Bikinifitness debutant Andrea Isaksen Schmidt

Geir Tverdal
Av Geir Tverdal august 7, 2018 23:00

Bikinifitness debutant Andrea Isaksen Schmidt

Til høsten er det klart for konkurranser igjen. Vi bruker i forkant å ta en prat med utvalgte utøvere som skal stille. Først ut denne ganger er bikinifitness debutant Andrea Isaksen Schmidt.

Alder: 26 år
Høyde: 168 cm
Vekt. On-season: 60kg pr nå, 6 uker ut fra første konk
Off-season: 68kg
Bosted: Bor i Ålesund, men kommer fra Sykkylven
Jobb: Siviløkonom
Instagram: @andreaisaksen
Klubb: Kaliber FKK
Coach: Line Celius
Sponsor: Ingen

Når bestemte du deg for å satse på bikinifitness – og hvorfor akkurat bikinifitness?

Interessen for styrketrening, kroppsbygging og fitness har vært tilstede hos meg helt siden jeg ble introdusert for denne treningsformen i 2007. Da bikinifitness grenen kom til Norge i 2012, var jeg ikke et sekund i tvil om at dette var noe jeg en gang skulle gjøre og drive med. Bakgrunnen for valget for gren er ganske enkelt at det er nettopp denne grenen som appellerer mest til meg, samtidig som jeg mener at det er i bikinifitness jeg har størst forutsetning for å lykkes i basert på min genetikk og utviklede fysikk.

Jeg bestemte meg for å trene målrettet mot nettopp bikinifitness i 2015, da hadde jeg allerede et godt grunnlag og bra med masse, men ble satt litt tilbake grunnet sykdom. På grunn av dette, og siden jeg ønsker å levere en total pakke jeg er fornøyd med når jeg først skal stille, bestemte jeg meg for å vente til 2018.

Jeg elsker å pushe grenser, og mener at dersom man har en «drive» for noe, burde man give it a go. «Either you win or you learn».

Hvor lenge har du trent?

Fysisk aktivitet og helse er områder som alltid har interessert meg. Jeg har drevet med sport og idrett hele livet, og spilt fotball siden jeg var 5 år. Jeg har også vært innom håndball og friidrett i noen år, men det er fotballen som har stått hjertet mitt nærmest helt frem til jeg skadet meg i 2007.

Jeg ble da introdusert for et treningssenter for første gang, og har trent styrketrening mer eller mindre 5-6 ganger i uken siden dette i tillegg til fotball. I 2011 utdannet jeg meg til personlig trener, og det var da resultatene av treningen virkelig begynte å komme. I 2017 la jeg fotballskoa på hylla for godt til fordel for styrketreninga. Det gir meg utrolig mye å pushe meg selv gjennom tunge økter, og belønningen får jeg gjennom en sterkere kropp og sunnere helse.

Hvor mye har du gått ned?

Jeg har gått ned 7-8kg siden jeg startet å følge kostholdsplanen til StrongBody medio Mai. Den første uka gikk jeg ned nesten 3kg med et inntak på 2000kcals. En stor prosentandel av dette er nok vann, men det er kult å se hva et riktig inntak av makro- og mikronæringsstoffer har å si for både vann- og fettansamling i kroppen.

Hvordan spiste du før ?

Andrea Isaksen Schmidt

Kostholdet mitt til vanlig er veldig variert, og jeg har et veldig avslappet forhold til mat (heldige meg som har fått tatt med meg dette også inn i diettperioden!!). Jeg spiser vanligvis det jeg har lyst på, men kombinerer det alltid med næringsstoffer jeg vet kroppen trenger for å trives optimalt. Såkalt «kosemat» kommer i tillegg til vanlig mat hos meg. En vanlig dag kan se sånn ut:

  • Frokost: 2-3 brødskiver / rundstykker med whatever pålegg (brunost, salami og agurk, skinke og ost osv.), eller vaniljekesam med frukt, nøtter og gryn/granola, proteinpannekaker med cottage cheese, syltetøy og peanøttsmør og så videre.
  • Mellommåltid: Frukt, nøtter og en shake.
  • Lunsj: Samme som frokost, eller gjerne oppvarmet middag fra dagen før (de sjeldne gangene det er noe leftovers). I lunsjen på jobben spiser jeg vanligvis en kyllingsalat eller varm mat fra kantina, som kan være alt fra fajitas til potetball.
  • Før trening: Typisk kesam med frukt og gryn, brødskive, rundstykker etc. Jeg er en skikkelig karbojunky.
  • Middag (etter trening): Jeg elsker husmannskost, så jeg er svært lykkelig når jeg får dra hjem til mamma og pappa å spise koteletter med poteter og grønnsaker, eller kjøttkaker, div gratenger osv. Pizza er likevel min største svakhet og jeg er sikker på at jeg kunne spist det hver dag. Blir minst en pizza eller to i uka, men da gjerne i tillegg til vanlig middag. Andre favoritter på middagsmenyen er kyllingquesedilla, biff med poteter/søtpoteter og selvfølgelig taco!
  • Kvelds: Ganske lik frokostalternativet.

Hvordan spiser du nå?

Jeg er så heldig å følge et konsept som bygger på det normale og folkelige kostholdet, så «dietthverdagen» min er ikke så ulik en vanlig «ikke-diett hverdag». Jeg har stor frihet og mange alternativer på diett, den største forskjellen er vel at jeg teller kalorier nå under konkurranseoppkjøringen. Jeg har som prinsipp at jeg ønsker å komme i konkurranseform på en sunn måte, og på en måte som er tilpasset min hverdag. Dette prinsippet kan jeg med hånden på hjertet si blir ivaretatt igjennom matplanen jeg følger fra Strongbody. En vanlig hverdag for meg nå under oppkjøringen kan se slik ut:

  • Frokost: Kesam med frukt og nøtter, brødskive med f.eks leverpostei eller ost og skinke+en skyr, eggerøre med kjøttpålegg og brød, proteinpannekaker etc. Har flerfoldige alternativer, men det er som oftest dette det går i.
  • Lunsj: Her har jeg også svært mange alternativer, men jeg liker best å spise kyllingsalat med masse grønnsaker og pasta, eller en toast + en ekstra proteinkilde som skyr eller yoghurt.
  • Mellommåltid: Frukt
  • Middag: Her kan jeg variere i det uendelige, men baseproduktene er alltid kjøtt (f.eks biff, fisk, kylling, eller karbonadedeig), samt karbohydratkilder som poteter, pasta, ris, brød, speltlomper osv. I tillegg spiser jeg mye grønnsaker og har alltid saus eller dressing på maten min.
  • Kvelds: Favoritten er gresk yoghurt og cottage cheese blandet, sammen med frukt og nøtter. Jeg har mye forskjellig å velge mellom.
  • Frikalorier: Startet ut med 300 frikalorier pr dag og hadde disse lenge, men pr. nå spiser jeg kun ovennevnte måltider.

Hvordan synes du det har vært å være på konkurransediett?

For meg har det utelukkende vært en positiv opplevelse. I så stor grad at jeg sliter litt med å fortelle omverdenen at jeg går på «diett». For meg (og mange andre) er dette et ofte et negativt ladet begrep.

Jeg liker heller å si at jeg følger en matplan, da både variasjonen og det hverdagslige aspektet rundt det hele er så stort at det blir direkte feil for meg å kalle det en diett. Selvfølgelig oppstår det situasjoner der jeg har lyst å stikke å kjøpe meg en pizza, men da lager jeg meg bare en speltlompepizza eller taco, så er «problemet» løst. Ikke har jeg søtsug heller (hurra for YT proteinpudding, Skyr Is og sukrinsjokolade!). Jeg kan virkelig stå inne for måten Kaliber og Strongbody fórer atletene sine i form på.

Har du noen som følger deg opp mot konkurransen(e)?

Jeg er så heldig å ha Line Celius som coach, eier av Kaliber og et av frontansiktene bak Strongbody. Hun er også sertifisert IFBB coach, så jeg føler virkelig jeg er i gode hender. Ikke bare nå under oppkjøringen, men ikke minst etter konkurransene er overstått. Hun har rett og slett en enorm kunnskapsbank, og jeg føler meg svært heldig som får lov å lære av Line. Ikke bare er hun coachen min, men hun har også blitt en god kompis som jeg kan snakke om totalt andre ting enn kosthold og trening om, og det sier vel sitt. Line, you rock!!

Bruker du kosttilskudd?

Jeg bruker svært lite kosttilskudd. Grunnen til dette er at jeg liker å spise maten min. Om jeg bruker noe er det gjerne en proteinshake dersom jeg er på farten, eventuelt litt BCAA her og der (mest pga jeg liker smaken). Tar omega 3 og vitaminbjørner da.

Hvilke konkurranser stiller du i denne omgangen og hvilke forventninger har du?

Jeg planlegger to konkurranser i denne omgang; Gardermoen Open 15. September, samt NM 28.- 30. September. Om det blir mer enn dette avhenger vel av tilbakemeldingen og resultatene fra disse stevnene.

Jeg har vanligvis høye forventninger til meg selv, og liker å gjøre det bra. Har alltid hatt et voldsomt konkurranseinnstinkt, men kommer jeg til finalen så er jeg fornøyd. Like viktig for meg som plassering er den læringen.


Kjenner du noen, eller skal du selv konkurrere til høsten? Send oss en mail til redaksjonen@iform.no

Geir Tverdal
Av Geir Tverdal august 7, 2018 23:00

Kommentarer