5 tips for MUSKLER

Av Iform.no januar 21, 2009 09:00

5 tips for MUSKLER

Chad Nicholls – kostholdsekspert og trener for noen av de aller beste utøverne innen kroppsbygging og fitness – sine 5 beste tips for muskler

Kroppsbygging - Ronnie ColemanFor de som ikke har hørt om han før, er han kostholdsekspert og trener for noen av de aller beste utøverne innen kroppsbygging og fitness.

Både mr.Olympia Ronnie Coleman, og f.eks Gunter Schlierkamp var no-bodies før de begynte å jobbe med Chad, med plasseringer rundt 15.plass i Mr.O, og de gikk omtrent over natten til å bli blant de 3 best betalte i verden i den sporten da de begynte å jobbe med han. Chad blir ofte beskyldt for å sitte på hemmeligheter som han bare deler med de som ansetter han, men innsidere hevder at det som skiller han fra alle andre, er hans evne til å tenke klart og enkelt, og få sine utøvere til å fokusere på det som teller.

Mye av hans ekspertise ligger i konkurranseforberedelser for kroppsbyggere, men mange av de tingene kan også tas i bruk av vanlige folk under f. eks dietter. Så her lister vi opp 5 av de viktigste tingene han mener skal til for mer muskler.

Protein:
Det eneste proteinpulveret han anbefaler, er ren whey isolate.

Protein/karb/glutamin etter trening:

Bland en drink med følgende forholdstall:


Antall gram protein skal tilsvare ca halve kroppsvekten din, pluss dobbelt så mye karbohydrater som protein, og halvparten så mye glutamin som protein. Så hvis man f. eks lager en drink med 40g protein, bør man ha oppi 80g karbohydrater og 20g glutamin i tillegg.

 

Vann:
Han anbefaler å drikke fast mengde vann til faste tider hver eneste dag, uten variasjon. Jo mer vant kroppen blir til å få samme mengde vann hver dag, jo mer stabil blir kroppsvekten og veskefordelingen i kroppen. Er man slurvete med dette, vil kroppen i perioder suge til seg vann slik at man blir pløsete.



Diett:

varier dietten hver eneste uke. Han mener at kroppen hurtig venner seg til faste kaloriinntak, slik at det er viktig å gjøre små variasjoner ganske ofte for at kroppen skal fortsette å forbrenne fett over tid.

 

Offseason:
Når man ikke er på diett, bør man unne seg en del vanlig mat, altså ikke spise kun det samme som man gjør på diett. Lever man på kylling/ris året rundt, blir det altfor vanskelig å oppnå noe når man først skal på diett – man har liksom ikke så mye forbedringspotensial. Dessuten mener han at det ikke er mulig å bygge skikkelig muskelmasse med den type mat, og at dette er grunnen til at profesjonelle kroppsbyggere blir observert en del på McDonalds og lignende i offseason.

 



Les også flere utvalgte artikler skrevet av Gunnar:
En trent kropp ? suksessfaktorer og fallgruber, del 1
En trent kropp ? suksessfaktorer og fallgruber, del 2
– Slik bygger du Muskler! http://www.iform.no/pub/art.php?id=158
– 5 tips for MUSKLER http://www.iform.no/pub/art.php?id=560
– 5×5-rep http://www.iform.no/pub/art.php?id=3
Hardt arbeid. Et konsept som nordmenn flest har glemt.

Av Iform.no januar 21, 2009 09:00