Daniel Dreier

Av Geir Tverdal februar 28, 2012 06:00

Daniel Dreier

Iform.no sitt filmteam ble med Daniel på trening

Alder: 21 år
Bosted: Trondheim
Arbeide: Ventilasjonsmontør
Høyde: 174 cm
Vekt: 83 kg
Off-season: 85 kg
Konkurranse: Tiden vil vise
Sivilstatus: kjæreste


Iform.no sitt filmteam ble med Daniel på trening




Jeg er født og oppvokst på Byåsen i Trondheim.


Gjennom skole, venner og ulike idrettsgrener har jeg skaffet meg et godt nettverk. Jeg har alltid hatt en lidenskap for trening. Jeg har vært innom mange ulike idretter som håndball, innebandy, freestyle- hopping, boksing, og fotball, som jeg har holdt på med i 14 år. Jeg begynte på treningsstudio som 15- åring. Der fant jeg fort ut av at jeg likte å trene med vekter.  Jeg har det meste av familien min samlet her i Trondheim. For tiden jobber jeg fast som ventilasjonsmontør, men jobber også for å bli brannmann. Som person er jeg målbevist og pliktoppfyllende.

Surfer du mye på nettet?

Jeg bruker nettet mye på fritiden, for å ha kontakt med venner, oppdatere meg på nyheter og happenings, lese om trening og kosthold, shoppe, laste ned filmer og musikk.
Bruker sider som facebook, dagbladet/vg/adressa, iform/treningsforum/fitnessbloggen, ebay/finn, youtube osv.

Hva synes du om iform.no?

Iform.no har mange gode artikler innen trening og kosthold. Jeg henter mye god info gjennom et bredt utvalg av repotasjer.

Hva er din målsetning?

Målet er å ta med meg mest mulig lærdom fra det jeg erfarer iløpet av dette året. Treningsmetoder, kosthold, konkurranseforberedelser, og om meg selv. Selvsagt er målet mitt å få best mulig resultat på konkurransene som kommer. Leker ikke fitness!



Når begynte du å trene?

Startet på fotball som 5- åring og holdte meg aktiv innen lagsport fram til jeg ble 19 år. Som 15- åring begynte jeg å trene på studio med vekttrening. Jeg startet først på treningsstudioet 3T. To år senere meldte jeg meg inn i Kaliber Gym og har vært medlem på begge stedene siden. Jeg forstod raskt at det var mye kunnskap å hente på Kaliber.

Hva er det som driver deg?

Jeg har merket rask framgang og resultater etter å ha fått tilrettelagt kost og treningsprogram, noe som driver meg. Vinnerinstinktet spiller også stor rolle. Det å ha noen som betyr noe for deg, som er der og støtter deg, er også en motivasjon.

Hvilken muskelgruppe er du mest fornøyd med?

Generelt fornøyd med hele meg, jeg. Neida 🙂 Har egentlig ikke noen favoritt, men må jeg velge vil jeg si armene.

Hva synes du er din beste prestasjon?

Gjennom de siste månedene med strukturert og målrettet treningsprogram har jeg hele veien nådd nye mål og blitt bedre i de fleste øvelser. Jeg føler selv at jeg ikke kan trekke fram en enkelt prestasjon, men håper på at de konkurransene jeg nå skal delta på blir min største prestasjon innen trening.

Er det noen personer som har betydd ekstra mye for deg og karrieren din?

Helt klart moren min. Hun hjelper meg på mange måter. Stiller opp, og det har hun alltid gjort. Thomas Hjelde Thoresen har viet mye av sin tid til både å sette opp en kost som jeg er utrolig fornøyd med, og treningsprogram relatert til øvelsene i Athletic Fitness. Når det gjelder kosten, gleder jeg meg til hvert måltid, noe som er viktig med tanke på at dietten er en avgjørende faktor for å nå målene mine. Jeg har en stor fordel som er så heldig å ha nåværende norgesmester som coach! Jeg har den siste tiden måtte fokusert ekstra på beintrening, og der har jeg satt stor pris på hjelpen fra Paul Alexander Rusten som har tatt meg med på flere økter. Han har vist meg hvor intensiv en ordentlig beinøkt må være for å få best mulig resultater. Utenom det har jeg fått mye hjelp av Thomas og Vegard Thevik til poseringstrening, noe som nå begynner å sitte. Jeg er også så heldig å ha en god kamerat som jeg jobber med hver eneste dag. Han gjør arbeidsdagen mye enklere å gjennomføre, noe som er veldig viktig under denne perioden med høyt fokus på trening. Det er noe som er avgjørende for meg under prosessen med lite overskudd og tunge dager.
Kjæresten min er også en person som betyr mye for meg, og som er en god støtte I hverdagen.

Har du noen tips til en nybegynner?

Nybegynnere burde skaffe seg mest mulig informasjon, og få hjelp fra folk som har gode kunnskaper, slik at man kan få satt opp et trening- og kostholdsprogram tilrettelagt for en selv. Det er viktig å sette seg mål, og jobbe mest mulig for å oppnå disse. Struktur på treningen, jobbe for å oppnå progresjon, tilrettelegge øvelser, intensivitet og teknikk er viktige faktorer. Kombinerer man dette med riktig kosthold vil man oppnå mye. Til en nybegynner med intensjoner om å konkurrere, vil jeg anbefale å skaffe seg et best mulig utgangspunkt; et program man er sikker på at fungerer for seg selv, med tanke på øvelser og treningsmengde, og ikke minst tid.

Hva er dine mål og ambisjoner?

På kort sikt er det og få mest mulig ut av treningen og få best mulig resultater på konkuransene som kommer nå til våren. På litt lengre sikt vil det være å bruke den erfaringen jeg får med meg, til å bygge opp kroppen videre mot høsten. Spesielt bena som jeg føler henger litt etter.

Hva er fordelene og bakdelene med denne sporten synes du?

Fordelene er all den kunnskapen man tar med seg videre, og man lærer utrolig mye om seg selv. Man får et godt samhold med folk i miljøet, og det er ikke minst en sunn livsstil 🙂
Denne idretten krever mye tid og fokus på seg selv, og noen kan kanskje bli litt selvopptatte av det. Det er en av bakdelene med sporten.

Hvordan ser en helt vanlig dag ut for deg?

Jeg står opp i 06- tiden på morgenen. Jobber fra 07-15 hver dag. Etter jobb drar jeg hjem for å forberede meg til en 2-3 timers treningsøkt ved å lage mat og se noen motivasjonsvideoer. Etter økten blir det litt avslapping med kjæresten eller venner. Tar kveld i elleve-tolv tiden.

Fortell oss litt om treningsprogrammet ditt!

Jeg kjører en fire- splitt med høyt fokus på bein. Den ene dagen kjører jeg bein kombinert med framsiden av skuldrene og litt nakke, dips og roing.
Andre dagen har jeg noen tunge set på dips og div. brystøvelser samt litt roing.
Den tredje økta består av noen tunge set med chins, samt noen ulike ryggøvelser og litt bakside skuldre.
Den siste økta er kun fokusert på muskeløkning på beina. Da kjører jeg mest fokus på intensivitet.
I helgene så tar jeg igjen ting som er blitt utelatt eller mindre fokusert på midt i uken. Tar ofte lengre roøkter eller lange set på øvelser relatert mot dips og chins.
Det har blitt lite cardiotrening på meg, bortsett fra roingen.

Fortell oss litt hvordan en Bodybuilder/Fitnessutøver spiser

Dietten min består som følger av: havregryn, cottage cheese, noe frukt, rent kjøtt, grønnsaker, ris, nøtter, riskaker, egg og fisk.
Prøver å få i meg mest mulig ren mat. Erstatter kun måltider med proteinshake noen ganger, f.eks.rett etter trening. Har alltid spist veldig mye, og går sjeldent sulten. Antall ckal varierer litt fra dag til dag, men ender stort sett med samme inntaket hver uke. Fra jeg startet med formsjekk og måling av mat osv. har jeg holdt en jevn vekt, tatt av meg litt fett uke etter uke, og økt i muskelmasse. Det vil si at jeg har truffet en relativt bra ckal- indeks som gjør at jeg klarer å miste fett samtidig som jeg øker i muskelmasse. Massen har stangert de siste 8 ukene, men fettet har minsket litt etter litt den siste tiden.

Har du selv satt opp dietten eller har du fått noen hjelp til det?

I overgangen oktober/november at jeg fikk et tilrettelagt kostprogram med fokus om å komme i konkurranseform. Der fikk jeg hjelp av min coach Thomas Hjelde Thoresen. Jeg valgte ut forskjellige ting som jeg likte, så satte han opp en diett ut ifra mine behov. Underveis gjorde vi små justeringer for å få formen bedre med jevnt tempo.

Bruker du noen kosttilskudd, kan du fortelle oss hvilke?

Tidligere har jeg unngått å bruke noe som helst av kosttilskudd! Nå etter en stund på begrenset inntak av bare ren mat, kjenner jeg på de lange og tunge ukedagene at overskuddet reduseres betraktelig etter arbeid. Derfor har jeg begynt å drikke BCAA sammen med noe Kreatin under øktene, for å fylle opp glykogenlagrene i kroppen. Etter øktene tar jeg en liten shake med proteinpulver og avslutter kveldene med litt ZMA før jeg legger meg. Det viktigste for meg er å ha trøkk gjennom øktene, og jeg kjenner at det å komme seg på trening er det mest krevende. Så til alle dere som sliter med motivasjonen: Train hard or die small!

iForm.no | WEB-TV

Amir Riazifard (WEB-TV)

Therese Mæhle-Svensen (WEB-TV) Soran Rashid (WEB-TV)
Ida (26) er jernkvinne og jusstudent (WEB-TV) METERN OG LINDH (WEB-TV) Vårens BYGGER-PAR (WEB-TV)
Verdens beste fitness-kropp (web-tv) Siw-Lisbeth Grov Jørgen Corneliussen (WEB-TV)

Av Geir Tverdal februar 28, 2012 06:00

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Våre samarbeidspartnere

Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!