Debutant i Bikinifitness Elisabeth Bolme

Av Line Celius mars 16, 2014 16:30

Debutant i Bikinifitness Elisabeth Bolme

Fra småbarnsmor med rygg- og bekkenplager, til Bikinifitnessutøver på under ett år.

  • Alder: 30 år
  • Høyde: 168 cm
  • Vekt: On-season: 4 uker før konk ligger jeg på rundt 56 kg
  • Off-season: Før jeg tok kontakt med min PT Gunnar Strand Jacobsen og begynte på diett, veide jeg 68 kg.
  • Bosted: Rindal på Nordmøre, porten til Trollheimen!
  • Sivilstatus: Forlovet med Raymond. To døtre, ei på snart 10, og ei på 8,5 år.
  • Jobb/ utdanning: Tilkallingsvikar i barnehager og gruppeinstruktør på vårt lokale treningssenter Bakken Helse. Er utdannet hjelpepleier og er sertifisert Kettlebellsinstruktør.
  • Klubb: Kaliber

ElisabethBolme6

Når bestemte du deg for å satse på bikinifitness – og hvorfor akkurat bikinifitness?

Det var egentlig en tanke som sakte, men sikkert kom snikende. Jeg hadde jo en stund beundret andre fitnessutøveres flotte innsats og fysikk, men så aldri i verden for meg for et stort halvår siden at jeg kunne bli aktuell for noe slikt.

Jeg kontaktet Gunnar Strand Jacobsen med håp om å bli mer funksjonsfrisk, og for å få en enda strammere kropp. Da hadde jeg allerede trent tung styrketrening i ett år, og fått et godt grunnlag styrkemessig, men jeg følte at jeg trengte noe helhetlig oppfølging. Da jeg begynte med trenings- og kostholdsplanen til Gunnar i mai 2013, var jeg også under behandling med kiropraktor av bekkenet mitt og en gammel skiveutglidning i ryggen som jeg hadde slitt med i flere år. Det var en lang prosess med mye ett skritt fram og to tilbake, og av den grunn turte jeg ikke å tenke tanken på at jeg skulle klare å trene meg opp til å bli en aktuell fitnessutøver! Jeg var nok litt pessimistisk og var spent på om Gunnar i det hele tatt skulle klare å hjelpe denne skrotten til å bli mer funksjonsfrisk. Resultatene skulle vise seg å komme i nærmest rekordfart. Jeg responderte veldig godt på veldig få uker på Gunnar sitt skreddersydde opplegg til meg, som var tilpasset både min hverdag og mine plager. Da Gunnar i tillegg gav uttrykk for at jeg hadde meget gode resultater av treningen, så gikk det vel ikke lang tid før tanken ble til realitet. Men jeg tok meg noen ukers betenkningstid før jeg tok den endelige avgjørelsen om å hoppe på fitnessbølgen. Det ble en flott 30- årsgave til meg selv synes jeg, og ikke minst en fin måte å feire seieren over mange år med smerter og plager! Og så er det jo selvsagt litt ekstra stas å konkurrere når man har hatt to barn i magen også!:)
Bikinifitness ble valget mitt da jeg selv synes jeg passer best i den kategorien, i en fin og passende mengde av glitter, høye hæler, muskler, bruning og femininitet.

Hvor lenge har du trent?

Jeg begynte å trene tung styrketrening for to år siden, men det var først etter at jeg kontaktet Gunnar i fjor at jeg hadde et spesielt mål å jobbe mot. Jeg trener kun styrke. Null cardio! Tidligere har jeg trent Taekwon- Do.

ElisabethBolme2

ElisabethBolme1

Hvor mye har du gått ned?

Jeg veier 12 kg mindre nå enn da jeg kontaktet Gunnar i mai 2013, men vekten sier egentlig ikke så mye da jeg har lagt på meg muskler samtidig som jeg har mistet fett. Nå mot konkurransen skal jeg gå ned en del i fettprosent, og bli noe tynnere enn det jeg vanligvis hadde ville valgt hvis jeg ikke skulle ha konkurrert. Dette er bare for en liten periode, så etter konkurransen vil jeg forhåpentligvis legge på meg noen kilo igjen. Å ha en «konkurransekropp» med for lav fettprosent året rundt er verken vanlig eller sunt. Husk det, jenter!

Hvordan spiste du før?

Før jeg kontaktet Gunnar, så spiste jeg egentlig ganske vanlig mat. Jeg spiste ikke så mye sjokkis ,snacks og junk- food, og var heller ingen storforbruker av sukkerholdig brus. Men middagene, de spiste jeg skikkelig store mengder av…Da jeg begynte å trene tung styrketrening for to år siden, økte naturligvis matlysten. Når man spiser mer enn samboeren, samtidig som de fleste måltidene ender opp i mageknipe, da sier det seg selv at det totale kaloriinntaket pr dag ble for stort..Jeg spiste vannvittig mye ris med sweet chili saus, og ellers et lass med knekkebrød gjennom hele dagen. Jeg spiste grønnsaker, men ikke nok. I et par år jobbet jeg på et bakeri, så det ble nok litt prøvesmaking nesten hver dag det første året også.. Mange tror at de som trener mye kan spise det de vil, men de som trener mye kan legge på seg mer fett også hvis det totale kaloriinntaket blir for stort! Så vær så snill å slutt å belønn den hesblesende, svette og timelange tredemøllesprinten eller fjellturen deres med sjokkis og alkohol da folkens!! Det finnes faktisk andre måter å belønne seg selv på når det ikke er lørdag…!

ElisabethBolme5

Hvordan spiser du nå?

Da jeg skulle starte opp for fullt med dietten på nyåret, var jeg forberedt på et meget strengt kosthold. Mange ser for seg kun torsk, tunfisk og brokkoli når de hører ordet konkurransediett, men Gunnar har en «menneskelig» matplan, selv for oss som skal konkurrere også, så det ble jeg veldig positivt overrasket over! Matvarer jeg spiser til vanlig nå er (for å nevne noe): Wasa Sport+, speltlomper, grovt brød, havregrøt, ris, pasta, poteter, mager kesam, matyoghurt, Cottage Cheese, Skyr og Yoplaits Dobbel 0% yoghurt, magert kjøttpålegg, kylling, fisk, reker, karbonadedeig, frukt, bær, syltetøy uten tilsatt sukker, leverpostei, Philadelphia light, kylling smøreost, mandler/ nøtter, egg, hvitost, røkt laks, ja til og med Proteinfabrikkens pannekaker får jeg også spise nå og da! Som dere ser, så kan jeg spise det meste, bare at jeg spiser det i bestemte mengder. Synes det er supert jeg! Ikke alle fitnessutøvere får spise de samme produktene, så dette er ting JEG får spise på dietten min. I tillegg bruker jeg en del søtningsmiddel som suketter, Sukrin, Sukrin Gold, Stevia dråper med forskjellig smak. Og krydder til middagen bruker jeg masse av! Så lenge det er krydder uten tilsatt sukker kan jeg spice opp maten som jeg vil. Akkurat nå har jeg en periode da det går mye på hjemmelaget tacokrydder, som er uten sukker i forhold til den som er på butikken. Fersk chili, ingefær og hvitløk er et must- have til middagslagingen min. Jeg liker mye smak! Ellers drikker jeg vann, FUN- saft, te, svart kaffe og Pepsi Max så mye som jeg vil. Og de «berømte» proteinshakes drikker jeg ca 1-2 ganger om dagen av, men ofte erstatter jeg den med f.eks en bestemt mengde magert kjøtt eller mager kesam hvis jeg ønsker å ha mer av dette istedet til noen av måltidene mine.

Minimalt/ lite sukker, hvetemel og fett, og mye proteinrike matvarer er stikkord for dietten min. Grønnsaker kan jeg omtrent spise ubegrenset av, noe som passer meg fint da jeg er glad i grønnfor! For å få ned fettprosenten, går jeg nå på kaloriunderskudd. Matplanen min er tilpasset til det formålet. En konkurransediett må ikke sammenlignes med det anbefalte, sunne kostholdet folk flest bør ha altså!

Har du noen som følger deg opp mot konkurransen(e)?

Min coach Gunnar Strand Jacobsen, eller «The Gunnar» som han også blir kalt, er selvfølgelig den som coacher meg mot konkurransene også! En trivelig og kunnskapsrik coach, som både hjelper vanlige mosjonister og fitnessutøvere med å nå målene sine. Og så er flotte Line Celius en god oppmuntrer og mentor for oss jentene på teamet:) Ellers er jeg og de andre bikinijentene fra Kaliber så heldige å ha Linn Cesilie Tovås, Veronica Dalsnes og Eileen K. Røst til å veilede oss på poseringstreningene:) Karl Martin Stålaker, som er kiropraktoren min, følger meg også nøye opp og sørger for å ha kontroll på mine gamle skader.

ElisabethBolme3

Bruker du kosttilskudd?

Det eneste jeg tar, er tilskudd av multivitamin, Omega- 3 og kreatin hver dag. Som preworkout bruker jeg FRES brusetabletter, Red Bull Zero Calories eller svart kaffe. Ellers får jeg i meg ekstra proteiner gjennom proteinshakes.

Hvilke konkurranser stiller du i denne omgangen og hvilke forventninger har du?

Jeg skal stille i Sandefjord Open og kanskje Oslo Grand Prix denne våren. Jeg er sikker på at det blir en opplevelse for livet som jeg vil sitte å mimre tilbake på både tannløs, blek og skrukkete med et smil om munnen på gamlehjemmet om 50 år!:)

Har du noen hobby ved siden av treningen?

Jeg liker å ta bilder med speilreflekskamera, og det var hobbyen jeg hadde før jeg begynte med fitness, som nå har tatt størst fokus. Kjempefin terapi for meg begge deler! Ellers går nok de andre timene i døgnet på å lage og spise mat, være tobarnsmamma, kjæreste, barnebarn, arbeidstaker, husmor og en facebook-er utenom treningene.. Kan lakenskrekk komme under kategorien hobby mon tro? Skulle gjerne hatt mer tid til sosial omgang også, det må jeg innrømme har vært svært dårlig, desverre!

Ja, jeg er jo forresten modell på hobbybasis også da, begynte litt med det i 2008. Jeg var nylig på en shoot med dyktige og kreative John Andre Aasen i Trondheim og fikk foreviget min ganske så nære konkurranseform (flere av bildene i denne artikkelen. Red. Anm.), det blir artig å ha å se tilbake til når alderen drar på, hehe! Ellers så venter det flere shoots fremover også da jeg har fått henvendelser fra flere flinke fotografer. Artig! De som vil kan jo ta en titt på pagen min på facebook, «Modell Elisabeth Bolme».

ElisabethBolme4

Sponsorer:

Som debutant er det veldig vanskelig å få sponsorer. Derfor er jeg veldig glad for å ha fått Reint Logisk og Glimt Bli Ny Studio som sponsorer!

Reint Logisk er en økologisk dagligvarebutikk som selger sertifiserte økologiske, etiske og lokale dagligvarer som f.eks frukt og grønt til forbrukere i hele Norge. De kjører ut varer og leverer på dørstokken til de som måtte ønske det på ruten de kjører. De leverer også i Trondheim, så hvis du ønsker å få fin, god og økologisk frukt/ grønt eller andre av deres produkter levert på døren, så må dere sjekke ut www.reintlogisk.no eller pagen deres på facebook! Siden jeg spiser ca 8,5 kg grønnsaker i måneden, så er det jo helt supert å få sponset mye frukt og grønt!
Glimt Bli Ny Studio i Trondheim tilbyr blant annet disse behandlingene: Bli ny- dag, frisør/ brudefrisering, vippeextensions, brynstyling, make- up, fotostyling, permanent make- up, fotterapi, voksbehandling, kroppspleie. Alt på ett sted! Ønsker du noen av disse behandllingene, eller gi et flott gavekort til noen, sjekk ut siden deres på facebook eller www.glimtbliny.no 🙂

Noe du vil føye til selv?

Følg gjerne min vei mot scenen på instagram, «kettlebolma«, coachen min er på Instagram “coachgunnar”, og på bloggen min www.labolma.blogspot.no hvis det skulle være av interesse!
Ellers vil jeg til slutt gi en stor takk, ikke bare til min coach Gunnar Strand Jacobsen, men til to andre også som skal ha en del av æren for at jeg har kommet dit jeg er i dag, og det er min kjære samboer Raymond, for all støtte, forståelse, kjærlighet og tålmod gjennom mine oppturer og nedturer. Og ikke minst min kjempeflinke kiropraktor Karl Martin Stålaker som har gitt meg nødvendige behandlinger for rygg og bekken, som har gjort det fysisk mulig for meg å gjennomføre styrketreningen som skulle til for å bli mer funksjonsfrisk og arbeidsfør!

Av Line Celius mars 16, 2014 16:30

Kommentarer

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Våre samarbeidspartnere

Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!