Sliter du med muskler som henger etter?

Av Lars Helge Kristiansen mai 15, 2017 20:30

Sliter du med muskler som henger etter?

Hva kan man gjøre med muskler som henger etter?

Sliter-du-med-muskler-som-henger-etter2015-2

Pre-exhaustion kan være løsningen

Ideen bak dette begrepet er å på forhånd slite ut muskelen du trener, eller andre muskler som tar belastningen vekk fra det du er ute etter. Et eksempel kan være brystet, i alle pressøvelser som skråbenk, benkpress, decline press etc, så vil triceps være veldig aktiv i bevegelsen. Hos mange vil triceps i stor grad ta mesteparten av belastningen fra brystet. En løsning da for å øke effekten av brysttreningen er å starte med triceps den treningen, og gjøre den ferdig før en begynner på brystet.

På den måten vil en ha slitt ut triceps først, slik at brystet er mer uthvilt og sterkere, og når en da begynner på brystøvelsene, så tar brystmusklene nesten all belastningen siden triceps allerede er utslitt.

En annen tilnærming som nevnes er for eksempel å slite ut selve målmuskelen på forhånd. De fleste av oss bruker baseøvelser som fundament i treningen, knebøy for beina er et godt eksempel. Om du vil tyne beina en del ekstra, kan du f.eks ta 3-4 set lårcurl før du starter med knebøyen. Da vil en raskt kjenne at knebøyen blir noen hakk verre, siden en allerede har slitt ut deler av lårmusklene på en annen øvelse.

For å effektivt bruke denne tilnærmingen må en bare være kreativ. Tenk ut hvilke muskler du sliter med, og hva som kan gjøres for å øke belastningen på nettopp den muskelen. Ikke vær redd for å mikse til treningen litt, prøv gjerne et par isolasjonsøvelser i maskin eller lignende før du videre går over på frivektene en gang, så kan du se om du kjenner en forskjell i hvor belastet muskelen blir.

Det skader aldri å prøve noe nytt, så ta dette med deg videre, så får du kanskje endelig framgangen på beina, brystet eller hva en du ønsker raskere resultat på.

LES OGSÅ: Mange kroppsbyggere bruker en teknikk som kalles Pre-exhaustion som betyr at man kjører en isolasjonsøvelse – rett før man kjører en basisøvelse.

Av Lars Helge Kristiansen mai 15, 2017 20:30

Søk på iform.no

#iform_no Instagram

Annonser

ANNONSER





Sammenligne rente før du låner penger. På Lavrente.org finner du all informasjon som du trenger for å ta de riktige økonomiske avgjørelsene.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!

Ønsker du en mer effektiv produksjonshverdag? Da hjelper Pall-Pack deg med å finne riktig pakkemaskin til riktig pris.

Med effektiv palletering sparer du tid og penger. I mer enn 55 år har vi hjulpet det norske marked, hør med oss for hvordan.

Emballerer du i dag dine paller manuelt? Da kan Pall-Pack hjelpe deg med oppgaven, vi har både strekkfilm og riktig pakkemaskin for oppgaven.

Øvelse gjør mester