Bør du som trener styrke også tøye?

Av Eirik Sandvik oktober 19, 2017 08:00 Oppdatert

Bør du som trener styrke også tøye?

En studie har sett nærmere på dette.

Du har sikkert hørt det før, spesielt fra folk som ikke trener styrke. Du blir tightere og får kortere muskler om du trener styrke?. Du blir mindre fleksibel om du trener styrke?, osv. Om du tidligere har fått høre dette vil du definitivt bli interessert i forskningen til James Whitehead ved Universitetet i Nord Dakota. I følge studien vil styrketrening faktisk gjøre deg MER fleksibel!

Whitehead utførte eksperimentet på 25 personer. En tredjedel gjorde ingenting i løpet av en 5 ukers periode (kontrollgruppen). En tredjedel utførte statisk tøyning for muskulatur og ligamenter i hofter, knær og skuldre i løpet av 5 ukers perioden, mens en siste gruppe utførte styrketrening i løpet av perioden. Her ble det benyttet øvelser som trente de samme muskelgruppene som ble tøyd av gruppe 2.

Whitehead målte mobiliteten til testpersonenes ulike ledd før og etter 5 ukers perioden. Det viste seg at tøyningene som ble utført på hoftene ikke hadde noen effekt. Styrkeøvelsene derimot første til økt hoftemobilitet.

Når det kom til hamstrings (bakside lår) var responsen tilsvarende for gruppen som tøyde og som trente styrke. Verken tøyning eller styrketrening hadde noen effekt på skuldermobiliteten.

Resultatene viser at styrketrening utført med fullt bevegelsesområde kan forbedre fleksibiliteten på tilsvarende måte som vanlig statisk tøyning, om ikke bedre. Whitehead oppsummerer med å si at så lenge man trener styrke med fullt bevegelsesutslag i leddene trenger man ikke statisk tøyning.

Olympiske vektløftere ble også nevnt som eksempel på personer med enorm styrke i kombinasjon med meget god fleksibilitet.
Personlige kommentarer Jeg syns studien (som faktisk enda ikke er publisert) er interessant, men skulle gjerne sett hvordan både styrketreningen og tøyningen ble utført. Dette satt til side så er jeg enig i at øvelser som promoterer fullt leddutslag vil innvirke gunstig på både mobilitet og fleksibilitet.

Med tanke på evolusjonen så er det rimelig å anta at så lenge kroppen og dens ledd blir brukt til full kapasitet regelmessig, så er det ikke behov for å tøye. Jeg finner det lite sannsynelig at de tidligere utgaver av menneskene stilte seg opp ved et tre og begynte å tøye. Det er mer sannsynelig at fleksibiliteten ble vedlikeholdt av fysiske arbeidsoppgaver i hverdagen.

Bør-du-som-trener-styrke-også-tøye-2015-2

En liten avsporing der, men.

Angående kommentaren rundt olympiske vektløftere så vil jeg si at selv om mange av dem trolig ikke tøyer enormt mye, så er olympiske vektløftere som regel av den genetiske øvre klasse. Historien har vist (spesielt i østblokkland) at utøvere systematisk har blitt oppfostret og de med dårlige forutsetninger (i dette tilfellet blant annet mindre optimal kroppsstruktur for olympisk vektløfting) ble rett og slett ikke prioritert.

Når det er sagt.

I dagens hverdag bruker vi ikke lenger kroppen vår til det fulle og tilpasninger vil dermed oppstå (muskler blir korte). Dette kan selvsagt motvirkes ved å trene skikkelig styrke med optimal teknikk, men det krever ofte at man jobber med problemområder FؘR styrketrening slik at fulle bevegelsesutslag faktisk blir mulig og ikke begrenses av problemområder.

Squat to stand  en effektiv øvelse for økt mobilitet.


Kjør på!

WebMD Health News June 4, 2010.

 

Av Eirik Sandvik oktober 19, 2017 08:00 Oppdatert

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser