Amanda Jørgensen, Befal i Forsvaret og Bikinifitnessutøver

Geir Tverdal
Av Geir Tverdal mars 23, 2019 05:00

Amanda Jørgensen, Befal i Forsvaret og Bikinifitnessutøver

Alder: 30
Høyde: 1.74
Vekt. On-season: 55
Off-season: 65
Bosted: Kristiansand/Tromsø
Jobb: Befal i Forsvaret
Instagram/blogg: @amanda.terese
Klubb: Kaliber Gym FKK
Coach: Line Celius
Sponsor: A-salong, Hotell Maritim Skjervøy AS

Når bestemte du deg for å satse på bikinifitness – og hvorfor akkurat bikinifitness?

Jeg har fulgt med på grenen siden den kom til Norge i 2012 og beundret den flotte fysikken til atletene. Har brukt mange år på å bygge den fysikken jeg har i dag og har gått opp 15 kg siden jeg startet å trene styrke. Jeg er lang og tynn av natur og har alltid hatt et ønske om å være sterk og muskuløs. Etter å ha bygget opp et godt grunnlag bestemte jeg meg for å satse i 2017 og stilte for team Lewel Ultimates våren 2018.

Hvordan gikk det?

Sandefjord Open og Oslo Grand Prix 2018. Ble en 7. Og en 8. Plass der.

Hva gjør at du ønsker å stille igjen?

Jeg er glad i utfordringer og synes denne sporten gir meg mye positivt. Fra mestring, til egenutvikling, nye erfaringer innen trening og kosthold, og mange nye bekjentskap. Stortrives i miljøet da jeg har stor interesse i kroppsbygging og styrketrening. Dette i kombinasjon med min tidligere frisørutdanning- og interesse gjør at bikini er midt i blinken for meg! Målet denne gang er å få kommet til finale og blant topp 6 i min klasse.

Har du noen som følger deg opp mot konkurransen(e)?

Coachen min Line Celius.

Hvor lenge har du trent?

Startet med styrketrening i 2007. Det var da vi fikk det første treningssenteret i hjembygda mi. Følte virkelig at jeg hadde funnet «min ting» og har vært å finne på gymet siden da. Interessen for løping og ski har vokst på meg gjennom tiden min i Forsvaret. Har satt et mål om å gå Birkerennet innen de to nærmeste årene. Innen bikinifitness er målet å nå mitt fulle potensiale. Så vi får se hvor veien går videre etter vårens konkurranser i samarbeid med coachen min.

Hvor mye har du gått ned?

Jeg hadde en litt for god første offseason så har måttet starte dietten allerede i oktober og har gått ned 15 kg til nå. Målet med neste offseason er å ta med disse erfaringene og finne tilbake til helårsformen og rutinene som jeg hadde før første diett. Fokus på balanse og muskelvekst!

Hvordan spiste du før?

  • Frokost: havregrøt med proteinpulver, sukrin og kanel.
  • Lunsj: salat med magert kjøtt og pasta/brød, eller grovt brød med egg/kjøttpålegg.
  • Mellommåltid: skyr, yt eller en proteinbar og en frukt.
  • Middag: Veldig variert, men stort sett vanlig husmannskost.
  • Etter trening: proteinshake og banan
  • Kvelds: havregrøt med proteinpulver, kanel og sukrin gold, eller kesam, cottage cheese og bær, eller grovt brød med pålegg.

Hvordan spiser du nå?

  • Frokost- eller mellommåltid: Mager vaniljekesam. ELSKER vaniljekesam!
  • Lunsj: bodylab pannekaker med sukkerfritt syltetøy.
  • Middag: Magert kjøtt, søtpotet, grønnsaker, mager saus. Eller laks, salat og mager kesam.
  • Kvelds: omelett med skinke, salat og mager saus.

Hvordan synes du det har vært å være på konkurransediett?

Det har vært lettere denne gangen siden jeg har med meg erfaringene fra fjorårets oppkjøring. Matplanen Line har laget til meg har mange forskjellige alternativer som gjør at jeg lager noe godt og spennende hver dag og virkelig koser meg med maten! Den har også enkle alternativer som gjør at jeg kan finne mat innenfor dietten min i hvilken som helst butikk. Vanlig husmannskost!
Treningsplanen jeg har fått er med øvelser jeg er godt kjent med og jeg tørr å presse meg selv hardere denne oppkjøringa. Jeg har blitt godt kjent med min mentale og fysiske kapasitet gjennom disse to oppkjøringene. Det hardeste etter min mening, og noe jeg har tatt meg god tid til å gjøre med mine nærmeste, er å forklare og opplyse om hvorfor jeg gjør dette. Ellers kan det bli rom for misforståelser og mye synsing. Det har gitt en positiv effekt for meg å være åpen og ærlig hele veien.

Bruker du kosttilskudd?

Omega 3 de dagene jeg ikke spiser fisk til middag.

Hvilke konkurranser stiller du i denne omgangen og hvilke forventninger har du?

Sandefjord Open og Oslo Grand Prix. Hovedmålet mitt er å slå fjorårets form og å komme til finalen og topp 6. Formen er forsåvidt slått allerede, så nå håper vi plasseringen blir deretter også 😉

Har du noen hobby ved siden av treningen?

Jeg er et arbeidsjern og veldig glad i å trene så det er stort sett dette dagene går til. Jobben krever mye med mange øvelser, treningen er noe jeg prioriterer høyest etter jobb så det går mye tid til gymet, og så tar jeg opp fag på Sonans to kvelder i uken. Jeg jobber også noen helger som frisør for å holde ved like kunnskapene og holde meg oppdatert på faget. Kjæresten bor i Tromsø så blir mye reising på oss for å se hverandre, så god planlegging har vært nøkkelen for å få alt til å gå rundt. Jeg trives med å ha mange jern i ilden som dere sikkert skjønner 🙂

Noe du vil føye til selv?

Ønsker å takke kollegene mine for støtte og tilrettelegging under dietten! Og selvfølgelig kjæresten min som alltid er der for meg og motiverer når jeg har hatt dårlige dager. Uten de gode menneskene jeg har rundt meg tror jeg ikke denne oppkjøringa hadde vært så god som den har vært! Ønsker også å takke coachen min som gir meg gode konstruktive tilbakemeldinger og legger til rette for at jeg skal kunne nå målene mine. Er virkelig takknemlig og gleder meg stort til å gå på scenen igjen.

Geir Tverdal
Av Geir Tverdal mars 23, 2019 05:00

Kommentarer