ؘnsker du et effektivt kosthold som er komfortabelt og gir bedre fremgang?

Av Iform.no desember 2, 2009 09:00

ؘnsker du et effektivt kosthold som er komfortabelt og gir bedre fremgang?

Hi-maize naturlig resistent stivelse
Det finnes 3 typer kostfiber: Uløselig fiber, løselig fiber og resistent stivelse. Resistent stivelse kalles resistent fordi den motstår (resisterer) de fordøyelses enzymene som vanligvis bryter ned stivelse til sukker.

Fordi den er motstandsdyktig overfor disse enzymene, blir den ikke tatt opp i kroppen, men virker i stedet som et slags supersunt kostfiber som både gjør deg god og mett, og har en rekke svært gunstige virkninger i kroppen. Resistent stivelse kan blant annet ?støvsuge? de indre organene for fett og gjøre fettcellene mindre, samt forebygge kreft og diabetes. Resistent stivelse både ser ut og smaker som vanlig stivelse, og egner seg derfor godt i matlaging.

Jeg har jobbet i over 10 år mot bedrifter for å få ned sykdomsfraværet, både ved fysikalsk behandling og et riktigere kosthold. Stort sett dreier det seg om å forbedre kostholdet, noe som vil gi fettreduksjon, mer energi og forbedret immunforsvar.

For min egen del så blir resistent stivelse mest aktuelt når jeg setter opp dietter for å gå ned i vekt mot en konkurranse. Dette kan dreie seg om kroppsbygging/fitness, men også andre toppidrettsutøvere.

Lavkarbodietter er effektive ved riktig bruk, men fører ofte til et lite inntak av fiber siden man har gått bort i fra korn- og stivelsesprodukter i denne dietten. Derfor er det lurt å legge inn masse grønnsaker, spesielt brokkoli som innholder svært lite karbohydrater. En lavkarbodiett innholder ofte lite fiber, og proteinkilden som man helst inntar hver tredje time, er oftest veldig syredannende. Fakta er at man blir sur i kroppen og får for lite fiber, noe som gjør at dietten blir mindre effektiv og ikke er bra for helsen. (les om syre-basedietten som jeg har skrevet tidligere på iform).

Jeg opplever nesten daglig at personer som har symptomer på mangel av næringsstoffer reagerer med en kraftig bedring ved inntak av riktig næring, faktisk ofte allerede etter et par dager, litt ettersom hvilke næringsstoffer som mangler. Ta for eksempel personer som drikker mye kaffe, juice, sukkerdrikker og gjerne sitter rolig og jobber med statiske spenninger hele dagen: dette gir en kvelningseffekt i musklene, og dermed dannes laktat/syre. Symptomer på dette problemet som kramper, restless legs og vonde støle muskler blir som oftest mye bedre allerede etter noen dager ved inntak av basedannende mineraler som kalsium og magnesium.

Ved å innta resistent stivelse kan dette bidra til å ta bort noen av de negative symptomene som kommer ved en fettreduksjonsdiett. Som oftest så er det jo disse symptomene som gjør at man ikke orker å holde ut dietten fordi det føles ubehagelig. Det kraftigste symptomet er ofte ujevnt blodsukker, man føler seg sulten, slapp og ukonsentrert. Ved å tilsette 5 til 10 gram hi-maize i sausen eller drikken vil man kunne ta bort det meste av disse symptomene. Det blir langt enklere å betale prisen for å nå sitt mål.

Forsøk viser at inntak av Hi-maize gir en metting på opptil 14 timer sammenlignet med rask/høy GI karbohydrater (Nilsson, JN  2008).

Ved å spise et måltid som innholder 5 g Hi-maize kan fettforbrenningen øke med 20-25% resten av dagen. (Higgins, Nutrition and metabolism,2004).

Det fleste av oss har vel også kjent på kroppen at jevnt blodsukker gir mer energi. Det er enklere å komme seg til treningen og holde en høyere intensitet, som igjen fører til et høyere kaloriforbruk, genialt ikke sant?

Det er også flere positive effekter ved inntak av Hi-maize: resistent stivelse gir næring til de viktige melkesyrebakteriene, og gir en god tarmflora som stimulerer til et bedre immunforsvar og næringsopptak. Du vil også kunne oppnå mindre luftproblemer som ofte oppstår ved høyt inntak av konsentrert protein, du må bare bruke 5 g Hi-maize i proteinshaken (Det har en nøytral smak).

Det var Asgeir Ruud som fikk meg på ideen om å se nærmere på Hi-maize. Han  er høyskoleutdannet i ernæring, og driver firmaet Funksjonell Mat AS. Han kunne fortelle at Studio Day var en av deres første kunder på Hi-maize.

Studio Day har brukt resistent stivelse på sine kunder, så for å få mer praktisk erfaring ringte jeg deres ernæringsfysiolog Inge Thomas Ravlo. Jeg ble henvendt videre til Asle Hoset som jobber for Studio Day.

Hei Asle, hvilke erfaringer har der med bruk av Hi-Maize på klienter?
Med all respekt Jostein, hva for et spørsmål er det? Hvem trenger ikke  Hi-maize?

Hi-Maize er en av grunnsteinene her på Studio Day. Men jeg kan nevne en klient spesielt.
Det var den klassiske historien: Tidligere var trening en stor del av livet. Faktisk satset han så friskt at han kom på et toppnivå i sin idrett. Men som så mange andre kom jobb, familie og alt annet før ham selv i mange år. Og når man kommer sist på lista er det ikke mye tid til en selv.
 
Da han kom til oss for 10 måneder siden hadde han diabetes 2 og veide 30 kilo mer enn han gjør nå. Hvis du vil skremme deg selv kan du jo bare slå opp hva ubehandlet diabetes gjøre med kroppen. Vektreduksjonen vi oppnådde er forøvrig kun fett. Muskelmassen gikk opp en del de første månedene. 
 
Nå er han symptomfri fra diabetes og har sluttet med insulinsprøyter. Blodsukkeret ble ganske raskt stabilt, og i dag fokuserer vi igjen på å gå opp i muskelmasse. Det forteller oss også at vekttrening er undervurdert i behandling av diabetes. Utfordringer som sterk overvekt har som ofte flere årsaker. Dermed må løsningen også inneholde flere livsstilsmomenter. Kostholdet er noe av det viktigste, og her er Hi-maize en av bærebjelkene.
 
I de ekstreme tilfellene ser vi klart hva som virker. Man blir helt
ydmyk i forhold til hva kroppen kan gjøre hvis vi legger forholdene til rette for at den skal klare det. Men vi må aldri glemme at det samme er like viktig for oss andre også.     
 
Forhøyet fettforbrenning og et jevnere blodsukker blir aldri feil.

Hvordan bruker du Hi-maize og hvor kan du få tak i det?
For litt over er år siden startet vi opp Body Support AS. Vi lager kosttilskudd basert på erfaringer om hva som virker, og satser på produkter med topp smak og kvalitet. Vi har tatt inn Hi-maize fra Funksjonell Mat AS, som selges i 250 g forpakninger. Dette kan brukes i baking og tilsettes i næringskonsentrater, smoothies, sauser, osv. Ideelt kan man bruke 5-10 gram opptil 3 ganger daglig.
Vi har laget et produkt som vi har gitt navnet Musclefood. Dette består av 27 g myseprotein, ca 50 g karbohydrater og 5 g Hi-maize pr 100 g. Vi mener at dette er det beste på markedet på grunn av sin sammensetting, og har fått masse tilbakemeldinger fra kompetente personer som mener det samme. Musclefood kan brukes som restitusjonsdrikk etter trening, eller som mellommåltid for fettreduksjonsdietter. Det kan også benyttes ved vektøkning om man tar det i tillegg til et vanlig måltid. Musclefood er testet blant annet av idrettslag med gode resultater.

Jostein ؘdegården, IFBB Pro PT og kostveileder for www.bodysupport.no

 

Av Iform.no desember 2, 2009 09:00

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser