Bygg en sterkere brystkasse uten treningspartner

Av Kjendistrener Cornelis Elander juli 18, 2018 19:19

Bygg en sterkere brystkasse uten treningspartner

For mange regnes tradisjonell benkpress som selve målestokken for hvor sterk (eller eventuelt svak) man er, og den blir av den grunn gjerne brukt som én av tre øvelser i styrkeløft konkurranser.

«Hvor mye tar du i benkpress» er også en kjent og kjær setning for mange, mens den for andre kan være det man virkelig sliter med å få til.

Om du nå skulle befinne deg i sistnevnte kategori, og du samtidig også trener alene, har vi da en ypperlig øvelse for deg; gulvpress.

Gulvpress, eller floor press som den heter på engelsk, er da én versjon av baseøvelsen du virkelig bør prøve – om du har lyst til å prestere bedre, og du trener alene. Dette er en brystpress variant som har litt kortere bevegelses bane (ROM) enn tradisjonell benkpress, og vil av den grunn kunne være ideell for deg som for eksempel sliter med litt vonde skuldre eller som trener uten å ha noen til å sikre. Samtidig vil du da her virkelig kunne presse deg maksimalt, og denne er også ypperlig for de av dere som har lyst til å jobbe med å slå nye rekorder.

Slik gjør du: Ligg på gulvet, ta tak i vektstangen med ett overhåndsgrep, og løft stangen opp fra gulvet. La eventuelt vektene hvile på to kasser i startposisjon, slik at du lettere får plass under stanga. Oppnå fullt utstrekk, før du igjen senker vektene og albuene ned mot gulvet. Ikke la albuene hvile i bunnposisjon, men ha en lett markert stopp og la albuene berøre gulvet før du så presser vektstangen opp igjen til topposisjon.

Vanskeligere å jukse

Gulvpress er også bedre enn tradisjonelle benkpress når det gjelder å kontrollere at man ikke jukser under løftene. Her blir det nemlig vanskelig å sprette stanga tilbake til topposisjon, og man ender derfor gjerne opp med å måtte prestere mer ekte, rå styrke..

Floor press med stang er med andre ord en fin og god øvelse for deg som har stagnert i benkpress, eller som rett og slett bare ønsker å bli litt sterkere på en korrekt og enkel måte.

Prøv denne i dag, og bli overrasket over hvor godt den tar og ikke minst hvor effektiv den er!


Kjendistrener Cornelis Elander – Programleder og personlig trener. Opprinnelig fra Oslo, men bor og jobber i dag for det meste i New York og LA.

Av Kjendistrener Cornelis Elander juli 18, 2018 19:19

Kommentarer

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser