Bli sterk, hopp høyere og bli hurtigere

Av Eirik Sandvik november 8, 2012 09:00

ؘkt relativ styrke vil gjøre deg både sterkere og mer spenstig.

Om det fantes et enkelt svar på hvordan du skulle hoppe høyere og bli raskere, hvorfor gjøre ting så ufattelig vanskelig?

Faktum er at økt relativ styrke vil gjøre deg både sterkere og mer spenstig. Det vil med andre ord si at økt styrke i forhold til din egen kroppsvekt er noe du bør prioritere om du trenger å øke de nevnte kvalitetene i din idrett.

Jeg gikk for litt siden inn på en studie som så på hvordan økt styrke ville påvirke hurtighet og andre fysiske kvaliteter i fotball. Denne gang skal vi se mer på hvordan økt styrke i knebøy og power clean (frivending) påvirker en kvalitet som vertikalt spensthopp (countermovement vertical jump).

Følgende studie (1) så på 12 fotballspillere og friidrettsutøvere og hvordan deres maksimale styrke i knebøy og frivending (1RM) påvirket deres evne til å hoppe høyt, relativt sett.

Ikke overraskende var det en signifikant korrelasjon med relativ maks styrke i knebøy og frivending med evnen til å hoppe høyt. Altså, de som var sterkest i forhold til deres egen kroppsvekt viste seg å hoppe høyest.

Dette poengterer det faktum at styrke er meget viktig for økt spenst og andre fysiske kvaliteter, men også at kroppssammensetningen spiller inn her. Om du løfter over 200 kg i knebøy, men er 20 kg overvektig, så vil du med andre ord ikke hoppe like høyt som en med tilsvarende styrke som er i form. Det vil selvsagt være individuelle faktorer som spiller inn her, men generelt sett er dette hva som er normen.

Er styrke svaret på alt innen idrett?

Styrketrening har i flere tiår vært utbredt hos verdens fremste coacher og idrettsutøvere med stor suksess, så det er liten tvil om at økt styrke vil være med på å legge grunnlaget for en utøvers videre progresjon.

Når det er sagt er det selvsagt andre faktorer man må ta hensyn til, spesielt i tekniske idretter, så selv om økt styrke vil gjøre deg raskere og mer effektiv utøver i de fleste tilfeller, så må man være oppmerksom på å ikke gå i den fella mange gjør, nemlig å velge EN strategi og utelukke alle andre.

Velg det beste fra alle verdener og se fremgangen skyte til værs. Sørg bare for at styrke tar en god del av kaka.


 Eirik Sandvik

Daglig leder og Coach

www.sandvikstraining.com

Trykk her om du sliter med skuldersmerter!

Trykk her om du trenger en skikkelig oppvarming.


(1)
Relationship between countermovement jump performance and multijoint isometric and dynamic tests of strength.
Nuzzo JL, McBride JM, Cormie P, McCaulley GO.
Neuromuscular Laboratory, Department of Health, Leisure, and Exercise Science, Appalachian State University, Boone, North Carolina, USA.
The purpose of this investigation was to determine the relationship between countermovement vertical jump (CMJ) performance and various methods used to assess isometric and dynamic multijoint strength. Twelve NCAA Division I-AA male football and track and field athletes (age, 19.83 +/- 1.40 years; height, 179.10 +/- 4.56 cm; mass, 90.08 +/- 14.81 kg; percentage of body fat, 11.85 +/- 5.47%) participated in 2 testing sessions. The first session involved 1 repetition maximum (1RM) (kg) testing in the squat and power clean. During the second session, peak force (N), relative peak force (N x kg(-1)), peak power (W), relative peak power (W x kg(-1)), peak velocity (m x s(-1)), and jump height (meters) in a CMJ, and peak force and rate of force development (RFD) (N x s(-1)) in a maximal isometric squat (ISO squat) and maximal isometric mid-thigh pull (ISO mid-thigh) were assessed. Significant correlations (P < or = 0.05) were found when comparing relative 1RMs (1RM/body mass), in both the squat and power clean, to relative CMJ peak power, CMJ peak velocity, and CMJ height. No significant correlations existed between the 4 measures of absolute strength, which did not account for body mass (squat 1RM, power clean 1RM, ISO squat peak force, and ISO mid-thigh peak force) when compared to CMJ peak velocity and CMJ height. In conclusion, multijoint dynamic tests of strength (squat 1RM and power clean 1RM), expressed relative to body mass, are most closely correlated with CMJ performance. These results suggest that increasing maximal strength relative to body mass can improve performance in explosive lower body movements. The squat and power clean, used in a concurrent strength and power training program, are recommended for optimizing lower body power.

 

Av Eirik Sandvik november 8, 2012 09:00

Annonser

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd

Annonser