenke det, kan jeg gjøre det».

3 – SE EN INSPIRERENDE FILM

Nøkkelen er å inspirere deg selv til å ønske å dra på trening i utgangspunktet. Og en av de beste måtene å gjøre dette på, er ved å se en inspirerende film på forhånd som hjelper deg å stimulere de positive følelsene – for å få dem ut av underbevisstheten slik at du kan bruke dem til å fylle opp tanken gjennom treningen. Virkningen en film kan ha, er vel kjent blant så å si alle som har puls, og jeg tror mye av den motiverende kraften vi får ut av film stammer fra det faktum at de blander lyd og bilde.

Nedenfor følger en liste over filmer som kan hjelpe deg opp av nedstemtheten.

  • October Sky: En sann historie om livet til Homer Hickam som viser at alt er mulig så lenge vi aldri slipper vår framtidsvisjon ut av syne.
  • Field of Dreams: en av de beste filmer jeg noensinne har sett om kraften våre drømmer har.
  • Good Will Hunting: er ikke like inspirerende som et par av de andre på listen, men jeg skal love at den vil gjøre deg optimistisk og ved godt mot.
  • Gladiator: en klassiker fra vår tid om den heroiske general Maximus vil få deg til å ville «kick some serious gluteus maximus» på gymmet før rulleteksten kommer.
  • Hoosiers. Jeg er ikke en stor basketfan, men hver gang jeg ser Hoosiers får jeg lyst til å dra rett til banen og ta noen kast. Jeg garanterer at denne rørende filmen vil få deg til å røre på deg.
  • Braveheart: Selv om den er full av blod og gørr, glorifiserer aldri denne vinneren av fem Oscar, blodbadet. Det er en rørende personlig historie om kjærlighet, tap, lidenskap og en haug av andre mennsekelige følelser
  • Rudy: en sann historie om fotballspilleren Rudy Ruettiger fra Notre Dame. Det er rett og slett en av de mest inspirerende filmer som noensinne er lagd.
  • Rocky – ikke mange vet at Mr. Balboa selv, Sylvester Stallone, faktisk skrev denne klassiske historien om «underdogen» som får en usannsynlig sjanse til å vinne en tungvektstittel.
  • Without Limits: er en film som er basert på en fantastisk sann historie om mot og indre styrke – livet til idrettsmannen Steve Prefontaine. Denne er et must.

motivasjon-2015-2015-11-11-2

4 – HIV DEG I DET!

Du forstår, studier som ser på forholdet mellom hjerne og muskler, har begynt å rede ut det mange andre har hatt mistanke om i århundrer: våre følelser skapes av vår bevegelse. Med andre ord, bare ved å forandre fysiologien vår, kan vi samtidig forandre vår mentale tilstand. Dette er en strategi som topp-presteringseksperten Anthony Robbins preiker om til folk for å hjelpe dem å nærme seg en bedre livsstandard, og vi kan bruke den samme strategien til å hjelpe oss å komme oss av gårde på trening.

«Alt vi føler er et resultat av hvordan vi bruker kroppen vår», skriver Robbins i hans amerikanske bestselger «Wake up and take control of your life» Selv den minste forandringer i våre ansiktsuttrykk eller våre fakter, vil forandre måten vi føler oss i det øyeblikket.»

Så hvis du gang på gang bruker kroppen din på en svak måte, hvis du senker skuldrene og laffer rundt som en som er totalt utbrent, trøtt og uinspirert, vil du føle deg utslitt, trøtt og uinspirert. «Kroppen bestemmer dine følelser», sier Robbins. «Den mentale tilstand du er i, vil deretter begynne å få effekt på kroppen din, og det blir en slags uendelig ond sirkel.»

Så hva kan du umiddelbart gjøre for å forandre tilstanden du befinner deg i slik at du kan lade opp før du skal trene? Først og fremst kom deg opp fra den fordømte sofaen. Begynn med å puste dypt inn gjennom nesen og puste hardt ut gjennom munnen. Sett på filmmusikken fra Rocky (eller annen musikk du finner inspirerende), og begynn å hopp rundt på tå som om du er i ringen og skal til å slå knockout på Apollo Creed. Knytt nevene, bit sammen tenna og begynn å hive ut masse slag. Dette høres sikkert helt sinnsykt ut, men jeg garanterer at du ved denne fysiske utfoldelsen vil bli full av energi og klar til å «Kick some butt» på gymmet.

Jeg hadde nettopp æren av å prate med Les Gutches, som har vært verdensmester i bryting i 1997 (da snakker vi om ordentlig bryting, ikke den falske hvor du kommer svingende i et tau iført rosa trikot og teatralske uttrykk).

Jeg spurte Gutches hvordan han lader opp foran en kamp, og han sa at han rett og slett beveger kroppen. Han sprinter og gjør bevegelser som han kan bruke i kampen. Du ser heller ikke at Mike Tyson kommer inn i ringen for så å bare gå å sette seg på en stol i sitt hjørne til det er tid for å starte kampen. Han hopper rundt, og fyrer seg selv opp så han blir klar til å slåss!

«Du og jeg har kapasitet til å gjøre slike forandringer når som helst», sier Robbins. » Bare ved å forandre fysiologien kan vi forandre vårt mestringsnivå.

Mestre motivasjon

Det å motivere seg selv til å komme seg til gymmet, er kanskje det viktigste aspektet i det å bygge en bedre kropp. (Når det kommer til stykket, hvordan kan du regne med å bygge en bedre kropp hvis du ikke greier å overbevise deg selv om å komme deg til gymmet i utgangspunktet?) Enten du velger næringsmessige stimuli, bevegelse, musikk eller filmer, kan du bruke de samme prinsipper som leder deg i treningen, til å mestre motivasjon. Vær også oppmerksom på at moti-vasjonsteknikkene eldes. (Du kan bare høre på «Good Vibrations» så så lenge før den mister kraften). Så prøv forskjellige teknikker. Når du føler at motivasjonen holder på å slukne, kan du låne en ny inspirerende film, sprette en ny CD eller prøve spenst hopp i stedet for boksing. Poenget er at du må være aktiv i det å holde mentalt fokus på topp – teknikkene ligger der, så det er bare å bruke dem!

Av Vincent august 4, 2017 08:00 Oppdatert

Kommentarer

Søk på iform.no

#iform_no Instagram

Annonser

ANNONSER





Sammenligne rente før du låner penger. På Lavrente.org finner du all informasjon som du trenger for å ta de riktige økonomiske avgjørelsene.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!

Ønsker du en mer effektiv produksjonshverdag? Da hjelper Pall-Pack deg med å finne riktig pakkemaskin til riktig pris.

Med effektiv palletering sparer du tid og penger. I mer enn 55 år har vi hjulpet det norske marked, hør med oss for hvordan.

Emballerer du i dag dine paller manuelt? Da kan Pall-Pack hjelpe deg med oppgaven, vi har både strekkfilm og riktig pakkemaskin for oppgaven.

Øvelse gjør mester