Slik blir de beste BEST!

Av Iform.no juli 17, 2017 06:00 Oppdatert

Slik blir de beste BEST!

Hva er det som skal til for å gjøre talentfulle utøvere til internasjonale vinnere?

slik-blir-du-en-vinner-2015-2

Espen Tønnessen ved Norges idrettshøgskole har studert hvordan Bente Skari, Hanne Staff og Ingrid Kristiansen har trent gjennom sine karrierer.

Han har anlaysert 44 år med treningsdata. Det er over 15 300 individuelle treningsøkter, som er analysert systematisk for å kartlegge treningsprosessen til de tre utøverne. Dataen er offentliggjort og nå kan DU lære av topp-idrettsutøverne!

Studien viste følgende:

Treningen deles inn i 5 soner hvor sone 5 har høyest intensitet, og sone 1 lavest. De tre kvinnelige utøverne gjennomførte mer enn 80 prosent av sin totale treningstid på lav intensitet i sone 1 og 2. Flere profilerte forskningsmiljøer mener utholdenhetstrening i form av langkjøring på lav intensitet ikke gir treningseffekt og at intervalltrening med høy intensitet er den eneste måten å trene på for øke oksygenopptaktet og prestasjonsevnen. De nye dataene til Tønnessen viser at lang varighet på lav intensitet er nødvendig for å optimalisere prestasjonsutviklingen i et langtidsperspektiv.
Langrennsløperen Skari, langdistanseløperen Kristiansen og orienteringsløperen Staff gjennomførte som seniorutøvere rundt 800, 550 og 550 treningstimer i året. I deres mest suksessfulle år stabiliserte antall treningstimer og treningsøkter seg på et høyt nivå, men lå 30 til 80 timer lavere enn de årene utøverne trente mest. Fra 18-års alderen til utøverne oppnådde sine beste resultater økte treningsmengden betydelig. Økningen skyldes flere treningstimer med lav intensitet og ikke så mye økning i de harde øktene.

Selv om studien viser det den gjør, så er det mange ubesvarte spørsmål. Hvorfor denne treningen er viktig for å optimalisere prestasjonsutviklingen over tid er noe som må forskes mer på.

Familie og trenere betyr mye

Det som også teller bortsett fra trening, er de mentale ferdighetene og evnen til å tåle smerte. Selvtillit, spenningsnivå, konsentrasjon og evne til å visualisere er ferdigheter som har svært stor betydning for utøvere i konkurransesitasjon. Trenere og dem som veileder har også en enorm betydning. Familien viste seg å ha betydning for utøvernes valg av idrett og at de sørget for at utøverne fikk forutsetninger til å trene og konkurrere optimalt. i tillegg var viste det seg at slikt som kjøring til konkurranser, økonomisk støtte, vask av treningsklær, matlaging og små krav om å hjelpe til med husarbeid osv ga utøverne bedre mulighet til å fokusere på idrett.

slik-blir-du-en-vinner-2015-3

Så, hvis du har tenkt å konkurrere snart, da er det disse tingene du skal fokusere på. Ikke for mye av de harde øktene, selvtillit, konsentrasjon, visualisering, veiledning, familie, støtte, økonomisk støtte og folk rundt deg som er villge til å gjøre noen tjenester slik at alt blir litt enklere. Det er ikke bare, bare! Men slik blir du best!

Kilde: forskning.no

Av Iform.no juli 17, 2017 06:00 Oppdatert

Kommentarer

Søk på iform.no

#iform_no Instagram

Annonser

ANNONSER





Sammenligne rente før du låner penger. På Lavrente.org finner du all informasjon som du trenger for å ta de riktige økonomiske avgjørelsene.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!

Ønsker du en mer effektiv produksjonshverdag? Da hjelper Pall-Pack deg med å finne riktig pakkemaskin til riktig pris.

Med effektiv palletering sparer du tid og penger. I mer enn 55 år har vi hjulpet det norske marked, hør med oss for hvordan.

Emballerer du i dag dine paller manuelt? Da kan Pall-Pack hjelpe deg med oppgaven, vi har både strekkfilm og riktig pakkemaskin for oppgaven.

Øvelse gjør mester