Crossfit vs Vanlig styrketrening??

Av Lars Helge Kristiansen januar 28, 2013 06:00

En økt og du er HEKTA. You will love it!

En økt og du er HEKTA.
– You will love it!


Crossfit er en raskt voksende aktivitetsform som stadig vokser på global basis.

Så hvordan er denne treningsformen i mot den tradisjonelle gym treningen?

I crossfit trener folk med kroppsvekten sin, de gjør øvelser med vekter, løper, hopper.. Ja, mange slags bevegelser som vi gjenkjenner fra forskjellige trenende i treningsstudioene.
Jeg har selv sett karer som har løpt rundt med vektede ryggsekker, som kjører pull-ups så det synger etter, og som har en spenst og balanse folk kan misunne dem.

Hvordan er dette mot vanlig gym trening?

Tenk følgende; En styrkeløfter eller kroppsbygger er fryktelig sterk, men de vil troligvis ikke ha det som trengs for å stille opp i en løpekonkurranse, eller ha smidigheten eller hurtigheten til for eksempel å delta på noe nivå av kampsport. Til gjengjeld skal en vanlig crossfitutøver bare glemme å prøve så tunge løft som kroppsbyggeren og styrkeløfteren.

Så hva er egentlig best?

Ideen bak crossfit er egentlig at de skal utvikle kroppen til å bli god til alt. Balanse, hurtighet, styrke, og kondisjon. De trener veldig allsidig og funksjonelt, slik at kroppen blir stadig mer utviklet til å gjøre et bredt spekter av øvelser. De trener for å bli gode på alt, men ikke spesialisert i noe.

Styrkeløfteren eller kroppsbyggeren trener for å utvikle styrke eller muskelvolum med målsettninger om å optimalisere de egenskapene ved kroppen sin.

Det er nærliggende å anta at crossfit er et bedre alternativ for dem som vil være allsidige eller funksjonelle på alle plan, og utvikle en sprek og gjennomtrent fysikk, mens den vanlige gymtreningen vil passe folk som er ute etter de store løftene og de store musklene for seg selv.

En blir nemmelig god til det en gjør, så en crossfit atlet vil være i stand til å være god i alt, men troligvis ikke best i noe, mens de som trener idrettsspesifikkt mot styrke eller for å øke muskelmassen er bedre tjent med å trene bare på det, dersom løping og funksjonalitet ikke er en prioritet for dem.

Den ene er egentlig ikke bedre en den andre, det avhenger helt og holdent av hva du ønsker å oppnå med treningen din. Vil du løpe, hoppe, ha stramme muskler, og være god til alt? Tren crossfit! Vil du maksimere muskelmassen, eller ta imponerende tunge vekter i løft? Dra på treningsstudioet!

Det er helt forskjellige treningsformer, og dem som trener må selv ta et standpunkt på hva de ønsker å oppnå, og ut fra målene en har kan en ikke direkte sammenligne treningsformene, for de er helt forskjellige.

Prøv gjerne crossfit, og prøv gjerne vanlig trening på treningsstudioet.. Se hva du ønsker av din trening, og følg den veien som leder dit.

Know thyself og hva du vil med kroppen din, og ta valget som passer for deg.


Av Lars Helge Kristiansen januar 28, 2013 06:00

Annonser

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd

Annonser