4 tips for masse

iform.no
Av iform.no desember 15, 2015 09:00

4 tips for masse

Hvis du har trent en stund så vet du sikkert at man trener for å omdanne maten til muskler.

Hvis du overdriver, og ikke tillater kroppen nok hvile derimot, utsetter du kroppen for uendelige platåer. Da vil du automatisk ikke tro på dine evner til å vokse og bli sterkere. Derfor er det viktig å unngå denne onde sirkelen.

Det er utrolig viktig at man setter opp et treningsprogram med passende sett, repper, vekt og hyppighet for optimal muskel økning.

Men det er også andre viktige faktorer som spiller inn her.
Økning i muskelmasse og styrke er avhengig av tre faktorer: Trening, hvile og kosthold.

Kosthold loading er like viktig som trening for fremgang i kroppsbygging.

Noen kroppsbyggere sier til og med at riktig kosthold faktisk er enda viktigere enn selve treningen. Heldigvis så er prinsippet om overloading like sentralt i inntak av proteiner som i selve treningen.
For å få en jevn økning i muskelmasse må man innta mer kalorier enn man forbrenner, og gjerne 2 gram proteiner per kilo kroppsvekt. I noen tilfeller mer også.

Hvis man vil komme over platåer for eksempel, kan det være lurt å ha et høyt inntak av proteiner over en periode.

Tips nr 1:


Spis 6 måltider HVER dag!
Dette tipset anses som mange som det viktigste man kan gjøre for å øke muskelmasse og øke kroppsvekt.

Ikke tenk på å få like mye proteiner i deg på hvert måltid, det som er viktig her er antall kalorier, og selvfølgelig proteinene, men de kommer nok hvis du spiser tilstrekkelig med kjøtt eller fisk.
Så lenge man spiser hyppig nok, øker forbrenningen samt at magesekken ikke eser ut.

Tips nr 2:


Man må selvsagt time måltidene når man spiser så mange måltider i løpet av dagen, ikke bare får man bedre og raskere økning med så mange måltider, men spesielle måltider (for eksempel protein drink) kan hjelpe hvis man inntar de på spesielle tider.
Den viktigste tiden å innta disse måltidene er ? før, iløpet av og etter treningen.

Et sunt inntak av vitaminer og mineraler før leggetid er også viktig for den anabole stimulusen.

Når man våkner om morgenen kan det være en fordel å innta proteiner sammen med noen lav glykemiske karbohydrater, for eksempel havregryn.

Tips nr 3:

Sats på Ren mat som det grunnlegende i måltidene. Innta mye rå ukokt, frukt og grønnsaker. Ren mat er mye mer naturlig når det gjelder hva kroppen er laget for å spise og få energien ifra.

Disse matvarene tilfører kroppen ensymer, fiber, antioksidanter, vitaminer, mineraler og mange andre nærinsstoffer som kroppen har behov for.

Tips nr 4:


Jeg vil anbefale å innta så mye ren mat som mulig, så ofte man kan. Men dette er ikke alltid like lett og da kommer protein tilskudd godt med.

Hvis man prøver å innta sek måltider om dagen hver dag, så vil man innse at handling, matlaging og spising opptar nesten hele dagen din, da kan det være godt å slappe av med en proteindrink hvis man ikke har nådd det inntaket man har satt seg for dagen.

iform.no
Av iform.no desember 15, 2015 09:00

Kommentarer

Annonser

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd

Annonser