Blir du forvirret over all forskning og eksperter?

Av Iform.no oktober 27, 2015 20:00

Blir du forvirret over all forskning og eksperter?

Alle ser ut til å ha studier som viser at det de sier funker. Så hva skal man gjøre?

Man kan bli temmelig forvirret over all forskningen og alle ekspertene som mener forskjellige ting om hvordan man skal spise, når man skal spise og hva man skal spise. Er det noe som er helt sikkert i alle spørsmål, er det at forskerne er uenige om alt.

Noen mener at man må spise hver tredje time, for å holde forbrenningen oppe. Andre mener du kan faste i 17 timer uten at det skjer noe galt med forbrenningen. Noen mener man MÅ ha frokost, mens andre mener du kan innta første måltid på ettermiddagen. Noen mener man må trene fettforbrenning på tom mage når man står opp om morgenen, andre mener at det ikke spiller noen rolle når man trener, så lenge man bare gjør det. Man kan bli temmelig forvirret av alle påstandene og de som følger sitt skjema og sine teorier, når sikkert de resultatene de er ute etter. Mange gjør helt motsatt av det som anbefales, og når likevel toppen.

forvirret-over-forskning-2014-2

Poenget er at vi alle er helt forskjellige. Til syvende og sist handler det om kalorier inn og kalorier ut. Det som gjør at vi trenger ulike opplegg er at vi lever livene våres helt forskjellig. Noen trenger lite søvn, andre trenger mye. Noen har en tung arbeidsdag, andre beveger seg lite på arbeid. Noen er A-mennesker og noen er B-mennesker. Noen elsker å fråtse på sukker, noen elsker å fråtse på fett. Noen fråtser ikke i det hele tatt og spiser lite, noen elsker å spise. Noen kan gå en hel dag uten mat, andre er sultne hele tiden. Altså, alt dette spiller inn på hvordan vi bør legge opp en diett.

Mange gir opp en diett eller en treningsplan fordi de hører og leser om hvordan en diett bør være. Det mest vanlige er nok morgenkardio på tom mage, spise lite og ofte (altså hver tredje time), holde seg unna for mye karbohydrater, trene styrke og deretter gå kardio etter styrkeøkt. Man må huske på det ene og andre og ha med seg mat på jobb. Det trenger faktisk ikke være sånn. Du kan lage din egen rytme, som passer for deg og ditt liv!

forvirret-over-forskning-2014-3

Det beste treningsopplegget er det opplegget som passer nettopp DEG!

Her er typiske ting som kan hindre deg i å gjennomføre feks en deff:

  • Jeg orker ikke frokost!
    – Greit. Hopp over den da!
  • Jeg klarer ikke kardio på tom mage!
    – Greit. Ta et lite måltid først!
  • Jeg vil heller spise mye på en gang enn lite hele dagen!
    -Greit. Spis 4 større måltider i stedet for 6 mindre!
  • Jeg får ikke spist når jeg er på jobb!
    -Greit!. Spis før du drar og med en gang du kommer hjem!
  • Jeg har ikke tid til å trene!
    -Tren NÅR du har tid.
  • Jeg klarer ikke la være å spise karbohydrater!
    -Så spis karbohydrater!

Det som er hele poenget er at du ikke trenger å gå helt vekk fra å leve et aktivt og sunt liv bare fordi noen hevder at et treningsopplegg eller spiseopplegg bør være slik og slik.

Hvis noe er helt umulig å gjennomføre, så gjør det på en annen måte. Det beste treningsopplegget er det opplegget som passer nettopp DEG!

Det finnes hundrevis av slankeopplegg, treningsopplegg osv som funker selv om de er vidt forskjellige. Det beste er å prøve ut selv. Men husk at man ofte lager unnskyldninger som ikke er reelle. Det gjelder ikke bare å kjenne kroppen sin, men også psyken og sinnet!

Av Iform.no oktober 27, 2015 20:00

Kommentarer

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser