Bjørn Kenneth Hansen tror på salg av sunn ferdigmat

Av kikki mai 11, 2018 12:23

Bjørn Kenneth Hansen tror på salg av sunn ferdigmat

Bjørn Kenneth Hansen tror på en omsetning på ca 25 millioner kroner, fordelt på ca 20 000 kunder, allerede i 2018. Vi snakker ikke om Proteinfabrikken AS, men om Din Helsemat AS og dinhelsemat.no.

Suksessgründer

Bjørn Kenneth Hansen grunnla i sin tid suksessbedriften Proteinfabrikken AS på Borgeskogen, som årlig omsetter for mer enn 100 millioner kroner.
Om fire-fem år tror Hansen at www.dinhelsemat.no omsetter for mer enn Proteinfabrikken.

Det lille helsemateventyret begynte da Bjørn Kenneth forsøkte å hjelpe en produsent av sunne helsemåltider da bedriften hadde produksjonslokaler i Oslo, og strevde med ineffektivitet og dårlig økonomi. Redningsforsøket gav innblikk i en bedrift som var fundamentert på en veldig god idé, men som opererte under ineffektive forhold og ikke optimale betingelser. Gamle produksjonslokaler og begrenset salgsområde på grunn av kort holdbarhet gjorde det vanskelig å vokse for den lille gründerbedriften.

Hansen flyttet driften fra Oslo til Stokke i Vestfold, og begynte umiddelbart på innhenting av mer profesjonelle samarbeidspartnere og systemer. Nyere produksjonslokaler og bedre økonomi gjorde at både mattrygghet og transportkapasiteter økte. Det nye fokuset var basert på erfaringer Hansen hadde gjort seg i sine 18 år i Proteinfabrikken. Den lille bedriften som før bare kunne levere sine retter til kunder i relativ nærhet til Oslo, kan nå levere mat med god holdbarhet både til butikker og privatkunder over hele landet.

Når kundene har bestilt på nettsidene, leverer Din Helsemat spiseklare ferdigmåltider, med lavt innhold av karbohydrater, hjem på døren til kunder over hele landet. Alle produktene er uten gluten og uten tilsatt sukker, et utvalg av dem er også uten melk.

– Vi leverer spesialmåltider og kaloriberegnede pakkeløsninger for vektreduksjon, samt mat for aktive mennesker og sportsutøvere, forteller Bjørn Kenneth Hansen.

– Selv uten markedsføring omsatte vi i 2017 for tre millioner kroner, forteller han.

Hansen så raskt at han måtte ha partnere dersom Din Helsemat skulle vokse seg stor.
De har han nå funnet og etablert samarbeid med, og for få uker siden startet Din Helsemat regulær produksjon.

Vestfoldpartnere

Alle partnerne fant han for øvrig innenfor et par mils radius fra Borgeskogen.

Et steinkast unna sine egne lokaler på Borgeskogen, fant han Matprodusenten AS, eid av Jan Erik Henriksen, som lager alle lunsjer, middager og desserter for Din Helsemat. Bedriften startet for noen år siden med vaffelproduktet Telemarksrøra, men produserer i dag forskjellig kvalitetsmat til en rekke kunder.

På Nauen i Tønsberg fant Hansen den Fønix-eide arbeidsmarkedsbedriften Tangent AS, som har spesialisert seg på glutenfrie bakervarer. Der har Teamet utviklet unike spesialbrød, vafler, sveler og pizzaer, alt med sterkt redusert innhold av karbohydrater og kalorier.

På Fokserød fant han BK Trykk AS, som fra før av har lang erfaring med emballasje til mat.

På Revetal fant Bjørn Kenneth Hansen designbyrået Ditt Grafisk, som har laget design for pakninger og reklamemateriell.

Etter at maten er ferdig laget, emballeres den i porsjonspakninger hos Matprodusenten. Deretter fryses den ned og klargjøres for distribusjon for direkte utsendelse til kunde.

Selger menypakker

Med denne distribusjonsløsningen er maten framme hos kunden dagen etter at den er hentet på Borgeskogen. I større byer og tettsteder leveres varene innen klokken ni dagen etter, på mindre steder før klokken 16.

Din Helsemat selger ikke enkeltprodukter, men fullstendige menypakker for 14 dager eller fire uker. Kundene kan velge mellom pakker med forskjellig daglig kaloriinnhold og karbohydratmengde. Enkeltprodukter ønsker vi at utsalgssteder skal ta seg av da det er en mer effektiv kjøpsform.

Sortimentet

Etterspørselen er stor for denne type produkter. Din Helsemat har som mål å tilby flere typer retter og jobber både med vegetare retter og proteinrike retter.

Det er et stort felt og vi ønsker å ta posisjonen for denne type distribusjon. I tillegg er målet at Personlige trenere og Ernæringsrådgivere bruker Din Helsemat til å plukke varer og skru sammen kostholds pakker til sine kunder og klienter. Det er ikke alle som ønsker å lage maten selv, eller har tid, fler og flere velger det bort om det finnes gode alternative tilgjengelig sier Bjørn Kenneth.

Bjørn Kenneth Hansen er godt fornøyd partnere og konsept.

– Både mat og bakevarer fryses inn i fersk tilstand, og har 12 måneders holdbarhet. Løsningen er både miljøvennlig og bærekraftig. Fordi vi leverer porsjonspakninger, blir matsvinnet minimalt. I tilegg beholdes smak, vitaminer og mineraler seg uendret under lagring. Miljøvennlighet har vært viktig, det kastes alt for mye mat i Norge i dag.

– Vi tror altså på god omsetning allerede i år. Og ytterligere stor vekst i 2019 og 2020, både i privatmarkedet og bedriftsmarkedet, sier Bjørn Kenneth Hansen til vestviken24.no.

For å nå ut til mulige kunder i hele landet, lanserer Din Helsemat snart en nasjonal markedsføringskampanje, blant annet på TV og i andre profesjonelle medier.

I en tid hvor faktisk helse blir sett på som mer dyrebart enn tid, og tid mer dyrebart enn penger, så ser folk etter bedre løsninger enn fast food og ferdigretter fra butikken. Fra www.dinhelsemat.no får man mat tilpasset en sunn livsstil – selv om man ikke har spesielle ernæringsmessige behov – som også er fri for de mest vanlige allergenene og alt det simple sukkeret man vanligvis finner tilsatt ferdigmat.
For aktive mennesker, så kan det være redningen, å kunne investere i sin egen helse og samtidig få mat av høyrere kvalitet enn man har tid til å lage selv. Man kjøper faktisk ikke bare sunn mat – man kjøper seg også bedre tid til å gjøre det man virkelig ønsker.

Av kikki mai 11, 2018 12:23

Kommentarer