8 Grunner til at du IKKE får resultater med treningen din!

Av Eirik Sandvik april 3, 2013 22:00

Det er på tide å være ærlig. Det er en grunn til at noen får resultater og andre IKKE.

Det er på tide å være ærlig. Det er en grunn til at noen får resultater og andre IKKE.



Du som ivrig leser av denne siden vet åpenbart hva som skal til for å få gode resultater, men kanskje du har glemt å følge visse sentrale prinsipper som du nå kan benytte til å få fremgangen du har lengtet etter.

Eller kanskje du kjenner til et par andre som trenger et par tips og noen spark i ræva? Vi kjører uansett på med 8 grunner til at du IKKE får resultater med treningen!

#1 – Du trener på måfå

Trening på måfå = du har null kontroll på hva du egentlig driver med. Du vet EGENTLIG ikke hvorfor du utfører øvelsene i treningsprogrammet ditt, om du i det hele tatt HAR et treningsprogram å følge. Om du ikke kan fortelle GRUNNEN til alt du gjør, hvorfor gjør du det?

#2 – Du har ikke snøring på hva du driver med

Dette henger sammen med punktet over, for selv om du kan begrunne det du gjør, så er det langt ifra sikkert at du er på rett vei. Se på målet ditt. Se på hva du gjør for å oppnå dette. Samsvarer målene dine med det du gjør? Du kan ikke bare TRO de samsvarer. Du må vite. Seriøst! Det er ikke bare logisk, det er treningens fuckings ABC!

#3 – Du komponerer ditt eget treningsprogram

Sorry, men lager du ditt eget treningsprogram er du tilnærmet dømt til å feile. Jada, noen klarer det og man kan fint følge egne programmer med god fremgang, spesielt i nybegynnerfasen der alt fungerer. Når det er sagt vil ting fort bli verre og egenkomponering av et treningsprogram ender fort opp med at man i uke 2 endrer på alt man i starten hadde planlagt da man rett og slett KAN mikse og trikse siden man ikke skuffer noen andre enn seg selv. Jeg har hørt utallige coacher si dette i flere år, men Dave Tate sier det glimrende i en av hans artikler på T-Nation.

«You see, I can train others flawlessly, and I mean, flawlessly. I’m a fucking expert. But training myself, I’m a retard. And I’m sorry, but we’re not all the same. If we were, we’d all have the same eye color, be the same height, and could put an inch on our arms with just 10 sets of curls»

Point taken? Jeg håper det. Om du ikke vet hvem Dave Tate er, men likevel sier du lever for og kanskje av styrketrening, finn det ut!

#4 – Du har ingen coach eller trener

Ville du begynt på en teknisk idrett du har null peiling på uten å få veiledning? Nei, så hvorfor tar du så lett på styrketrening? Helt ærlig kan jeg si at det er SV؆RT få som har kommet til meg for en teknikksjekk som har kontroll på sakene sine. Det hender av og til at man blir overrasket over god teknikk, men som regel er det problemer tilstede og enda oftere er det snakk om horribel og skadelig teknisk utførelse. Når det er sagt tar det ikke lange tiden for å korrigere dette og sørge for at teknikken blir som den skal. Det er med andre ord ikke engang et spørsmål om det er verdt det.
Da jeg begynte med kampsport, som var nytt for meg, ville starte med personlig coaching fra en av de beste. Det har jeg også gjort og jeg vet det vil servere meg godt fremover. Om du vil komme deg igjennom livet så billig som mulig så all ære til deg (…not), men er det verdt det om dine resultater kunne vært 10 ganger bedre i dag, om en måned, eller om 5 år? Sørg for at du trener med korrekt teknikk!

#5 – Du TROR du spiser bra

En dag bestående av brødskiver og knekkebrød er ikke bra. Jo, det er bra om du ikke vil ha resultater, men du er nødt til å skaffe litt mer info rundt kosthold enten du vil bli større, sterkere, «slankere», eller bli bedre i idretten din.

#6 – Du har ingen mål!

Om du ikke vet hvor du skal vil alle veier ta deg dit, så sørg for at du har spefikke målsetninger. Kan du fortelle meg hvilke mål du har og når de skal være realisert? Ikke? Da er det kanskje ikke så rart at du ikke har fått gode resultater heller. Du kan selvsagt bare trene for å trene, men det vil ikke ta deg til nye høyder. Sørg for å ha noe å strekke deg etter, hvis ikke kommer du ikke særlig langt!

#7 – Du mangler guts

Du trenger ikke alltid trene som en villmann for å oppnå resultater, men noen ganger er du nødt til å «steppe up gamet» og kline til med treningsinnsats fra en annen verden! Du må bryte platåer for å oppnå noe her i livet og det gjøres ikke med en laber innsats.

#8 – Du erstatter planer med unnskyldninger

Du har kanskje planer for både trening og kosthold, men feiler fordi du stadig velger å gjøre andre ting enn å følge dem. Ikke bare det, men istedet for å ta deg selv i nakken og stå for feilene dine kommer du med «lame ass» unnskyldninger. Får du ikke resultater er det feil tilstede. Finn dem og gjør noe med det. Velger du å IKKE gjøre det, så slutt i det minste med sytingen over mangel på fremgang!


Eirik Sandvik

Daglig leder og Coach

www.sandvikstraining.com

Trykk her om du sliter med skuldersmerter!

Trykk her om du trenger en skikkelig oppvarming.

Av Eirik Sandvik april 3, 2013 22:00

Annonser

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd

Annonser