Caroline Lam

Av Iform.no januar 16, 2009 09:00

Caroline Lam

Praktisk skyting, fallskjermhopping, buldring, aerobic og squash, hun sier aldri nei til en sportslig utfordring – Caroline tok sølv i NM i Bodyfitness 2007.

Navn: Caroline Lam
Alder: 34 år
Høyde: 158 cm
Vekt: Off season 59 kg. On season 51 kg
Sivilstatus: Samboer med Geir Borgan Paulsen.
Geir Borgans webside
Utdanning: Siviløkonomistudiet fra NHH, delfag/grunnfag UiO
Yrke: Senior Accountant Fixed Assets i et seismikk-/oljeservice selskap.

Meritter:
2. plass i NM Bodyfitness 2006
5. plass i Bodyfitness Nordisk Mesterskap 2006
2. plass i NM Bodyfitness 2007
5. plass i Bodyfitness Nordisk Mesterskap 2007

Fortell om deg selv:
Jeg er ei jente som opprinnelig er fra Vietnam, men er oppvokst i Norge. Jeg er en person med allsidige interesser. Jeg har blant annet drevet med praktisk skyting, fallskjermhopping, buldring, aerobic og squash. Jeg sier aldri nei til en sportslig utfordring. Jeg er veldig glad i å lage mat, bake, reise, lese, dra på teater, opera og museum.

Musikk:  Opera, klassisk, pop
Favorittfilmer: La Vita é Bella, Il Postino og Gudfaren
Favoritt operastykke: Carmen
Favorittsangere: Andrea Bocelli og Pavarotti
Favorittbok: ?Livsfilosofen? av Arne Næss sr. ?Livsfilosofien? er hans personlige bidrag om følelser og fornuft. En bok som anbefales å leses når man funderer over ting i livet som man vet men ikke klarer å utrykke med ord.
Favoritt land/by/ؘy: Italia/Firenze/Sicilia
Favorittdrikk: Vann
Favorittmat: Sushi og vietnamesisk vårrull

Personligheter jeg ser opp til:
Arne Næss sr. for han inspirerer til at man skal være nøye med hva man får ut av livet. ?Husk at tiden er endelig. Den er ikke uendelig for oss mennesker. Man må prioritere den tiden man har. For her du har en endelig tid ? tenk på det. Selv om vi nu lever ganske mye lenger, må vi bruke tiden mer verdifullt.?

Når begynte du å trene?
Jeg begynte å trene styrke da jeg var student i Bergen for 12 år siden. Jeg ante ikke hva jeg skulle gjøre så jeg hermet etter guttene på gymet. Jeg trente med fokus på rygg, armer og skuldre, men ikke på benene slik at denne delen av kroppen måtte jeg fokusere mer på i ettertid.

I begynnelsen trente jeg mye kondisjon og var mye oppe på Ulrikken og Stoltekleiven i Bergen. Dessverre har jeg enda ikke fått gjennomført de 7-fjellsturen før jeg flyttet fra Bergen til Italia. Jeg trente også aerobic og squash i studietiden. Gjennom venner fikk jeg interessen for innendørsklatring, buldring. Nå går tiden stort sett til å trene styrke.

Hvilken muskel/muskelgruppe er du mest fornøyd med?
Jeg er mest fornøyd med gluteus og skuldrene mine.

Hva synes du er din beste prestasjon?
Min beste sportslige prestasjon er 2.plass i NM i 2006, siden det var første gangen jeg konkurrerte. I tillegg synes jeg også at min beste prestasjon i livet er at jeg har utviklet meg til å bli et enda bedre menneske. Jeg er den jeg er i dag gjennom mine opplevelser og erfaringer. Det er viktig å være ydmyk og lære av de flinke.

Hvilke egenskaper bør man ha eller prøve på å utvikle for å lykkes i en idrett som din?
Ingenting kommer lett eller gratis i denne idretten. Man må sette seg mål og jobber mot det. Dette ikke en latmannsidrett og man kan ikke ta skippertak, enten i form av trening eller kosthold, før en kokurranse. Sammenligner man Body Fitness (BF) nå og den gangen det var et nytt gren i Norge, ser man at deltagerene er i mye bedre form i dag Den største feilen man kan gjøre er å hvile på laurbærene og tro at man er best fordi man har fått noe gode plasseringer i konkurranser. Et kinesisk ordtak sier: ?De som sløser bort dagen med å snakke om gårsdagens seire, får ingenting å skryte av i morgen.?. Man må stå på og jobbe mot det målet som man har satt seg. Husk at på veien til hovedmålet, enten om man vil stille i BF eller kommer seg i form, må man kunne justere delmålene. Ikke gi opp hvis resultat ikke vises med det første. Husk at Roma ikke ble bygd over natten.

Hvordan har forberedelsen til konkurransen vært for deg?
Jeg synes at det har gått veldig bra. Jeg begynner forberedelsen 5 måneder før og planlegger skritt for skritt hva jeg skal gjøre. Det er veldig viktig å organisere dietten og treningen fordi jeg har en krevende jobb, og da må man ikke bare kunne prestere på trening men også i jobbsammenheng. Det går perfekt å kunne kombinere begge to. Har man disiplin kan man få både i pose og sekk.
En feil som en del gjør, er at de begynner for sent på dietten slik at eneste måten for å komme i form på til konkurransen, er å kutte drastisk ned på matinntaket. Da kan mange synes at det er en forferdelig tid. Alt handler om å planlegge! Når man har bestemt seg for å delta så vet man at man kommer til å ha en hektisk tid i møte. Det gjelder da å kunne planlegge ting ned til det minste detalj, med rom for forandringer.

Hvem har hjulpet deg fram til konkurransen med hensyn til treningsprogram og diett?
Geir Borgan Paulsen er en veldig flink og kunnskapsrik personlig trener og coach. Han har satt opp trenings- og diettprogrammet. Han er veldig seriøs og forventer at man skal være likedan. Geir er åpen for diskusjon om øvelser og diett dersom man kan komme med forklaringer og forslag. Det er alltid en toveis kommunikasjon. Jeg føler at jeg ikke bare er en brikke i et puslespill, men at jeg selv også kan påvirke treningen og dietten. Jeg kjenner tross alt min kropp bedre enn andre, og personlig er jeg glad for at Geir har vært så imøtekommende til mine forslag og konstruktive kommentarer. En mer kunnskapsrik coach må man lete lenger etter. Ingen over og ingen ved siden av.

Evy Rustad har hjulpet meg fra dag 1 da jeg bestemte meg for å delta. Hun har alltid et glimt i øyet og har støttet meg 100 %. Evi har deltatt i mange konkurranser, og hun gir meg gode råd når det gjelder poseringer, sminke, hår, gangen o.l. For meg var det viktig å få hjelp av Evi som har konkurrert, og som vet hva hun snakker om. Hun er en sann solstråle, alltid smilende og hjelpsom.

Er det noen personer som har betydd ekstra mye for deg i din trening og fram til konkurransen?
Jeg er utrolig heldig som har de beste coacher og støttespiller rundt meg, Geir og Evy. Til slutt vil jeg også nevne at uten mine sjefer og kollegaer, som har gitt meg deres fulle støtte på jobben, ville det ha vært vanskelig å motivere seg selv til å gi jernet. De har synes at det har vært morsom og interessant å følge meg fram til NM mht. diett og trening.

Kan du fortelle litt om hvordan du legger opp dietten, og hvor lang tid før konkurranse begynner du med dietten?
Jeg begynner 5 måneder før konkurransen med å endre på matinntaket mitt slik at kroppen gradvis tilpasser seg endringen. Jeg endrer gradvis matsammensetningen, og energiinntaket fremover. Jeg begynner på ca. 1500 kcal og går ned til ca. 900 kcal før konkurransen. Jeg kutter gradvis ned på karbohydrater til nesten ingen karbohydrater på slutten. Jeg synes at det går veldig greit. Grunnen til at det har gått så bra beror på at jeg har en sterk viljekraft. Vil man, så kan man. Det er bare å bite tennene sammen og ikke tenke på mat. Viktig at man fokuserer på andre gjøremål slik at tiden går fort til neste måltid.

Kan du fortelle oss litt om dine interesser?
Jeg har hatt mange interesser opp gjennom årene. Dessverre tar treningen veldig mye av min tid nå slik at jeg har måttet nedprioritere noen aktiviteter som jeg liker å gjøre. Off season trener jeg 4 dager i uken. On season trener jeg 5 dager i uken, 3 timer pr. dag. Tiden er da så knapp slik at hovedfokusene er jobb, trening, lage mat til neste dag og sove. Selv om treningen tar mye tid så forsøker jeg å få til kvalitetstid med venner og familier. Jeg er veldig glad i å gå på opera og teater. Jeg pleier å reise til Italia 2 ganger i året for å få med meg operastykker i Milano, La Scala, eller i Palermo, Teatro Massimo. Tilbudet er også utmerket gjennom jobben min. Det blir en forestilling hver annen måned. I tillegg er jeg glad i å lese, og leser alt jeg kommer over av litteratur.  En fin måte å slappe av på er å stå på kjøkkenet og lage mat eller å bake. Da får jeg tiden for meg selv til å meditere og legger planer fremover. Jeg må alltid ha en notisbok i nærheten for det kan dukke opp ideér som må ned på papiret.

Har du noen tips til en nybegynner?
For nybegynner er det veldig viktig at de setter seg klare og oppnåelige mål. Det er viktig å ikke ta seg vann over hodet ved at man har for mange urealistiske mål. Når man har satt seg et mål som man har klart å nå, kan man gå videre. Les, grav, spør og lytt til de som har kunnskaper. Allikevel må man ikke ta alt for god fisk. Det er en informasjonsjungel ute der fordi mange har mye å si om trening og hva de mener er best, men det er få som virkelig vet hva de snakker om. Lytt og lær! Vær sulten på kunnskaper men kritisk til kildene. Få hjelp av de som sitter med kunnskapene og tren mye basisøvelser.

Ikke alle øvelser passer for en nybegynner, og man må da si fra til den som har satt opp treningsprogrammet. Et treningsprogram kan sammenlignes med en skreddersydd drakt. Passer det ikke første gang man prøver den på så må man justere den inntil man er fornøyd. Man lærer best ved å feile. Husk at det er du som kjenner din kropp best!

Hva er dine mål og ambisjoner i livet?
Det ville nok ta tid dersom jeg skulle nevne alle mål og ambisjoner som jeg har i livet mitt. Kortfattet, kan jeg si at på treningsfronten er det å fortsette å forbedre min fysikk og utvikle symetri. Det er viktig at jeg trener og holder meg i god form fremover fordi det har mye å si for mitt velvære. Trening er viktig for at man skal holde seg i fysisk og psykisk balanse. Jeg kunne tenke meg å fortsette å stille i BF. Alt avhenger av gleden jeg føler for å drive med denne idretten. Jeg har lært veldig mye og det har vært positive erfaringer.

Videre har jeg også som mål å ta en MBA i Internasjonal Business. Ambisjonen min er å avansere i jobben min og i selskapet som jeg jobber for. Jeg elsker å gå på jobb for den gir meg veldig mye tilbake. Jeg har nok verdens beste kollegaer og sjefer som har støttet meg 100 % da jeg konkurrerte. Det er viktig å huske på at trening og konkurranse ikke er alt her i livet. Man må ikke miste fokuset på andre viktige ting som karriere, familier og venner. Klarer man å kombinere dette så kan man klare hva som helst.

Hvordan ser en helt vanlig dag ut for deg?
Kl 05.30: Står opp
Kl 07.00: Jobb og inntar mitt første måltid
Kl 11.30: Lunsj
Kl 14.00: Mellommåltid
Kl.17.00: Trening
Kl 19.00: Middag
Kl.22.30: Sengetid

Fortell oss litt om treningsprogrammet ditt!
Off season trener jeg 4 dager i uken.
Dag 1: Skulder, triceps og mage, 30-40 min. sykling
Dag 2: Rygg og mage, 30-40 min. sykling
Dag 3: Bryst, biceps og mage, 30-40 min. sykling
Dag 4: Ben, 20 min. sykling

On season trener jeg 5 dager i uken. Jeg legger inn en kardioøkt før jobb på 1 time, og deretter styrke/kardio i 2 timer etter jobb.

Noen andre utøvere du ser opp til?
Marthe Sundby har imponert meg veldig med hennes fysikk og down to earth personlighet. Det var veldig stort at jeg fikk komplimenter fra henne da jeg stilte i NM 2006. Jeg må også nevne Evy Rustad og Geir Borgan Paulsen som er og har vært suverene i sine klasser. Jeg håper at jeg med tiden kan lære meg av de beste.

Fortell oss litt hvordan en fitnessutøver spiser?
Off season passer jeg på å spise riktig mengde med proteiner, karbohydrater og grønnsaker. Jeg spiser lite og ofte hver dag. Jeg har aldri vært glad i godteri, is og sjokolade.
On season er jeg veldig ekstrem på å følge dietten. Jeg har den beste coachen som finnes, og han setter opp dietten min og passer på at jeg ikke spiser for lite. Jeg er nok en av de få som har vært så disiplinert og gått så hardt ut på kosten at Geir har tvunget meg til å ta en ekstra spisedag noen uker før konkurransen.
Bruker du noen kosttilskudd, kan du fortelle oss hvilke?
Jeg bruker Omega 3, multivitaminer, glutamin og proteinpulver.

Har du noen tips for å få fart på forbrenningen?
Det viktigste er å spise riktig og ofte, og å være i aktivitet. En morgentur før frokost er en veldig fin måte å øke forbrenningen på. Vår og sommer er fine årstider dersom man vil ha en kardioøkt tidlig om morgenen. Ingenting er bedre enn å gå ut til solskinn og fuglekvitring en vår-/sommerdag. Bruk tiden under kardioøkten til å reflektere over livet og hvor godt man har det, drøm deg bort eller rett og slett bruk tiden til å planlegge dagens gjøremål.

Beskriv deg selv med 5 ord:
Stålvilje, ambisiøs, målbevisst, perfeksjonist, lærenem.

Noe du vil si til slutt?
Jeg vil gjerne takke mine coacher, Geir Borgan Paulsen og Evy Rustad (profiler i Iform.no), for all hjelp jeg har fått på veien mot NM og Nordisk. Videre vil jeg takke mine sjefer, kollegaer og venner for at de har støttet meg 100 %. En stor takk til Remi Jakobsen, www.remimedia.com, og til Tim Botteleth i www.MuscleInside.com som har tatt bildene.

Sist men ikke minst, vil jeg takke Toril hos Sefa som har sydd de fine bikinien og badedrakten min.

«You see, in life, lots of people know what to do, but few people actually do what they know. Knowing is not enough! You must take action.»

For å kontakte meg om spørsmål angående trening, konkurranse eller diett: caroline_lam2005@yahoo.com

Bildene er lånt fra:
http://remimedia.com
http://musclevikings.com
http://muscleinside.com

Av Iform.no januar 16, 2009 09:00

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Våre samarbeidspartnere

Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!