The Way of the Dragon

Av Ole Andre Lie mai 25, 2017 08:00 Oppdatert

The Way of the Dragon

Hvis noen sier Bruce Lee…!


Hva sier du da?

Hvis du ikke er veldig opptatt av trening sier du kanskje “sinnssyk karatefyr fra en film jeg har sett”. Om du er litt oppdatert på både film og trening sier du muligens “Karate og kampsportekspert, og dyktig skuespiller som revolusjonerte filmverdenen med sine kampsportfilmer”, …- Og om du virkelig er interessert i trening, film og personligheter sier du antakelig bare ”en legende”.
Men uansett hvem du er og hva du interesserer deg for, tipper vi at du temmelig sikkert har hørt navnet Bruce Lee, – begrepet Bruce Lee. I denne artikkelen tenkte vi at vi skulle ta en titt på hvordan denne Legenden faktisk trente og spiste, samt gi et lite innblikk i Lees filosofi på trening og kosthold.

“All types of knowledge, ultimately leads to self knowledge”! – Bruce Lee

Kort historisk oppsummering

– En av de største personlighetene noensinne, legenden Bruce Lee!!

Som en av tidenes største ”martial art-” mestere og grunnlegger av Jeet Kune Do, kombinert med en til dels suksessfylt skuespillerkarriere, er Bruce Lee et navn som de fleste voksne mennesker i den moderne verden har hørt om. Da Lee laget de såkalte ”Bruce Lee- filmene” på 60 og 70 tallet var dette noe nytt, som verden aldri tidligere hadde sett. Med en action og kroppsbeherskelse ut av en annen verden ble filmene omtalt som smått sensasjonelle, og svært populære og interessante for mange. I denne artikkelen skal vi dog ikke gå i dybden på selve livet, filmene eller mytene rundt denne fasinerende mannen, men snarere se på hvordan han skaffet seg en av tidenes mest karakteristiske fysikker, gjennom et nærmest utrolig treningsregime, filosofi og stor dedikasjon til kosthold og livsstil.

The way of the dragon

Lee var som mange vet, først og fremst en kampsportatlet, og innenfor kampsport var han som nevnt over, mest kjent som grunnleggeren av Jeet Kune Do. Selv beskriver han denne kampsportformen som en ikke-definerbar type kampsport, men snarere en filosofisk tilnærming til kamp, fysisk konflikt, eller til og med livet i seg selv.

Bruce Lee definerte “Jeet Kune Do” slik;

“I have not invented a “new style,” composite, modified or otherwise that is set within distinct form as apart from “this” method or “that” method. On the contrary, I hope to free my followers from clinging to styles, patterns, or molds. Remember that Jeet Kune Do is merely a name used, a mirror in which to see “ourselves”. . . Jeet Kune Do is not an organized institution that one can be a member of. Either you understand or you don’t, and that is that. There is no mystery about my style. My movements are simple, direct and non-classical. The extraordinary part of it lies in its simplicity. Every movement in Jeet Kune-Do is being so of itself. There is nothing artificial about it. I always believe that the easy way is the right way. Jeet Kune-Do is simply the direct expression of one’s feelings with the minimum of movements and energy. The closer to the true way of Kung Fu, the less wastage of expression there is. Finally, a Jeet Kune Do man who says Jeet Kune Do is exclusively Jeet Kune Do is simply not with it. He is still hung up on his self-closing resistance, in this case anchored down to reactionary pattern, and naturally is still bound by another modified pattern and can move within its limits. He has not digested the simple fact that truth exists outside all molds; pattern and awareness is never exclusive. Again let me remind you Jeet Kune Do is just a name used, a boat to get one across, and once across it is to be discarded and not to be carried on one’s back”.

Med denne bakgrunnen sier det seg nærmest selv at store deler av treningen hans besto av lidenskapelig og perfeksjonistisk kampsporttrening, men den som tror at denne spesifikke treningen var Lees eneste eller klart mest prioriterte form for trening tar meget feil.

Generelt om Lee i forhold til trening

Det går mange ”rykter” om hvordan Bruce Lees trenings- og kostregime var, og det er klart at han gjennom alle de mange (men likevel altfor få – han ble bare 32 år) årene han drev seriøst som idrettsutøver (”livsstilsutøver ”vil kanskje noen si), skuespiller og generelt med knallhard trening, også benyttet seg av en del forskjellige metoder og kostholdsrutiner fra periode til periode. I virvaret av alt hva folk mener at Lee gjorde og ikke gjorde, finnes det heldigvis, også en hel del pålitelig dokumentasjon om hvordan Lee trente og spiste i store deler av sitt liv. Og til tross for at denne mannen døde for over 40 år siden, og levde i en tid der vitenskap og bevissthet rundt helse og kosthold var på en litt annen planet enn i våre dager, – er det ingen tvil om at mannen gjennom sin dediaksjon til læring og selvutvikling tilegnet seg meget god peiling på hva en topptrent atlets kropp trenger/trengte av mat og trening for å være på sitt ypperste.

“I always learn something, and that is: to always be yourself. And to express yourself, to have faith in yourself. Do not go out and look for a successful personality and duplicate him”. Tips fra Bruce Lee til kanskje nettopp deg.

Selv om Lee åpenbart var en kampsportsatlet først og fremst, vil jeg likevel våge påstanden om at han også, på sin måte, var en kroppsbygger. Dette til tross for at de fleste i våre dager definerer en kroppsbygger på en måte som skiller seg radikalt fra hvordan Lees fysikk var. Lee var det mange vil kalle tynn eller mager, men han bygde og finslipte sin kropp til den minste detalj, for at den skulle være så perfekt tilpasset som mulig til kampsport, og den filosofien Lee trodde på og levde etter. Med dedikasjon, bevissthet og slepenhet perfeksjonerte han nærmest kampsportbegrepet med Jeet Kune Do. Styrken og ferdighetene han tilegnet seg, og trente seg til, overgår det meste man har sett i noen som helst idrett som har med styrke å gjøre. Til tross for sin størrelse hadde han på sitt ypperste en fantastisk kombinasjon av rå styrke, eksplosivitet, fart og utholdenhet, og når det gjelder relativ styrke (styrke beregnet ut i fra egen kroppsvekt), er det svært få utøvere i noen som helst idrett, gjennom alle tider, som kan matche Lees kapasitet. Han kunne blant annet ta 50 chin ups med en arm og lange serier med ”to-finger push Ups” på en arm. Hvem andre kan det egentlig??

Kampsportsfilosofi

Lee, som også var en stor filosof, mente at dersom man virkelig skulle mestre kampsport, kunne man ikke ha et så snevert syn at man delte den opp i forskjellige arter. Man måtte besitte evnen til å kunne tilnærme seg enhver kamp med åpenhet, samt mestre, og beherske alt og alle, dersom man skulle være en ekte mester. Lees tilnærming til Idretten, slik han også prøver å få frem i flere av sine filmer var til dels revolusjonerende, i forhold til måten han tenkte, og tilnærmet seg den på. Hans oppfatning, som jeg tidligere var inne på, var at man må være i harmoni og bevegelse med alt og ingenting i ethvert tomrom man måtte befinne seg i. Bare på den måten, ved å være bevisst på alt som til enhver tid skjer rundt seg, og i så måte tilpasse seg enhver situasjon med åpenhet, følelser og sine ferdigheter, og alt det måtte innebære, kunne man vinne over, eller utkjempe, sin motstander. Man kan kanskje si at Lee også var en døråpner og forut for sin tid innen «Mindfullness» og det å tørre å gå egne veier og tenke annerledes enn alle andre.

“Man, the living creature, the creating individual, is always more important than any established style or system”~Bruce Lee

Det kan for alle som er opptatt av trening og helse, virkelig være fasinerende å se på hvordan han dedikert trente og spiste, for å nå sin skarpe form og sin definerte og råsterke fysikk. Videre følger derfor fakta om Lees kostholdsplaner, filosofi og treningsprinsipper, som han gjennom sitt liv ”oppdaget”, utviklet og benyttet.

bruce-lee-2015-4-2

Kosthold

Som perfeksjonisten han var, opparbeidet Lee seg etter hvert store kunnskaper innenfor kosthold. Han var i utgangspunktet ingen ”ernæringsekspert”, men tilegnet seg kunnskap og informasjon fra ”Bodybuilding- magasiner” (han elsket å lese) og bekjente, samt gjennom eksperimentering med forskjellig mat og kosttilskudd. Gjennom prøving og feiling fant han ut hvilke matvarer kroppen hans responderte positivt på og hva som gav han den energien, følelsen og harmonien han trengte.
Lee var selvsagt også, som alle oss andre, opptatt av at han måtte spise mat han likte. Slik at dietten skulle kunne følges til punkt og prikke over lang tid. Ettersom han trente enorme mengder, og dedikerte seg til trening som ”a way of living”, sier det seg også selv at næringsinntaket hans måtte være ekstremt høyt. Nære venner av Lee har i flere intervjuer både før og etter hans død fortalt om Lees ekstreme appetitt som nærmest ikke var til å tro, når man så på mannens fysiske størrelse. Med tanke på nåtidens såkalte ”kroppsbyggerdietter” er det interessant å se på hvilke matvarer Lee benyttet og hadde tro på. Det er liten tvil om at det er en del likhetstrekk.

Lee utviklet gjennom årene sitt eget “prinsipp-system”, med sine egne prinsipper/regler i forhold til kostholdet, som han alltid tilnærmet seg og overholdt, for å oppnå de resultatene han ønsket. Disse prinsippene/reglene bygger på hans egen filosofi i forhold til mat. Når man ser på Lees svært definerte fysikk, med en svært lav fettprosen og markerte og rippede muskler, er det ikke vanskelig å tenke seg at både måten han spiste og trente på, er svært interessant lesning, for alle som ønsker seg en definert og veltrent fysikk.

Lees kostholdsprinsipper;

  • Diettprinsipp 1: Unngå raffinert mel
  • Diettprinsipp 2: Kinesisk mat (ikke tradisjonell take away må du tro, men ren kinesisk mat).
  • Diettprinsipp 3: Unngå eller kutt ned på melkeprodukter
  • Diettprinsipp 4: Små porsjoner og flere måltider
  • Diettprinsipp 5: Drikk Proteindrikker
  • Diettprinsipp 6: Benytt kosttilskudd
  • Diettprinsipp 7: Øk Karbohydratinntaket med ferske juicer og smoothies
  • Diettprinsipp 8: Spis Honning og Ginseng

bruce-lee-2015-4-6

Eksempel på Bruce Lees diett; En normal dag diettmessig for Bruce Lee kunne se omtrent slik ut;

  • Frokost; Egenkomponert Musli, bestående av; fullkorn av f. eks havre, nøtter og tørket frukt, pluss litt skummet melk. Appelsinjuice og Te.
  • Mellommåltid; Proteindrikk* (eller juice); Proteinpulver eller tørrmelk, vann (eller evt. juice), egg, hvetekli, banan og peanøttsmør
  • Lunsj; Rent kjøtt (f.eks kylling eller oksekjøtt), grønnsaker og ris, samt te.
  • Mellommåltid; Proteindrikk* (eller juice); Proteinpulver eller tørrmelk, vann (eller evt. juice), egg, hvetekli, banan og peanøttsmør
  • Middag; En eller annen Spagetti- rett og salat, eller evt. et nytt måltid bestående av rent kjøtt eller evt. fisk/sjømat, ris og grønnsaker

* Husk at det på Bruce Lees tid ikke fantes proteindrikker slik vi kjenner dem i dag. Proteindrikkene hans var stort sett hjemmelagde drikker han eksperimenterte med og kom frem til selv, eller med inspirasjon fra andre (for eksempel kroppsbyggere).

Bruce Lees trening

Hvordan Bruce Lee trente er et studium verdig for alle som er opptatt av trening og treningskunnskap. Lee var som gjennomgående nevnt i artikkelen ekstrem på alle måter, og lå hele tiden på grensen av hva som var sunt (og sikkert langt over noen ganger også). Gjennom hele sin barndom var han en svært aktiv gutt, og det er liten tvil om at han i oppveksten la et solid treningsgrunnlag, som gjorde han i stand til å trene enormt mye og hardt som voksen. Blant annet startet han allerede i tenårene og trene spesifikk styrke i familiens garasje, med knallharde økter som ofte varte i opptil fire timer.

Lee trente selvsagt noe forskjellig gjennom sitt (altfor korte) liv og han eksperimenterte mye, men i de fleste dokumenter som finnes om akkurat treningen hans, er det en ganske klar rød linje på hvordan han trente. Og denne røde linjen var at han hele tiden søkte målet om å trene absolutt hele kroppen sin til det perfekte, fra minste detalj til den største muskel. Men selv om han var opptatt av å styrke hele kroppen sin proporsjonalt, var det særlig en kroppsdel han var ekstremt opptatt av. Nemlig magen. Lees filosofi var at all balanse og styrke, skapes og defineres i enhver krafts sentrum, og dersom magen hans (hele coremuskulaturen) ikke var både sterk og utholden, ville han ikke kunne nå sine mål om kompletthet og harmoni.

Bruce Lee var derfor en ”magetrenings”- fantast, og selv om det kanskje strider en del imot mange av de prinsippene som finnes for magetrening i dag, tok han tusenvis av sit- ups og crunches hver eneste dag, og da må det presiseres at Lee var mye mer opptatt av strikt utførelse og sakte kontrollerte bevegelser, enn å ta flest mulig repetisjoner. Kilder som sto Bruce Lee nær hevder at han benyttet enhver anledning han hadde gjennom dagen til å ta mageøvelser eller stabiliseringsøvelser. For eksempel når han så på TV, tok han alltid sit- ups og crunches samtidig. Men til tross av de enorme mengdene han trente, var han svært bevisst på farene rundt overtrening, og han levde derfor etter en svært fasinerende regel, som sa;

”treningen må aldri bli så hard og utmattende for kroppen at du ikke kan trene enda hardere i morgen”.

Det sier jo egentlig det meste. At enhver økt skulle være en del av planen, og en liten stein i ”kroppspyramidens helhet”.

“If you’re talking about combat — as it is — well then, baby you’d better train every part of your body!” – Bruce Lee (fra videoen, Bruce Lee: The Lost Interview)

Bruce Lee delte treningen sin, i tillegg til magetreningen, opp i fire deler. Utholdenhetstrening, Styrketrening (vekttrening), Kampsorttrening og tøyning/meditering.

Det er for øvrig interessant å ta en titt på hvordan treningen hans samsvarer med, men også motstrider med mange av de prinsippene man følger i dag (både når det gjelder kroppsbygging og trening generelt).

bruce-lee-2015-4-5

En vanlig treningsdag under store deler av Lees voksne liv kunne se omtrent slik ut;

Morgenøkt; 

Løping 30-45 minutter (6-10km) i høyt tempo, pluss 45 minutter sykling i så høyt tempo som mulig. Noen dager hoppetau i tillegg, eller evt. i stedet for sykling. Samt 1-3 timer Styrketrening med vekter, og tøyning.

Notis; I følge de mest kjente dokumentene virker det som om Lee vanligvis startet dagen med utholdenhetstreningen, før han gikk over på styrketreningen. Samtidig som han var opptatt av å trene utholdenheten, passet han på å ikke overdrive lengden på kondisjonsøktene for ikke å bli seig, eller miste eksplosivitet og fart. I tillegg varierte han hele tiden intensiteten for å unngå monotone bevegelser. For eksempel hadde han et eget intervallopplegg i løpingen, der han spurtet alt han kunne i 1000 meter, for så å gå, hoppe og sprette i 1000 meter med påfølgende nye 1000 meter sprint osv. Andre ganger kunne han løpe i jevnere tempo over lengre avstander med små tempovekslinger innimellom. Denne typen trening er også i tråd med filosofien han hadde, om at man må la kroppen kjenne til, og mestre alle typer situasjoner og variasjoner.

Styrketreningsprogrammene bygde han opp rundt slik datidens kroppsbyggere trente, og på denne tiden var det ofte vanlig å trene lange økter med høyt treningsvolum. Lee var dessuten opptatt av variasjon, og til tross for at han ikke hadde noen mål om å bli ”svær” (noe som ville hemmet hans smidighet og rapphet – se lenger ned), trente han ofte med meget tunge vekter, selv om hovedvekten av vekttreningen nok ble gjennomført med moderate vekter og et relativt høyt repetisjonsantall per sett. Igjen med hovedfokus på eksplosivitet, balanse og vektkontroll.

Det er verdt å merke seg at Lee faktisk trente målrettet for å unngå å bli ”stor”. Hans filosofi var at store klumpete muskler kun ville hemme han og ødelegge rappheten og rytmen i slagene og sparkene, og ikke minst pareringene. Han søkte derfor treningsmetoder som ”designet” små/lette men eksplosive og svært definerte muskler. Lee mente for eksempel at for å kunne forsvare magen/overkroppen og kroppens senter er det helt avgjørende at man kan bevege albuene tett og raskt inntil kroppen, noe som vil være nærmest umulig med ”store muskler”.

Øvelsesvalget hans i styrketreningen var fleksibelt, og var i tillegg til kreative flerbevegelses- øvelser som f.eks ”Burpees” (som setter krav både til styrke og utholdenhet), bygget opp rundt tunge kroppsbygger- baseøvelser, samt konsentrasjonsøvelser og avanserte kroppsvektøvelser. Lee kjørte dog sjelden mer enn fire sett av hver øvelse, og oftest rundt 2-3 sett per øvelse, og 3-4 øvelser på hver kroppsdel.

Ettermiddagsøkt; 

2–5 timer med Jeet Kune Do og Kampsport- trening, samt tøyning og meditasjon.

Kveldstrening (og ellers);

Spesifikk Magetrening med diverse sit-ups, crunches og plankeøvelser, samt tauhopp, slag- og grep trening. Lee hadde en enorm underarms- og klype/nevestyrke, og han søkte bevisst å trene disse forholdsvis små kroppsdelene mye, fordi han mente disse var meget essensielle, og blant de viktigste ”verktøyene” i enhver kamp. På mange bilder av Lee kan man tydelig se hans enorme underarmsfysikk.

Kommentar; Dette standhaftige 3 økter per dag programmet trente han gjerne 5-6 dager i uken (noen ganger mer), mens han vanligvis la inn lettere trening og restitusjon 1-2 dager i uken.

“Be formless… shapeless, like water. Now you put water into a cup, it becomes the cup. You pour water into a bottle; it becomes the bottle. You put water into a teapot; it becomes the teapot. Now water can flow, or creep or drip or crash! Be water, my friend…”

Filosofisk tilnærming til kampsport og livet generelt (av Bruce Lee)

Sluttnotis; I Bruce Lees ånd håper vi disse eksemplene fra hans dedikerte historie kan inspirere så mange som mulig til å nå sine treningsmål, og ikke minst sine mål ellers i livet.

LES OGSÅ: Hør på Bruce Lee om du vil ha resultater!

bruce-lee-2015-4-3

Kilder;
http://en.wikipedia.org/wiki/Bruce_Lee
http://www.bruceleenorge.com/jkd.php
http://bruce.planetjitsu.com

Av Ole Andre Lie mai 25, 2017 08:00 Oppdatert

Kommentarer

Søk på iform.no

#iform_no Instagram

Annonser

ANNONSER





Sammenligne rente før du låner penger. På Lavrente.org finner du all informasjon som du trenger for å ta de riktige økonomiske avgjørelsene.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!

Ønsker du en mer effektiv produksjonshverdag? Da hjelper Pall-Pack deg med å finne riktig pakkemaskin til riktig pris.

Med effektiv palletering sparer du tid og penger. I mer enn 55 år har vi hjulpet det norske marked, hør med oss for hvordan.

Emballerer du i dag dine paller manuelt? Da kan Pall-Pack hjelpe deg med oppgaven, vi har både strekkfilm og riktig pakkemaskin for oppgaven.

Øvelse gjør mester