Bit tenner – bli sterkere!

iform.no
Av iform.no oktober 26, 2016 08:00 Oppdatert

Bit tenner – bli sterkere!

Amerikanske forskere så nærmere på denne effekten kalt concurrent activation potentiation.

Om du biter tennene sammen når du trener vil du bli sterkere.

Samme effekt oppstår om du klemmer vektstanga (eller andre gjenstander) så hardt som mulig.

Effekten forekommer ved at en muskel A blir sterkere om du trekker sammen en annen muskel B samtidig. Om du for eksempel benytter benkpress for å trene bryst, skuldre og triceps vil du bli sterkere om du samtidig biter tenner.

Det er i det minste hva teorien sier. Lite forskning har blitt utført på concurrent activation potentiation når det kommer til større muskelgrupper. Studiene som har blitt utført har blant annet vist at testpersoner kan klemme 15 prosent hardere med et håndgrep om de samtidig biter tenner.

sterkere

Forskerne designet et eksperiment som de utførte på 12 menn. Alle hadde regelmessig trent bein via styrketrening før dette.

De fikk mennene til å trene fremside lår via en leg-extension maskin. Dette var en spesialmaskin der forskerne også kunne måle maksimal isometrisk muskelkontraksjon. Testpersonene måtte utvikle så mye kraft som overhodet mulig.

Ved en anledning måtte testpersonene kun benytte lårmuskulaturen [NO RVC]. Ved en annen anledning måtte de samtidig også klemme hendene sammen (lage knyttnever) så hardt de kunne [GRIP2]. Ved en tredje anledning ble de gitt et ?bitestykke? som de måtte bite så hardt de klarte [JAW]. Og ved en siste anledning måtte de utføre alt dette samtidig i tillegg til å holde pusten og trekke sammen magemusklene så hardt de bare kunne [JAW/GRIP/VAL].

Når testpersonene bet tenner økte styrken med 10%. Om de også klemte sammen hendene og trakk sammen magemusklene ble de 15% sterkere.

Studien demonstrerer at det å bite tenner samtidig med å klemme hendene og stramme magen fører til økt kraft i fremside lår.

Dette er ingen stor nyhet for styrkeløftere og utøvere innen kampsport, etc, men om du ikke visste det fra før av kan du trolig dra nytte av dette i tiden fremover.

Kjør på!

Med Sci Sports Exerc. 2008 Oct; 40(10): 1805-9.
http://tinyurl.com/34wzmun

iform.no
Av iform.no oktober 26, 2016 08:00 Oppdatert

Kommentarer

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser