Lars har trent med vekter i 17 år – nå er han klar for å debutere i Classic Bodybuilding.

Geir Tverdal
Av Geir Tverdal mars 15, 2016 09:00

Lars har trent med vekter i 17 år – nå er han klar for å debutere i Classic Bodybuilding.

Navn: Lars Aunemo
Alder: 32år
Bosted: Heimdal, Trondheim
Arbeid: Tekniker på adgangskontroll hos Kaba
Høyde: 168cm
Vekt: 74kg, må være 68kg til 2.april (Kaliber Open)
Off-season: 82-85kg
Sivilstatus: Singel
Sponsor: Ingen
Klubb: Kaliber FKK
Instagram: Aunis84

Lars-har-trent-med-vekter-i-17-år---nå-er-han-klar-for-å-debutere-i-Classic-Bodybuilding2Fortell litt om deg selv:

Positiv, sosial, snill, omtenksom og treningsglad er vell stikkord som beskriver meg bra.

Hvordan fant du ut at du ville konkurrere – og hvorfor gikk du for Classic Bodybuilding?

Jeg har trent i ca 17 år nå, og har alltid vært interessert i trening og kosthold. Har de siste årene holdt en OK helårskropp etter at jeg la om kostholdet til å følge biorytmen min. Så var det «maset» i fra Thomas Hjelde og de andre på Kaliber som fikk meg til å ta steget til å stille nå.

Grunnen til at det ble CBB var enkelt og greit at det er det jeg har fysikk for, kort og kompakt 🙂 Og det er alltid bodybuilding jeg har hatt størst interesse for.

Hvordan synes du det har vært å være på konkurransediett?

Det har gått over all forventning så langt faktisk. Jeg var coachet av Børge Fagerli i ett par år tidligere, så jeg har egentlig fulgt den planen de siste årene, så da visste jeg hvor mye kalorier jeg skulle starte planen på. Så var det bare å kutte ned på den etterhvert. Den hardeste tiden kommer nok i mellom konkurransene regner jeg med, men er innstilt på ett helvete, så det skal gå bra 🙂

Hvordan ser en vanlig dag ut for deg med tanke på jobb/diett og har den gradvise reduksjonen i energi(kcal) påvirket deg?

Står opp 0530, så er det rett på Kaliber og går på mølla i 15-30 min, de dagene jeg går bare 15 min poserer jeg etterpå. Arbeidsdagen starter kl 0700 og varer til 1500, da er det rett tilbake til Kaliber, og trener styrke i 1,5t. Før jeg drar hjem og spiser mat, foodprepper for neste dag og gjør det som trengs i leiligheten.

Merker at energien om kveldene er blitt litt mindre etterhvert som det har blitt matkutt, men ettersom jeg spiser etter biorytmen min, så faster jeg fra ca 21-22 og frem til lunsj på jobb, det har jeg gjort i mange år. Og jeg har ikke gjort noen kutt i lunsjen enda, så det har faktisk gått bra mtp på jobb.

Lars-har-trent-med-vekter-i-17-år---nå-er-han-klar-for-å-debutere-i-Classic-Bodybuilding3

Hva med poseringstrening da?

Vi er så heldige å ha organiserte poseringstreninger hver fredag i regi av erfarne CBB Thomas’ene på gymmet. Utenom det så blir det litt poseringstrening hver dag, etter kardio, etter styrke..ja egentlig hver gang jeg passerer ett speil eller har ett ledig øyeblikk. Hjelper ikke å ha god fysikk hvis man ikke kan å posere den vettu 🙂

Hvor er du om 10 år?

Da har jeg enebolig og familie, driver nok fortsatt og trener, men det blir nok mer hobby enn livsstil etterhvert regner jeg med. Men feit, førti og ferdig skal jeg definitivt ikke være 🙂

Hva er planene videre etter denne våren?

Konkurransemessig vet jeg ikke, får se litt hvordan det går nå, og om jeg har noe på scenen å gjøre. Ellers driver jeg å tar ett 6 mnd seminar i regi Børge Fagerli, som går på det siste innen kosthold- og treningsmetoder. Så er ikke helt utenkelig at jeg tar på meg å hjelpe andre og komme i form i fremtiden.

Lars-har-trent-med-vekter-i-17-år---nå-er-han-klar-for-å-debutere-i-Classic-Bodybuilding4

Bruker du noen kosttilskudd? Eventuelt hvilke bruker du.

Bruker proteinpulver, lakseolje og nå PWO produkter for å ha litt ekstra energi på trening. Har vel egentlig skjønt for noen år siden at det er mat som gjelder, hjelper ikke med tilskudd hvis kostholdet er lite gjennomtenkt, been there – done that!

Fortell litt om hvordan du trener:

Har de siste årene trent fullkroppsprogram med høy frekvens, 4-5 fullkroppsøkter i uka. Men etter at jeg ble tatt ut til å stille for Kaliber FKK, fikk jeg hjelp av Thomas Hjelde til å sette opp ett program som legger mer vekt på å forbedre svakhetene mine, så nå trener jeg en tre splitt to ganger i uken.

Og vil påstå at kroppen har respondert veldig bra på det, så hadde nok godt av å ta en pause fra fullkroppsprogrammet.

Treningsprogrammet ser slik ut:

  • Lørdag: Fremside lår, skuldre og biceps
  • Søndag: Bryst, triceps og legger
  • Mandag: Bakside lår, rumpe og rygg
  • Tirsdag: Samme som lørdag, men med annen belastning og øvelser
  • Onsdag: Samme som søndag, men med annen belastning og øvelser
  • Torsdag: Samme som mandag, men med annen belastning og øvelser
  • Fredag: Treningsfri fra styrke, så rusler en times tid på mølla og poserer

Lars-har-trent-med-vekter-i-17-år---nå-er-han-klar-for-å-debutere-i-Classic-Bodybuilding5

Kostholdet da, hvordan ser det ut?

  • M1 Lunsj: 2 egg, 30gr proteinpulver, 50gr kokosmelk, 1 banan, 15g mandler. Dette lager jeg en god miks av som smaker kakedeig, beste måltidet hver dag 😀
  • Før trening: 1 appelsin, 30gr proteinpulver og 200gr bringebær
  • M2 Når jeg kommer hjem fra trening: 200gr karbondadeig, 100gr ris og 200gr brokkoli
  • M3 Ett par timer før sengetid: 470gr pangasius, 250gr potet og 1ss lakseolje

Totalt: 2400 kcal
Protein:  216 gr
Karbohydrater:  218 gr
Fett:  73 gr

På treningsfridagen spiser jeg omtrent likt, men uten karbs. Så da havner jeg på rundt 1600kcal

Lars-har-trent-med-vekter-i-17-år---nå-er-han-klar-for-å-debutere-i-Classic-Bodybuilding6

Noen du vil takke/nevne helt til slutt?

Thomas Hjelde, som pushet meg til å bli med å konkurrere. Og som har tatt formsjekk hver uke og bestemt hvor mye og hva jeg skal kutte i dietten. Har blitt litt OCD-spørsmål og mas på han, men han har holdt hodet kaldt hele veien. Ellers må alle på Kaliber få en stor takk, makan til miljø skal du lete lenge etter! Folk der er veldig gode til å gi positive tilbakemeldinger og støtte, det hjelper mye på humøret når øktene går litt så som så.

Og takk til venner og familie som har støttet meg selv om jeg har forsømt de litt i denne ego-tiden, skal ta igjen den tapte tiden når konkurransene er over 🙂

Geir Tverdal
Av Geir Tverdal mars 15, 2016 09:00

Kommentarer

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Våre samarbeidspartnere

Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!