10 tips for å bedre din motivasjon

Av Susanne Soydan mai 27, 2020 08:00 Oppdatert

10 tips for å bedre din motivasjon

10 gode tips for deg som mangler motivasjon

Selv om jeg har trent regelmessig i mange år, og aldri har hatt lengre opphold fra treningen, så går motivasjonen opp og ned hos meg også. Som den gjør hos de aller fleste. Noen ganger er det ordentlig tungt å komme seg på trening, og derfor har jeg noen strategier for å få opp motivasjonen igjen. Her skal jeg dele noen av dem med deg!

  1. Treningsprogram

Det er mye mer motiverende for meg å ha et fast program å følge, enn om jeg kommer til treningssenteret uten mål og mening. Jeg liker å ha et program som jeg vet at jeg mest sannsynlig kommer til å klare å gjennomføre, både når det kommer til antall økter og hvor tunge vekter jeg løfter. Programmet bør også være litt utfordrende, så jeg ikke kjeder meg.

  1. Kostholdet

Når jeg spiser bra, føler jeg meg bra. Hvis jeg merker at jeg er demotivert eller har lite energi kan det være fordi jeg spiser for dårlig. Når jeg rydder opp i kostholdet mitt pleier jeg å få mer energi og utholdenhet på trening. For meg fungerer det med regelmessige måltider, ikke for store måltider så jeg blir daff og tung i kroppen, og mye næring i form av frukt, grønnsaker, bær, nøtter og frø hver dag. Når jeg spiser bra så blir jeg også motivert til å trene bra, det blir en god sirkel!

  1. Musikk

Noen ganger er en ny spilleliste alt jeg trenger for å få en helt rå økt! Søk opp ny musikk, eller spør tre-fire venner om de vil dele deres favoritt-spilleliste med deg.

  1. Outfit

Når jeg føler meg komfortabel er det også lettere for meg å få gode økter. Klærne jeg har på må ha god passform og være behagelige. Det er irriterende med bukser som jeg hele tiden må trekke opp, eller topper som er akkurat litt for korte. Komfort er førsteprioritet, men jeg liker også å føle meg bra, så jeg legger ikke skjul på at det er en fordel at klærne også er fine og freshe.

  1. Avtale

Når jeg har en avtale med treneren min eller med venner er terskelen for å ikke dra på trening mye høyere. Dessuten er det fint å treffe venner på trening fordi jeg får vært sosial samtidig som jeg får gjennomført treningen min.

  1. Gruppetimer

Noen ganger er det godt å gå på trening og slippe å tenke selv, og da er gruppetimer et godt alternativ.

  1. Været

Når det er fint vær vil jeg utnytte det og trene utendørs. Da kan det bli en økt i en treningspark, hjemme i hagen med et par kettlebells, en løpeøkt eller en lengre gåtur i skogen.

  1. Hvile

Noen dager velger jeg rett og slett å stå over trening. Når jeg gjør det pleier motivasjonen å komme fort tilbake, og jeg begynner å glede meg til å dra på trening igjen.

  1. Nytt treningssenter

Noen ganger er jeg så lei av å trene på det samme senteret dag ut og dag inn. Da pleier det å hjelpe å trene på andre treningssentre. Enten trener jeg på ulike sentre i samme kjede, eller så spør jeg om å få en prøvetime på gym der jeg ikke har medlemskap.

  1. Påminnelse

Noen ganger må jeg minne meg selv på hvorfor jeg trener for å motivere meg til å gå på trening. Det er ikke fordi jeg er en idrettsutøver som skal prestere på toppnivå at jeg trener, det er først og fremst for å ha en god helse. Og for å få den effekten av treningen er det ikke nødvendig med styrkeløft- eller crossfitøkter der jeg presser meg til det ytterste. Så når jeg minner meg selv på at det holder i massevis å følge programmet, eller til og med bare utføre deler av det, så reduserer jeg prestasjonskravet til meg selv og får mye mer igjen for treningen.

Her kan du lese flere artikler om motivasjon.

Besøk gjerne våre sponsorer og lær mer om sunn mat her hos Din Helsemat og husk å kjøpe dine tilskudd hos Proteinfabrikken.

Av Susanne Soydan mai 27, 2020 08:00 Oppdatert

Kommentarer

Annonser

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd

Annonser