Ann Kristin Bundlie. Muskeldronning og mor

Av Iform.no oktober 13, 2009 06:00

Ann Kristin Bundlie. Muskeldronning og mor

Ann Kristin har toppplasseringer fra VM og NM.

Er du redd for å få barn? Tror du at du ødelegger den flotte kroppen din ved å velge å få barn? Du tar FEIL!

Ann Kristin har toppplasseringer fra VM og NM. Hun har konkurrert også etter at hun ble mamma. Mange lurer på hvordan det er å konkurrere etter fødsel. Her får du svar!

Ann Kristin sin merittlste:

NM 1996, BB -52 kg : 1. plass

VM1996 BB-52 kg :5. plass

NM 1997 BB-52 kg : 1. plass.

NM 2004, Bodyfitness: 1. plass

Vesterås 2005 ,BF, åpent mesterskap: 3. plass

Hamar 2005, BF: 3. plass

NM , BF, 2006: 3. plass.

NORDISK BF : 3. plass


Fortell litt om hvordan det er å konkurerre som mamma!

Jeg konkurrerte i kroppsbygging før jeg fikk barn og i fitness etter at jeg fikk barn. Forskjellen på kroppen nå etter barn, er vel faktisk at jeg er bedre nå. ؅ret etter at Celine kom til verden var jeg nesten i bedre form enn noen gang. Men det er vel kanskje fordi jeg hele tiden rørte på meg regelmessig og forsøkte å ha en sunt og bra kosthold.
Amming også gjør jo sitt.


Trente akkurat på samme måte som ellers da jeg var gravid. Jeg trente  4-5 ganger i uken med vekt-trening pluss endel gå-turer og sykling osv. Jeg gjorde alle øvelser utenom for eksempel utfall (en øvelse jeg egentlig elsker). Den er ikke spesielt god når man er gravid, fordi man da» flytter» bekkenet. Alle slike øvelser bør unngås. Bekkenet er bevegelig når man er gravid og øvelser type utfall kan fremprovosere bekkenløsninger. Heller ikke situps er en god ting når man er gravid. Men knebøy og benpress (til en viss grad) og alle type øvelser på overkroppen kan fint gjøres når man er gravid!

Har en litt morsom historie om meg kun 1 mnd før fødselen…

Trente den gangen mye knebøy, og hadde så mye som 70 kg på stanga. Magen var litt i veien kan man si, men neida knebøy SKULLE jeg ta! Jeg trente den gangen på Harald`s Gym og husker Harald Skjøldt omtrent skrek «er du helt vill? Du kan ikke løfte så mye nå! Tenk om du setter i gang fødselen her». Alle lo…! Det gikk strålende bra og det ble ingen fødsel der. Kun to dager før satt jeg to timer på sykkelen der nede uten problem. Så det viser seg at om en ikke er syk og er man i ok form, så er ikke det å trene noe hinder selv om man er gravid.

Hvis man er vant med å trene bra fra før av, tror jeg det nesten er heller farlig å slutte å trene når man blir gravid. Da kan man fort få mye problemer med vond og svak rygg. Det er viktig å gjøre alle ting man er vant med. Man er ikke syk for det om man har barn i magen.

Jeg må også nevne at jeg hadde en veldig «enkel» fødsel og jeg tror det kan skyldes at jeg var godt trent. Fødsel er en stor påkjenning for kroppen og er man i god form er man bedre rustet til å gå igjennom det.

Hvordan spiste du under graviditeten?

Jeg spiste akkurat på samme måte som jeg pleier.
Gikk aldri med tanken om at nå skal jeg spise for to. Mange tror det. Kostholdet gikk ut på å spise mange små måltider pr dag (4-5) i stedet for få store.

Når det gjelder trening og kosthold nå når jeg har barn:

Selv når jeg ikke konkurerer forsøker jeg spise relativt sunt, men jeg må innrømme at jeg er en skikkelig godtegris. Sjokolade er min beste venn og min verste fiende. Jeg spiser 4-5 måltider pr dag.»Off-season» hender det nok at jeg bytter ut ett måltid om dagen med en «sunn» proteinbar (sjokolade). Men jeg spiser ellers mye kylling, karbonadedeig, omeletter, fisk, grønnsaker, ris, pasta, knekkebrød,cottagecheese, kesam og frukt. Dette sammensatt på forskjelige måter og akkurat de samme tingen serverer jeg min datter.

Dette spiser jeg også når jeg skal konkurrere og er på diett, men blir da i mindre mengder enn ellers såklart. Det er sunn og god mat som er bra for barna også! Dattera mi har fått slik mat siden hun kunne spise og  hun elsker det!

Barna trenger heller ikke fete sauser og «junkfood». Det gjør dem syke akkurat som vi voksne blir av dårlig mat. Derfor er det viktig å lære dem å sette pris på sunn mat fra de er små. De venner seg jo til allting.

Godterier kan dem få i helgene. Det samme gjør jeg. Til og med på diett. Da har jeg en spisedag i uken hvor jeg spiser allting jeg kan tenke meg å ha lyst på.

Fra Celine var baby tok vi henne med på treningen. Treningen ble et sted hun ble vant med å være. Harald`s hadde ingen barnepass, men hun lå i vogna si uten problem. Da hun ble større begynte jeg å trene på et senter med barnepass. Da var hun der og jeg la da bare inn mine treninger etter åpningstidene på barnepassen. Treningen ble like hyppig som før jeg fikk barn.

Helt ærlig, så er både kostholdet og treningen ikke vært no problem for meg. Hele min fitness-karriere begynnte jo etter hun kom til verden. Celine har vært med å sett på konkurranse fra min første gang da jeg stilte i fitness i 2004. Da var hun 5 år og ble allerede da frelst. Siden den gang har fitnesskonkurranser blitt en del av henne også. Hun elsker å være der å se på, selv om mamma ikke står på scenen. Hun blir faktisk sur om hun ikke får lov å bli med.

Jeg er i en slik situasjon, at det er hun som maser om ikke jeg kan være så snill å bli med å konkurere igjen snart!!! Det er ganske vittig egentlig. Så da kan jeg ikke skylde på at det at jeg har barn er årsaken til at jeg ikke står på scenen hele tiden.

Enn så lenge må hun nøye seg med å se pappa`n sin på scenen hver konkurranse. Ikke som deltager, men med mikrofonen i hånda.

Såklart er det ikke alle som har det så enkelt med konkurranse og barn. Noen utfordringer møter man jo. Har man 100% jobb og f.eks alene med barnet, er det nok ikke så lett…

Jeg er heldig som har et veldig stort nettverk rundt meg og mange med samme interesser. Da er det mye hjelp og støtte å få på alle måter.

Har du noen råd til jenter med barne-planer?

Mitt råd til alle som elsker trening, har barn eller skal ha barn er at dere ikke må se på barnet som en hindring. Forsøk å finne løsninger.
Det er ikke barnet som tvinger deg til å sitte i sofaen. Det er ens eget valg. Og husk trening gir energi etterpå, selv stort sett også på dager hvor en føler seg totalt utslitt. Ta barnet med deg på treningen.
Vil ikke barnet være på barnepassen, så finn heller da alternativ trening. Gå masse turer, med barnet/vognen. Gjør litt øvelser hjemme og ikke gi opp å forsøke å ta barnet med på treningen igjen. Plutselig en dag går det helt fint. Barn venner seg stort sett til allting, og det er vi foreldre som former dem.

Ang kosthold:

Lag sunn mat til både deg selv og barna.
Sunn mat trenger ikke være kjedelig!! Varier sammesetningen av maten. Spe på med sauser som. f.eks: soyasauser, tacosauser, kesam, krydder osv. Lag sunne pizza fra bunnen av. Bruk f.eks spelt i bunnen. Bak boller, men bytt ut ingrediensene med sunnere altenativer. Proteinpulver kan også brukes til så mangt.

Barna vil ikke merke forskjellen på maten engang. De sitter og spiser pizza , boller osv akkurat som vennene, men sannheten er at ens mat er mye sunnere. Det gjelder bare å være litt krativ. Det finnes mange gode oppskrifter på iform.no sine sider. Bare å leke seg å prøve ut :o)

Husk sunn mat og trening er sunt for kropp og sjel. Og det er aldri for sent å starte å trene heller.

Må også si at det er utrolig mange flere enn meg, som har barn som har konkurrert i fitness. Jeg er bare 1 av mange… Flere har vinner-plasseringer og er vanvittige gode…. Et godt eksempel er Anne-Christine som nå nylig debuterte, og tok GULL i helgen etter bare 2 år etter fødselen.. Utrolig imponerende… Så det viser at man kan absolutt bli i GOD form etter en fødsel ;o)

Lykke til alle sammen :o)

Vi takker Ann Kristin for et intervju som vil berolige mange kvinner! Lykke til videre!

Av Iform.no oktober 13, 2009 06:00

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Våre samarbeidspartnere

Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!