Bruk hantler og tren hjemme!

Av Marika Lejon februar 14, 2013 06:00

Bruk hantler og tren hjemme!

Mange har verken tid eller penger til å melde seg inn i treningstudio.

Dette er likevel ingen gode unnskyldninger for å hoppe over treningen. Du kan svært enkelt lage et lite studio hjemme.

Alt du trenger for å lage et lite treningstudio hjemme er en treningsbenk og noen hantler. På XXL eller i andre sportsbutikker får du kjøpt hantlere til en billig penge. Her finner du også treningsbenker, om du ikke velger å bare lage en enkel en hjemme. Bare husk at benken må ha mykt trekk, så du ikke ligger for hardt.

Når du kjøper hantler så er det styrken din som avgjør hvor mange kg du skal kjøpe. Men du får dem alt fra 1.5kg til 35kg hver.

Mange tror sikkert at det ikke holder med bare hantler når man skal trene, men det er feil. Det finnes massevis av øvelser for hele kroppen som vil gi deg resultater, som er like gode som resultatene du får av high-tech-apparater. Kanskje du til og med får mye bedre resultater. Her er sju gode grunner ti lå velge hantler når du trener.

1: Hantler tillater at du kan regulere stillinger på ledd etter hva som passer best for deg. Slik blir øvelsene sikrere og mer effektive. På denne måten «passer» hantlene til deg og du slipper å klemme deg inn i et apparat og følge dets bevegelsesmønster.

2: Med hantler holder man håndledd og albuer i mest mulig naturlig posisjon gjennom hele bevegelsen når du trener overkropp.

3: Med hantler går bevegelsene i en bue, som er den naturlige måten kroppen beveger seg på . Dette øker bevegelsesbanen til alle øvelsene som gir større fleksibilitet, koordinasjon og balanse.

4: Med hantler kan du variere øvelsene mer enn med noe annet treningsutstyr. De fleste øvelsene er lette å utføre og kan brukes av begge kjønn uansett treningsnivå.

5: Med hantler styrker du støttemuskulatur og ledd, samtidig med at du trener de store muskelgruppene. Dette gir et mer helhetlig resultat.

6: Treningen går fortere når du trener med hantler, som gjør at treningen blir mer effektiv . Med høyere effekt forbrenner du mer og dermed har denne type trening kardiovaskulære og aerobiske fordeler.

7: Å trene med hantler er sikkert. Det er uhyre sjelden man ser muskelavrivning eller andre alvorlige skader som et resultat av korrekt bruk av hantler.

Det er bare å begynne å lage plass i stua eller kjelleren. En benk og noen vekter tar ikke all verdens plass.

 

Av Marika Lejon februar 14, 2013 06:00

Annonser

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd

Annonser