ؘyvind Fjeldseth

Av Iform.no mai 22, 2006 16:08

ؘyvind Fjeldseth

ؘyvind Fjeldseth debuterte i + 100 klassen denne våren med utrolig gode resultat. iform.no har tatt en prat med denne kjempen!

Kroppsbygging :: ؘyvind Fjeldsethؘyvind er også en del av vårt ekspertTEAM som du kan stille spørsmål til her

Fullt navn:
ؘyvind Fjeldseth
Alder: 38
Bosted: Solbergelva
Arbeide: Fiskebiolog
Høyde: 187
Vekt: 105 i konkurranse ? målet er nå å ikke gå over 117-118 off-season
Sivilstatus: Gift, 2 barn

Meritter:
Sandefjord Open 2006
1.pl debutant
3.pl tungvekt
3.pl overall

Oslo Grand Prix 2006
2.plass + 100 kg

Kort info om deg:
På fritiden foretrekker jeg å tilbringe tiden med familie og venner samt ute ved vann og vassdrag med fluestanga i handa.
Jeg anser meg først og fremst å være familiemann, men har trent hardt og nokså målbevisst i mer enn halve livet, så ?kroppsbygging? i form av målbevisst trening og spising er på mange vis en integrert del av min livsstil og personlighet.

Kroppsbygging :: ؘyvind Fjeldseth


Mobiltelefon: Sony Ericsson 750i (tar den arbeidsgiver kommer med når den gamle svikter)
Musikk: Rock, Metall, ellers altetende
Favorittfilm: En kommer lissom ikke unna ?Appocalypse Now?
Favorittdrikk: Vann, Rødvin, øl
Drømmedame: Sier jeg noe annet enn kona her ? så blir det bråk!
Favorittmat: Pinnekjøtt ? ellers alt med masse kjøtt/fisk/fugl i.
Drømmebil: Helt avskrudd på bil så lenge den går
Idoler: Mamma

Kroppsbygging :: ؘyvind Fjeldseth

Når begynte du å trene? Hvor lenge har du holdt på til nå?
1983 med vekter. Brukte et par år på å komme skikkelig inn i det ? deretter mer eller mindre seriøst siden. Tja ? det blir vel 23 år det?.

Hvilken muskelgruppe er du mest fornøyd med?
Ingen spesielle. Trener alt like hardt, og er vel noenlunde javnt utviklet selv om det er enkelte muskelgrupper jeg gjerne skulle hatt litt bedre??

Hva motiverer deg?
؅ vite at jeg fortsatt her mye å gå på.

Hva synes du er din beste prestasjon?
Synes litt ubeskjedent at det var en brukbar prestasjon å greie å bli i såpass bra form på min første skikkelige deff som jeg ble på Oslo GP 2006.

Kroppsbygging :: ؘyvind Fjeldseth

Hvilke egenskaper bør man ha eller prøve på å utvikle for å lykkes i en idrett som din?
En må være standhaftig, og godta at ?ting tar tid?. En må like treningsformen og synes det er storveis å gå på trening dag etter dag og gi full gass i forhold til det en har planlagt ? hvor vondt det enn måtte gjøre, for vondt skal det gjøre!

I tillegg er det en fordel å ha en god porsjon selvironi og ikke være nærtagende, for kommentarene fra ?ikke-trenende? kommer enten en liker det eller ikke når en har såpass med muskler at det synes.

Kroppsbygging :: ؘyvind FjeldsethEr det noen personer som har betydd ekstra mye for deg og karrieren din?
Det må vel være familien, som godtar at jeg trener såpass som jeg gjør. Ellers skal Jon Syversen og Bjarne Nordal fra egen klubb ha takk for at de fikk meg til å innse at jeg hadde fysikk nok til å ikke ?drite meg ut? på scenen?.

Noen andre utøvere du ser opp til?
Tja, en har jo sikkert hatt en del fysiske forbilder opp igjennom, men skal det være noen så får det bli Bjarne Nordal fra egen klubb. Han kjører strikt diett året rundt, og kommer ALLTID i form når han skal være i form.

Har du noen tips til en nybegynner?
Bruk tid på å komme inn i treningsformen, tren hele kroppen like bra, vit at det tar flere år å bygge seg opp, men at synlige resultater allikevel kommer relativt fort.

Hva er dine mål og ambisjoner?
Akkurat nå har jeg fått litt ?blod på tann?, så målsetningen er i alle fall å stille igjen om ikke alt for lang tid. Trenger å forbedre meg litt her og der, men om jeg lykkes får en på sett og vis ikke sett før en er fulldeffet igjen.

Hovedmålsetningen er uansett å bedrive denne treningsformen livet ut, så jeg er svært opptatt av å gjøre ting så sikkert som mulig selv om jeg hele tiden prøver å ligge opp mot grensen av det jeg tror sener og ledd kan takle. Har fortsatt en del år igjen der jeg kan utvikle fysikken videre dersom jeg gjør ting rett, men før eller siden må nok intensiteten vike for mer vedlikeholdspreget trening.

Kroppsbygging :: ؘyvind Fjeldseth

Hvordan ser en helt vanlig dag ut for deg?
En ordinær hverdag har de siste 10-15 årene sett ut omtrent som følger:
05:30 står opp, dusjer, lager frokost og stikker på jobb
09:00 Spiser
11:30 Spiser
14:30 Spiser
15:00 Drar hjem fra jobb
16:00 lager middag til familien ? og spiser
17:00-20:00 Stort sett noe med ungene (kamper/treninger el.l) men spiser selvfølgelig også noe her en plass
Ca. 20:00-21:00 Trener
21:00 Spiser
23:00 Spiser ? før jeg hopper i loppekassa.

Kroppsbygging :: ؘyvind Fjeldseth

I helgene slipper jeg det litt løs mht spisingen og reduserer antall måltider til 5-6.

Kroppsbygging :: ؘyvind FjeldsethPS! Noen vil sikkert ut fra dette tro at jeg har et maninsk forhold til mat, men tro det eller ei det skjer mye mellom disse klokkeslettene, og et normalt måltid for min del tar type 5 minutter (middagen unntatt). Måten å spise på er noe som er innkorporert siden den gang jeg begynte å trene, så det går av seg selv. Jeg merker at det er 2,5-3 timer siden sist jeg spiste for å si det sånn??..

Fortell oss litt om treningsprogrammet ditt!
Jeg trener stort sett 4 ganger pr uker og baserer meg stort sett på en firesplitt. De seneste årene har den stort sett vært som følger:
?Bryst/biceps/mage pluss 2 sett lårstrekk
?Rygg/legger pluss 2 sett sidehev
?Skuldre/triceps/mage inkludert dips slik at brystet får litt også
?Bein og legger pluss 2 sett chins
Trener stort sett mandag, tirsdag, torsdag og fredag, men tilpasser det etter jobb/familie/sosiale aktiviteter.
Trener stort sett 8-10 sett på store muskelgrupper og om lag 6 på mindre. Bruker 2-3 øvelser pr muskelgruppe, og kjører meg helt ut på 1-2 sett pr øvelse.
Antall repps varieres syklisk ? 2 uker med 12?ere fulgt av 3 uker med 8?ere fulgt av 3-4 uker med 6?ere fulgt av 1 uke hvile eller veeeldig lett trening ? deretter er jeg tilbake på 12?erne igjen.


Fortell oss litt hvordan en kroppsbygger spiser.
Det er vel litt ulikt fra utøver til utøver, men for egen del har jeg i grunn kun et par retningslinjer ? minst 40-50g proteiner pr måltid, lite fett og ellers nok karbohydrater til å føle meg passelig mett ? KISS prinsippet (Keep It Simple Stupid))

Kroppsbygging :: ؘyvind FjeldsethBruker du noen kosttilskudd, kan du fortelle oss hvilke?
Ja.

«Jeg har vært så heldig å bli sponset på kosttilskudd av Fitnessplanet Store i Drammen, hvilket selvfølgelig reduserer kostnadene en del.»

Bruker et standard multivitamintislkudd pluss ekstra E og C-vitaminer. Kreatin i perioder, men har aldri merket det store forskjellen mht muskelvekst ? blir litt som om en bruker røde eller sorte underbukser på trening lissom?.

Ellers bruker jeg stort sett bare proteinpulver til frokost og rett etter trening eller når den fast maten jeg har inntatt har inneholdt for lite proteiner. Til tross for det så kommer jeg fort opp i 150 g proteiner via pulver pr dag.

Har du noen tips for å få fart på forbrenningen?
 Spis hyppigere, og bruk mest mulig fast føde som kroppen må jobbe litt med å bryte ned!

Ellers er jo kardio fint, men en skal bedrive ganske mye av det før det utgjør de store forskjellene, så jeg begrenser det stort sett til perioder der jeg ønsker å gå ned en del i vekt.

Beskriv deg selv med fem ord
Glad, sjenert, hjelpsom, treningsvillig og realistisk.

Kroppsbygging :: ؘyvind Fjeldseth

Av Iform.no mai 22, 2006 16:08

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser