Camilla Kløgetvedt – fra fitness til thaiboksing

Av Geir Tverdal mars 2, 2014 20:40

Camilla Kløgetvedt – fra fitness til thaiboksing

Camilla kuttet ut fitness til fordel for Thaiboksing

Bosted:  Oslo
Alder: 33
Klubb: Frontline Muay thai
Jobb:  Personlig trener

Hva fikk deg til å slutte med fitness og begynne med thaiboksing?

Jeg har alltid elsket å trene og er spesielt glad i individuell idrett. Jeg har trent med vekter siden jeg var 15 år og styrke trening er fortsatt en stor del av min hverdag. Men , vanlig fitness (med friprogram, hopp, sprett, dans osv) er det dessverre ikke mer av i Norge og det var denne fitness grenen jeg passet best til og liker best. Har som beste plassering en annen plass i NM i denne grenen og det var gøy så lenge det varte. Jeg liker å trene mye og forbedre meg til å gjøre noe fysisk og thaiboksing er en herlig sport med mye action og her får jeg utfoldet meg og brukt kroppen på en fantastisk måte.

Camilla-Klogetvedt2014-2

Hva liker du best med thaiboksing?

Jeg synes det er gøy å utfordre kroppen og presse seg. Her må man være svært våken og konsentrert og det er alltid noe man kan bli bedre på. Det er også moro at jenter og gutter trener sammen og at jenter ikke nødvendigvis er det svake kjønn. Tvert i mot, her er det mange tøffe jenter.

Gjennom sporten får man både kondisjon, styrke, blir mer eksplosiv, mykere, kvikkere reaksjonsevne og teknisk. Personlig har jeg aldri hatt så lett for å holde meg i god form som nå når jeg trener dette. På min klubb er det også svært godt miljø. Vi heier på hverandre og hjelper hverandre. Det at man får ut mye man har inni seg på trening gjør jo også at man blir mer harmonisk og avslappet på fritiden. Er jeg sint kan jeg liksom slå og sparke det ut på putene. Her er det også mer fokus på hvordan kroppen funker enn hvordan den ser ut.

Hva skal til for å bli god i thaiboksing?

Vilje er nok det aller viktigste for å bli en toppidrettsutøver uansett hvilken sport det er, men man må selvsagt også ha talent for sport. Man må ha god kondis, styrke, holde seg skadefri, tåle en god del juling, ta imot mye feedback, spise sunt og nok, huske å legge inn hvile, ha god guard, være smart og taktisk. Øvelse gjør mester. Selvsagt må man også ha en super teknikk. En god trener og støttende klubb er også noe som må til.

Hva er dine styrker og svakheter i sporten?

Jeg har god kondis og styrke og tåler å få mye spark og slag på meg. Jeg har opplevd en del i livet og er ganske uredd. Mine svakheter er nok mest av alt at jeg begynte med dette for sent, burde begynt da jeg var 14 istedenfor 27. Er også litt treg til å lære og har ikke tid til å trene thaiboksing så ofte jeg vil da jeg har barn og jobb.

Camilla-Klogetvedt2014-4

Er dette en stor sport i Norge og er det mange jenter?

Den er voksende og det er mange gode utøvere. Norske Fatima Pinto er verdensmester og er ett fantastisk forbilde for mange. På min klubb er det mange gode figheter som bla går K1 kamper i utlandet. Vi har også mange norgesmestere og en lang merittliste. Det er definitivt mest gutter så vi vil svært gjerne ha flere jenter i sporten. Fordelene er mange da du fort vil bli bedre trent og dette er også glimrende selvforsvarstrening. På verdensbasis generelt er fighting veldig voksende og populært. MMA er jo enormt og mange har fortid som thaiboksere. Fighting i motsetning til mange andre sporter trener jo hele kroppen og man blir ganske så komplett.

Hvordan trener du?

Siden jeg jobber med trening og lever av kroppen min (pt, aerobic instruktør og modell )trener jeg nok mer enn de fleste. Trener stort sett 5 dager pr uke og da blir det ca 2 løpeturer av 5 km, 1 løpe eller ro økt med korte intervaller, 3 fem km gåturer i terreng med hunden, 2-3 saltimer på sats, 3-4 tretti min styrkeøkter og 2-4 thaiboksing økter på en drøy time.  Jeg elsker følelsen av at kroppen er i form og fungerer bra. Har ingen forståelse for at noen vil kaste bort kroppen sin og gjøre seg u-funksjonell ved å aldri bevege seg og fore kroppen med røyk og skrap-mat. Har man en frisk kropp bør man bruke den og verdsette den.

camilla2014-2014-2014-2014-1

Hvordan spiser du?

Jeg elsker mat(er egentlig utdannet kokk) og det er kjempe viktig for meg at maten smaker godt, er bra for meg og at jeg får i meg nok. Jeg er på ingen måte fanatisk og er ofte ute å spiser, men i hverdagen tar jeg stort sett fornuftige valg. Bortsett fra en helg unngår jeg sukker, hvitt mel og alkohol . Mest av alt fordi jeg presterer elendig om jeg inntar det før trening. Jeg unngår herdet vegetabilsk fett, palmeolje og kunstig mat og prøver å lage det meste fra bunn og spise så naturlig som mulig. Er jeg på middag hos andre spiser jeg selvsagt det jeg får. Mine favoritt proteinkilder er sjømat og vilt kjøtt og jeg spiser ellers mye frukt, bær, grønnsaker og havre.

Jeg er veldig opptatt av å spise nok fett og siden jeg spiser ganske mager mat tilsetter jeg ganske mye olivenolje, cocosa fett, udo choice , nøtter og frø. Jeg liker godt å spise variert og synes det er tull å spise det samme hver dag. Siden jeg også er mamma er det viktig for meg å gi gode rutiner uten å sende ut ekstreme verdier. Om mor til alle måltider drikker pulver kan man ikke regne med at barn får ett normalt forhold til mat.
Vi spiser alltid frokost og middag sammen og datteren min er ofte med å lage mat. Vi baker også en del sammen og jeg ser ikke noe galt i å unne seg litt ekstra innimellom så lenge basisen er bra. Av drikke går det i vann, farris og grønn te.

Er ikke storbruker av kosttilskudd, men tar kalsium og jern siden jeg får litt lite av dette i kosten min, litt proteinpulver i smooties innimellom for å få ett fullverdig måltid. Bruker også Urbase som er ett basisk tilskudd som gjør at det tar lengre tid før jeg får melkesyre på trening. Jeg unner meg ofte også litt mørk sjokolade.

Camilla-Klogetvedt2014-3

En typisk dag for meg kan se slik ut:

  • 07.00 Havregrøt med valnøtter og styrk melk
  • 10.00 Smootie av 200 g bær, 1 ss udo choice og 2 ss proteinpulver
  • 13.00 1 stk grovt rundstykke med 100 g reker, en halv avokado + 150 g tomat
  • 15.30 1 eple, 1 kaffelatte med lettmelk + 1 rute 70% sjokolade.
  • 17.30 10 biter sushi
  • 21.00 Omelett av 3 egg+ 50 g skinke+ salat

Hva gjør du på fritiden?

Jeg er jo mye i aktivitet på jobb og trening så er egentlig ganske lat og kjedelig på fritiden. Om jeg ikke lager mat , leker med datteren, er sammen med familie og venner finnes jeg ofte i sofaen med en god serie eller lesestoff – og jeg trenger helst minst 8 timer søvn.

Er du helt ferdig med fitness sporten?

Jeg synes fortsatt at det er artig og vil definitivt hjelpe andre utøvere i alle fall så jeg blir nok å finne bak scenen.

Noe du vil si helt til slutt?

Håper flere får opp øynene for thaiboksing og kommer løpende til trening, du vil ikke angre . Det er også kjempe gøy å se på stevner. Du blir garantert motivert til å trene uansett hva slags trening du driver med.

FOTO: Morten Qvale og privat.

Camilla-Klogetvedt2014-5

camilla2014-2014-2014-2014-2

Av Geir Tverdal mars 2, 2014 20:40

Kommentarer

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser