2 ting en idrettsutøver IKKE trenger!

Av Iform.no januar 12, 2013 09:00

En ?gym-bok? fra 50-tallet er kanskje ikke hva man bør bruke som instruksjonsbok

En idrettsutøver må tilfredsstille en rekke krav og hele tiden ha en progresjon i treningen om suksess skal kunne realiseres over tid.

På grunn av dette kan man fort ende opp med å prioritere elementer man faktisk IKKE trenger på bekostning av elementer man absolutt har behov for.

Dessverre er det slik at det som i årevis har blitt gjort innen de fleste idrettslag, SKAL gjøres den dag i dag, til tross for bedre viten. Det er selvsagt greit å holde på tradisjoner, men om du ikke ønsker å falle fra resten av verdens utøvere, bør du følge med i tiden og du bør vurdere metodene dine hele tiden, ikke bare en gang per tiende år.

#1 ? Langdistanseløping

For de aller fleste idretter er en kjent treningsmetode å løpe. Løping er definitivt viktig for en rekke idretter og selvsagt for idretter hvor man er nødt til å løpe i konkurransesammenheng, logisk nok. Problemet er at løping er et diffust begrep og brukes FOR mye.

Innen idretter som fotball og håndball er løping for eksempel brukt som egne treningsøkter, som en del av økter og som oppvarming. Igjen, dette er greit, MEN det dreier seg om løping med lav til moderat intensitet, noe en utøver stort sett IKKE trenger så altfor mye av.

Hvorfor?

De fleste idretter har ulike krav til en utøver i konkurransesituasjon, men det er meget få som har løping med lav til moderat hastighet HؘYT på lista.

De fleste idretter foregår som regel i intervaller og her er det løping med et høyt tempo som gjelder, med andre ord, korte sprinter ? ikke langdistanseløp med moderat intensitet.

Som oppvarming er det også definitivt andre elementer du bør dekke i stedet for å gampe frem og tilbake på banen. Sjekk følgende: http://sandvikstraining.com/optimal-oppvarming/

Optimal Oppvarming

Se på idretten din og bestem deretter hvor mye av kaka langdistganseløping faktisk bør få!

#2 ? Isolasjonsøvelser

Hva har leg extensions, leg curls, bicepscurls og bruk av maskiner med en idrettsutøvers prestasjoner å gjøre?

IKKE EN DRITT!

En utøver er IKKE en kroppsbygger, ergo, behovet er dermed IKKE det samme.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ler meg skakk (og gråter innvendig) når jeg ser ferdiglagde styrkeprogrammer for et helt forbanna idrettslag, fullt av isolasjonsøvelser og unødvendig piss.

For det første blir resultatene deretter (altså, elendige).

For det andre PRODUSERER slike programmer en rekke skader (merkelig det der, altså).

For det tredje blir styrketrening dermed satt i et negativt lys, ene og alene fordi programmene utøverne følger er satt opp av amøber som ikke engang kjenner til den respektive idretten, den respektive utøverens bakgrunn, behov og målsetning (hallo, alle er ikke like og skal ikke ha samme program), eller i det hele tatt treningsprinsipper som M؅ være tilstede for at programmet skal være litt mer effektivt enn hva du finner i den nyeste utgaven av ?Det Nye?.

En ?gym-bok? fra 50-tallet er kanskje ikke hva man bør bruke som instruksjonsbok når man har med trening av utøvere å gjøre.

Men hvem bryr seg?

Det er en drømmetanke at flertallet av utøverne i landet faktisk begynner å ta styrketrening seriøst. Heldigvis er det en del som trener SKIKKELIG.

Lykke til på veien med å ta dem igjen når du skjønner at du har oversett dette elementet LITT for lenge..


Eirik Sandvik

Daglig leder og Coach

www.sandvikstraining.com

Trykk her om du sliter med skuldersmerter!

Trykk her om du trenger en skikkelig oppvarming.

Av Iform.no januar 12, 2013 09:00

Annonser

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd

Annonser