Biah Quiles – Den brasilianske skjønnheten har stilt i fitnesskonkurranse fem ganger

Geir Tverdal
Av Geir Tverdal mars 5, 2019 06:00

Biah Quiles – Den brasilianske skjønnheten har stilt i fitnesskonkurranse fem ganger

Biah Quiles vet at hun har vunnet i det genetiske lotteriet, men understreker likevel hvor mye jobb som ligger bak musklene.

Biah er det nyeste tilskuddet til teamjegliker, og selv om hun foretrekker å lage plantebaserte dietter, lager hun også dietter med kjøtt.

Den brasilianske skjønnheten har stilt i fitnesskonkurranse fem ganger. Sist gang her i Norge under NM i 2017, men da for første gang på plantebasert diett. Biah ble veganer for tre år og sju måneder. Det var filmen Earthlings (finnes i full versjon på YouTube) som endre livsstilen hennes.

–  Jeg endret umiddelbart synet mitt på dyreindustruen, og jeg ble veganer fordi jeg føler empati for dyrene. Men det ga meg veldig mange helsefordeler.

Da hun først endret kostholdet mistet hun fem kilo, selv hun hun spiste mer enn noen gang.

– Jeg stabilisterte vekten raskt og fordøyelsen ble mye bedre. Jeg ble jeg sterkere på gymet, sov bedre.

Og selv om at Biah er sterkere og mer muskuløs enn noen gang, har hun lagt konkurranse på hylla. Kanskje for godt.

– Konkurranse var aldri noe jeg var tiltrukket av – egentlig. Jeg har et naturlig forhold til trening, fordi det er min hverdag. Hver dag er en fitnesskonkurranse, på en måte. Men jeg konkurrerer kun mot meg selv!

Biah ser ikke på seg selv som en profesjonell atlet, men har gjort dette bare for gøy.

– Det er ikke en skjønnhetskonkurranse for meg, men en livsstil.

Quiles har nylig startet sitt eget PT-studio sammen med kjæresten sin på Fornebu. Her har hun også kontor hvor hun driver med online coaching. I kjæresten har hun funnet både en kollega og en bestevenn, og det er sjeldent at de er borte fra hverandre.

– Vi spiser sammen, jobber sammen, trener sammen. Han er i Berlin akkurat nå, og jeg kjenner meg litt ensom når han er vekk. Vi er sammen 24 timer i døgnet.

Hverken Biah eller kjæresten er fra Norge. Det er fem år siden Biah selv flyttet hit, og noen år senere møtte hun kjæresten Jonas i Berlin. Nå har også han funnet sin plass her, og det ser ikke ut som at de skal flytte med det første. Med mindre de flytter til et varmere strøk.

– Min virkelig drøm er å ha et hus ved stranden og plante min egen mat. Trene hver dag, ikke gjøre noe annet. Bare spise frukt og grønnsaker. Det er min virkelige drøm.

I tillegg til å jobbe med online-kunder og ha PT-timer i studio, har Biah fått rollen som coach i teamjegliker Kull 9. Dette er det første kullet hvor teamjegliker ikke har fokus på fitnesskonkurranse, men livsstil og mental helse.

– Jeg har fått så mange gode tilbakemeldinger av medlemmene til nå, når det kommer til dietten og programmet. Det er veldig gøy å jobbe med så dedikerte mennesker og jeg gleder meg til fortsettelsen!

Etter 10 år med styrketrening har Biah erfart hva som funker best når man trener. Hun sier det at alt koker ned til de grunnleggende løfteteknikkene.

–  Det er de treningsmetodene du utfører korrekt, er de som funker. Det er ingen spesifikk rutine eller plan, men man må vite hvordan man beveger kroppen på en Kinesiological måte.

Hun tar ellers streching veldig seriøst og bruker alltid 20 minutter til dette, mens selve styrketreningen varer i 45 minutter.

– Stretching betyr mye for resultatet. Jeg starter alltid med stretching og mobilitetsøvelser før jeg trener med vekter, og deretter kardio.

FOTO: Biah og teamleder for teamjegliker, Anette Marie Antonsen.

Biah understreker hvor viktig det er å tøye ut, både for muskelvekst og styrke.

– Uttøying forbereder kroppen, varmer opp musklene og øker mobiliteten før trening, mens den hjelper musklene å slappe av etter trening, samt minsker stresset som musklene gjennomgår under trening.

Videre mener Biah at det å tøye ut bidrar til lengre muskler, softere bevegelighet og mindre skader.

– Det er en hel rekke fordeler ved å prioritere uttøying. Du kan slippe unna anspenthet og du tillater leddene, som er kommandert av musklene, å ha en større grad bevegelighet. Jeg har ingen tvil om at dette bidrar til hypertrofi.

Geir Tverdal
Av Geir Tverdal mars 5, 2019 06:00

Kommentarer

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser