Anneli Jacobsen

Av Iform.no september 12, 2011 06:00

Anneli Jacobsen

Mens hun driver et av Norges mest hardcore gym – debuterer Anneli i bodyfitness.

Personlig trener og fitnessfrelst jente som lider av høy selvdisiplin og høye mål for livet :o) Hvorfor nøye seg med det man har om man kan få mer? Noen vil kalle det ekstremt, men jeg liker det sånn :o)

Mens hun driver et av Norges mest hardcore gym (Kaliber treningsstudio) – debuterer Anneli i bodyfitness.

Iform.no tok en prat med henne.

Alder: 28
Bosted: Trondheim
Arbeide: Driftsjef og personlig trener på Kaliber Treningsstudio
Høyde: 165
Vekt: Akkurat nå.. 57
Off-season: 63-64
Konkurranse: Ender vel på 55
Sivilstatus: Singel
Meritter: Ingen foreløpig, men det må vi få gjort noe med;)

Fortell litt om deg selv:

Er ei trønderjente som sitter sjeldent i ro. Går mye tid til trening og når man driver et treningsstudio er det nok å henge fingrene i! Passer meg jo utmerket siden jeg er en multitaskin woman som kjeder seg litt for fort;) Skal helst ha en veldig variert dag, men jeg har også evnen til å trenge litt ro. Den finner jeg ved å male, lese en god bok eller stikke langt til skogs med bikkja:)

 

Surfer du mye på nettet? Hvilken websider bruker du mest tid på?

Surfer ikke akkurat så veldig mye, når skal jeg ha tid til det?;) Når jeg har tid går det i treningsblogger, sunne matoppskrifter, nye forskningsartikler, iform, facebook og da selvfølgelig min egen blogg som faktisk tar litt tid.

Hva synes du om iform.no?

Innom siden titt og ofte og leser jeg:) Selv om jeg har noen år bak meg på skolebenken så må man lære noe nytt å få inspirasjon fra andre steder. Jeg leser artiklene, elsker å se bildene og leser intervju med utøvere:) Er jo litt nyskjærrig da!

Hva er din målsetning?

Jeg har nok mange mål her i livet. Det gjelder å ta en ting av gangen å sette seg delmål for å nå neste steg. Et av delmålene i år blir å stille i mitt livs beste form under konkurransene nå i høst. Jeg går inn med vinnerinstinktet på topp, så får vi se hvor det bærer;) Alt eller ingenting, sånn er det bare!

Når begynte du å trene?

Har egentlig trent hele livet. Spillt fotball i 18 år, vært innom håndball, ridning, hiphop, kickboxing, ju jitsu og grapling. Generelt altfor mye av det meste!

Styrketrening begynte jeg med når jeg var 16 år og siden har jeg vært stuck på treningssenteret. Mye derfor jeg valgte å utdanne meg innen samme gren. Er så gøy å motivere andre og oppleve gleden hos de når resultatene kommer!

Hva er det som driver deg?

Staheten min. Har jeg først bestemt meg kan ingen stå i veien for å nå målet mitt. Jeg drives ikke av noen andre enn meg selv og mine «litt» høye krav til egenprestasjon. Ser ikke poenget med å gi seg utpå ting om man ikke har tenkt å fullføre med stil!

Hvilken muskelgruppe er du mest fornøyd med?

Må jo bli magemusklene det da! Biceps’n er ikke så aller værst den
heller;) Prøver å variere treningen gjennom hele året og fokuserer på helheten!

Hva synes du er din beste prestasjon?

Det må nesten bli gjennomførelsen av denne dietten som nå har pågått siden mars. Har vel aldri pushet meg så ekstremt, ikke engang i forsvaret. Det var riktignok ekstremt å komme seg tilbake i trening etter skiveprolaps i nakken for noen år tilbake, men denne dietten krever mye mer på alle punkt egentlig. Selvdisiplin, gut’s og ikke minst evnen til å tenke positivt å se løsninger fremfor problemer. Man må ofre en del fritid og sosiale eventer, tenke på seg selv å hele tiden se målet klart foran seg!

Er det noen personer som har betydd ekstra mye for deg og karrieren din?

Min sjef Gunnar Strand Jacobsen spiller nok en sentral rolle der! En mann som ivrig deler sin kunnskap med andre! Jeg synes det er så viktig at man gjør det og ikke bare tviholder på gode tips og råd for seg selv. Gunnar har virkelig løftet min interesse for trening og lært meg utrolig masse på den tiden jeg har jobbet på Kaliber. Jeg må faktisk også trekke frem min kjære mor som kanskje er den største grunnen til at jeg har kommet dit jeg er i dag. Hun er et drivjern og har alltid støttet opp og pushet på under utdanning og valg jeg har gjort i yrkeslivet.

Har du noen tips til en nybegynner?

Begynn med en plan som er realistisk å gjennomføre i forhold til det nivået du er på. Ikke tro at om du gjør treningen uten kostholdet så blir det bra. Begge komponentene går hånd i hånd og det er bedre å starte med begge for å få ordentlige resultater! Kom deg på et senter som har rykte for å være flinke og behjelpelig med treningsoppsett og dietter, men prøv å forhold deg til enkeltpersoner ellers blir du bare forvirret;)

Hva er dine mål og ambisjoner?

har vel svart litt på det i et annet spørsmål, så skriver ingenting her;)

Hva er fordelene og bakdelene med denne sporten synes du?

Fordelene er at man lærer mye om kroppen sin og hvor grensene går.
Bakdelene er at man må gi opp mye fritid. Man ser venner sjeldent fordi dagene går bort i trening og matlaging og man trekker seg mer unna når det er sosiale ting som skal skje. Mye fordi man kan nesten ikke unngå å bli sittende å snakke om dietten og treningen. Jeg er en person som ønsker å blokkere negative ting når jeg har et viktig mål foran meg, fokusere på det man skal gjøre og ikke tenke eller snakke så veldig mye om det.

Hvordan ser en helt vanlig dag ut for deg?

Står opp rundt 08.00, lufter hunden og spiser frokost. Så drar jeg på trening og tar gjerne med bikkja opp i skogen for en time med cardio. Så lager jeg mat for resten av dagen og stikker på jobb til 15.00 på Kaliber.

Hender jeg må snike inn en powernap før jobb om jeg har trent bein eller rygg. På jobb er jeg til 21.00 og så er det hjem å lufte hunden å gå litt mer cardio før kveldsmat og søvn. Sofaen blir desverre lite brukt for tiden!

Fortell oss litt om treningsprogrammet ditt!

Jeg varierer treningsprogram året rundt. Denne perioden her siden mars har jeg variert enda hyppigere for å hele tiden sjokke kroppen til å tilpasse seg nye øvelser. Alt fra 4,3 og 2-splitt programmer til intensive supersett program og jeg bytter ut øvelsene ofte.

Fortell oss litt hvordan en fitnessutøver spiser

Det går primært på ren mat veid opp på kjøkkenvekt. Egg, fisk, svin/kylling, karbonadedeig, litt havregryn og ris enkelte dager og en stor haug med grønnsaker til hver kjøttmåltid. Maten krydres godt med mange forskjellige gode smaker;)

Har du selv satt opp dietten eller har du fått noen hjelp til det?

Gunnar Strand Jacobsen er hjernen bak dietten min. Når det gjelder mat i forbindelse med konkurranse må jeg si jeg er rimelig blank, så setter utrolig stor pris på at han holder styr på dette! Lærer utrolig mye i denne perioden:)

Bruker du noen kosttilskudd, kan du fortelle oss hvilke?

Jeg og jentene i teamet er så heldige og er sponset av Nordic Nutrition frem mot konkurransen så jeg bruker L-glutamin og BCAA til frokost og i forbindelse med trening, fatburners, iso-gold proteinpulver, kreatine og zma, alle tilskuddene er fra Nordic Nutrition.

Har du noen tips for å få fart på forbrenningen?

Spis mer proteiner gjennom hele dagen, små måltid og ofte, intervalltrening og benytt deg av spicy krydder!

Beskriv deg selv med fem ord:

؆rlig, målbevisst, sta, pliktoppfyllende og distre.

BILDENE ER L؅NT AV:

www.fitnessbloggen.no
http://dreafoto.no/

Av Iform.no september 12, 2011 06:00

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!