Bjørn Vestrum Olsson

Av Iform.no november 20, 2006 08:00

Bjørn Vestrum Olsson

2 meter lange Bjørn Vestrum Olsson ble Norgesmester og overall i Classic Bodybuilding. Han tok også en sterk 7 plass under VM 2006

Bildene er lånt av www.bbphoto.info 

Navn: Bjørn Vestrum Olsson      
Alder:31
Fødested: Asker
Bor: Tønsberg
Vekt ?on?: 106 kg Larvik gp, 103,5 kg NM
Vekt ?off?: 118-120 kg
Høyde: 2.01 m Larvik, 195,5 m NM hehe!
Jobb: Massasjeterapeut og sikkerhetsvakt
Sivilstand: Samboer med Ina
Sponsor: Dalblads og Energima
Gym: Spenst i Tønsberg
Klubb: Fitnessplanet

Meritter innen kroppsbygging:
NM 2003: Nr 2 i + bb +100
NM 2006: Nr 1 i cbb +178cm og overall
VM 2006: Nr 7

Du har nettopp blitt Norgesmester i CBB og vant i tillegg overallen. Kan du fortelle litt om konkurransen og hva dine tanker omkring den?
– De fysiske og mentale forberedelsene var gjort i god tid før konkurransen. Jeg visste jeg hadde prikket inn formen, så det var bare å slappe av, unngå stress og gjøre jobben på scenen. Denne gangen var jeg best og det ble gull!

Du har tidligere konkurrert i ?vanlig? kroppsbygging, hvorfor valgte du nå å stille i CBB?
– Jeg har hatt ambisjoner om å konkurrere på internasjonalt nivå, og da er det nok ?lettere? for min del å presse seg ned ytterligere 10-12 kilo fra tidligere konkurranser, enn å bygge opp 15-20kg til med muskler. De beste gutta i amatør VM har en så brutal masse, at jeg må nok opp i 130-140kg for å ikke se ut som en piperenser i forhold!

Uken før NM så vant du også Larvik IGP Classic, kan du fortelle litt om den konkurransen?
– Ukene i forkant av larvik var nok de tøffeste på hele dietten for min del. Hadde bestemt meg for å gå flatt (ingen opp/nedkarbing og normalt salt/væskeinntak) for å ikke ødelegge NM-formen, og måtte dermed tyne meg ganske mye på trening og med kardio for å klare vektbegrensningen. Vant imidlertid klassen min og fikk skryt for formen, så det var veldig positivt med tanke på selvtilliten mye før nm!

Hva jeg kunne se på NM så var du i ditt livs form. Hva har du gjort annerledes mot tidligere konkurranser?
– Jeg gikk på diett i 7 mnd. istedenfor 3! Dessuten stilte jeg 11 kg lettere enn sist. Det pleier å synes på definisjonen?

Hva synes du er dine styrker og svakheter?
– Muskulært er det nok lår og mage som skiller seg mest ut. Er jo tidligere høydehopper, så beina mine har mange års ?forsprang? på resten av kroppen. Av svakheter er det leggene jeg sliter mest med. 2 meter og høyt muskelfeste er ikke det beste utgangspunktet heller?

Du er en rimelig høy person til å være kroppsbygger. Er det noen fordeler eller bakdeler med det?
– Jeg vil aldri kunne gi det massive inntrykket som lavere byggere kan gi. På den annen side kan en høyere, mer atletisk bygger se mer estetisk ut, og spesielt i friposeringen.

Har du vært aktiv i noen annen idrett?
– Jeg satset på høyde helt fram til 2001 (med flere skadeavbrudd!) og ble norsk mester i 1999 og 2001 (innendørs). Jeg har fortatt norsk juniorrekord (inntil 19 år) med 2,21.

Hvorfor ble du interessert i bygging og hva var det som fikk deg å begynne å konkurrere?
– Da jeg la opp med høyde for godt i 2001 var jeg helt nedkjørt i rygg og knær. Det eneste fysiske jeg kunne gjøre smertefritt var å trene armer og de vokste! Jeg ble deprimert av å ikke konkurrere i friidrett mer, så jeg bare bestemte meg for å prøve meg i bygging. Jeg var 2 meter og 92kg og alle ristet på hodet? Etter to år stilte jeg for første gang i konkurranse. Hadde ikke peiling på noe, men var såpass deffa at jeg allikevel ble nr.2 i debutantklassen i Sandefjord etter Kenneth Svendsen. På høsten samme år knep jeg 2.plassen i Nm.

Hva veide du før du begynte å trene med vekter?
– Som junior høydehopper(1994) var jeg 84kg, og da jeg gjorde comeback i 2001 var jeg 92kg(var imidlertid oppe i 105kg i mellomtiden).

Nå er du uttatt til VM som går den 26-30 oktober i Ostrava, Tsjekkia. Hva er dine forventinger til det og tør du å tippe om din plassering der?
– Stiller jeg i samme form eller bedre enn i Nm og har bra framføring på scenen, har jeg gjort jobben min og bør være fornøyd uansett. Vet ikke hvem jeg konkurrer mot, så da blir det vanskelig å tippe plassering, men jeg håper en finaleplass er innen rekkevidde. Hvem vet?kanskje jeg topper hele greia, hehe!


Hvordan ser ditt treningsopplegg ?on-? og ?off-season??
– Veldig likt egentlig. Legger bare til en treningsdag i uka og går litt ned på vektene og pausene ettersom konkurransen nærmer seg.

Mandag: 
Treningsfri (masserer hele dagen)

Tirsdag:
Bryst:  12-16 set – Biceps: 6 set – Triceps: 6 set

Onsdag: 
Rygg: 16-20 set – Trapz: 3 set – Legger: 6 set

Torsdag: 
Forside lår: 15-18 set
 
Fredag: 
Rygg: 15 set – Biceps: 6 set – Triceps: 6 set

Lørdag: 
Bakeside lår: 16 set – Legger: 6 set

Søndag: 
Rygg: 8 set – Bryst: 8 set – Skuldre: 4 set – Venstre legg: 6 set (brakk leggen i vinter!!!)

Hvor lang tid før konkurranse begynner du med dietten?
– Tidligere har jeg startet 12-14 uker før, men denne gangen har jeg som sagt brukt 7 måneder! Var i god form på 120kg og skulle ned i maksimalt 106, så jeg valgte å ta meg god tid, så jeg slapp å stresse med å klare vekta siste måneden.

Kan du fortelle litt om hvordan du legger opp dietten?
-I utgangspunktet vil jeg spise så mye som mulig, samtidig som jeg går ned ca ½ kg per uke. For meg fungerer det best med 4000kcal og en fordeling på 450g protein, 400g karb og 60-70g fett. Da kan jeg tillate meg å ha en ?spisedag? ca hver 4.dag, hvor jeg går opp til rundt 5000kcal, og allikevel gå ned ½ kilo per uke. Dette er mer i tråd med opplegget til arnold og 70-talls kameratene, enn dagens ofte ekstreme lavkarb dietter.

Hvor lang tid før forbedømmingen kutter du vannet?
– På Nm kuttet jeg aldri vannet egentlig, men drakk kanskje 2-3 dl med destillert vann hver 3time. Hadde vært uten salt i 3 dager (selv risen ble kokt i destillert vann) så all overflødig væske forsvant ut den naturlige veien.

Setter du selv opp din diett og treningsprogram eller har du noen som hjelper deg?
– Jeg gjør alt selv og det tror jeg er en stor fordel. Hvis du har en guru eller god hjelper i år er det ikke sikkert denne personen kan hjelpe deg til neste år, og da er det lett å bli usikker og rådvill.

Hvordan fungerer hodet ditt nå i slutten av dietten?
– Ikke bra? Hukommelsen er mye dårligere enn vanlig og jeg må skrive ned alt for ikke å rote det til for mye, hehe! For meg kommer det nesten over natta, når jeg kommer under en viss fettprosent føles det som.

Føler du deg sliten?
– Nei, så lenge jeg sover nok har jeg ganske bra med energi faktisk. Tørr ikke si noe annet i sympati med de som teller riskorn og spiser 57g karb om dagen!

Du er en veldig flink posør og en av de få som legger ned mye tid på poseringstrening. Hvor lang tid før konkurranse begynner du med ditt friprogram og hvor ofte øver du på de obligatoriske poseringene?
– Jeg begynner ca 3mnd før første konkurranse. Studerer videoer (fra 70/80 tallet selvsagt!) og får ideer om hvordan jeg skal legge opp programmet. Drar inn til Oslo og trener poseringer med Sjur Hall en gang i uka i tillegg til ½ time for meg selv. Bruker egentlig mer tid på å visualisere poseringer og overganger enn på den reelle utførelsen. I tillegg gjør jeg 2 runder med line up, ¼ vendinger og obligatoriske poseringer ca. 4 ganger per uke. Mer enn dette gjør at jeg går lei og da blir utførelsen for dårlig.

I ditt friprogram hadde du med en god del klassiske poseringer som Arnold og resten av gjengen benyttet seg av på 70-tallet, for eksempel så viste du en helt rå vakuum-mage. Hva var det som fikk deg å inkludere disse helt utdødde poseringer?
– Jeg gjør det fordi jeg kan!

Vi som driver aktivt innen bygging og fitness blir ofte ?uglesett? av folk som ikke er satt inn i denne idretten. Har du noen visdomsord til dem som kan fortelle hva det er som driver oss?
– Har i grunn aldri følt meg uglesett, men så ser jeg ikke ut som Murkus Ruhl heller!

Media er også ofte veldig flinke til å sette oss i et dårlig lys, har du noen forklaring på det?
– Delvis kommer det av at enkelte ?wannabee? byggere som aldri kommer til å stille på noen scene har et markeringsbehov på gymet og på byen. Disse blir av folk utenfor miljøet klassifisert som kroppsbyggere uten egentlig å være det. Delvis pga dopingstempelet som vi ikke kommer til å bli kvitt?

Ditt beste minne fra en konkurranse?
– Da jeg ble nr.2 i bb +100 Nm 2003. Det var for en gang skyld smekkfullt i salen og veldig moro å stille!

Hva er dine fremtidsmål og hvordan ser du deg selv om 10 år?
– Jeg gjør en avtale med meg selv og min samboer, Ina, foran hver sesong og har derfor bare 1 års planer med byggingen. Men, jeg er sikkert fortsatt i form om 10 år, uansett hva kroppsvekten skulle ligge på. Jeg er veldig treningsglad, og hvis noen spør meg når jeg skal slutte, svarer jeg; hva faen skulle jeg finne på da!

Har du noen person som forebilde?
Innen kroppsbygging er det Frank Zane og Berry Demey. Arnold må faktisk finne seg i 3.plass på min liste!

Synes du det var riktig at Jay Cutler vant årets Mr Olympia?
– Har ikke sett bildene/dvd ennå.

Hva synes du om proffbyggingen?
– Synes det er blitt et vanvittig volum på mange, men kvaliteten? Ser nå at de noe mindre byggerne med vepsemidje og skikkelig deff vinner mange av proffshowene, og det synes jeg er positivt. Men, på Mr.Olympia er det ?size game? som gjelder. De jeg synes ser best ut pleier å komme på 4-5 plass eller dårligere, men men, smak og behag?

Hva er det du gleder deg mest til når du er ferdig med siste konkurransen for denne gangen?
-komme ut av konkurransemodus og slappe av. Blir veldig selvsentrert av dette og det går ut over det sosiale livet på alle måter.

Hva liker du å gjøre på fritiden unntatt å slite i gymet?
Har gått på diett så lenge at jeg ikke husker, hehe

Noen personer som du anser betyr ekstra mye for vår sport?
– Ildsjeler som brenner for sporten uten å få noe for det (i alle fall ikke økonomisk). Se på Harald og Geir Borgan; har jo Dream Tan opp til øra hver vår og hver høst jo!



Noe du vil nevne til slutt?
Ja, til de som er så rappe i kjeften på diskusjonssider på nettet og «disser» de som ikke stiller i knallform på konkurranser; de er uansett i mye, mye bedre form enn dere.  — Hold kjeft og tren!

 

Av Iform.no november 20, 2006 08:00

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Våre samarbeidspartnere

Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!