5 strategier du BؘR benytte deg av!

Av Eirik Sandvik juli 9, 2012 06:00

5 strategier du BؘR benytte deg av!

Velg å være litt pro-aktiv

Her presenterer vi 5 stk strategier du kan og bør benytte deg av.


/artikkel/standard/natteravn1.jpg

Strategi #1 Ikke vær gal!

Som Albert Einstein sa?

?Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results?

Med andre ord, om du gjør det samme som du pleier i det nye året, men likevel forventer andre resultater? vel? da passer du egentlig godt inn i definisjonen på ?gal?.

Jeg har ingen anelse om hva du har gjort dette eller tidligere år, men om du ikke har oppnådd spesielt gode resultater i det siste er det en fordel å være åpen for andre løsninger. Kanskje det er treningsprogrammet ditt som trenger en justering? Hvordan ligger det an med kostholdet?

Se litt på det, finn ut om det er åpenbare mangler og gjør noe med det!

Strategi #2  Kom i gang med planleggingen!

Som en eller annen sa?

?Failing to plan is planning to fail?

Dette står definitivt i stil med første strategi, men selv om du finner mangler i både trening og kosthold og til og med gjør noe med det, så har du behov for å planlegge hva som skal skje i tiden fremover, ikke bare for i morgen og kommende uke.

Jeg sier ikke med dette at du trenger å gå totalt bananas og skrive ned detaljerte treningsøkter for et år frem i tid (noe som sjeldent fungerer spesielt godt av åpenbare årsaker). 23 mai er kanskje ikke like passende for makstest i benkpress når den tid dukker opp?

Nei, hva jeg mener er at du bør vite hva du skal gjøre for noen uker av gangen slik at treningen blir strukturert rundt spesifikke mål, progresjonsmodeller og klare rammer totalt sett. Personlig foretrekker jeg 4-ukers faser, men du kan selvsagt finne mønsteret du selv liker og passer best til (bare sørg for å ikke henge deg fast i noe som ikke fungerer, selv om du ?har tro på det?).

Strategi #3  Prioriter de BESTE øvelsene!

Erfaringsmessig består de fleste treningsprogrammer av en god del unødvendige og potensielt skadefrembringende øvelser, så sørg for at ditt treningsprogram ikke går i samme fella!

Jeg presenterte nylig en ?topp 10 liste? rundt hvilke øvelser jeg personlig mener bør danne rammeverket for en idrettsutøvers treningsprogram, men utøver eller ei vil du dra nytte av disse øvelsene, så ta en titt på den.!

 

 


Strategi #4  Gjør noe med teknikken!

Korrekt teknikk skader ikke, men det kan aldri nevnes for ofte at det er store problemer på denne kanten blant VELDIG mange treningsglade der ute. Et godt råd er å erkjenne egne problemer med teknikk før man fremprovoserer plager og skader (ønsketenkning at det vil skje med det første).

Selv om det er mange øvelser der ?teknikk-synding? ofte fremkommer er nok knebøy den fremste bidragsyteren på den kanten. Om ikke annet. les artikkelen om problemer med teknikk:

Strategi #5  Ikke gi opp!

Kanskje det aller viktigste?

Det største problemet når det kommer til oppnåelse av resultater er at man gir opp på veien. Ganske logisk, er det ikke? Om man ønsker å bestige en fjelltopp, men stopper halvveis er det selvsagt umulig å stå triumferende på toppen.

Så, hva er det forbanna problemet egentlig!!??

Om du virkelig VIL oppnå noe får du jammen meg jobbe for det og ikke syte over hvor vanskelig det er!

Sorry ass, men jeg påtar meg retten til å si det som det er: om du ikke oppnår de resultatene du ønsker deg er det DIN feil! Klart, du bør følge et godt treningsprogram og kosthold i utgangspunktet, men når det er planlagt på papiret frem mot målsetningen din, så kan du enten velge å stå løpet ut, eller hoppe av i svingen.

Det blir ikke noe klimaks ut av sistnevnte?

Your choice! 


Eirik Sandvik Atletisk Utvikling Spesialistwww.AtletiskUtvikling.no

Klikk her for DVD`en Effektiv Magetrening

Klikk her for e-boken Løsningen på dine Skuldersmerter

Klikk her for e-boken Løsningen på dine Ryggsmerter

Av Eirik Sandvik juli 9, 2012 06:00