Denne typen trening kan lindre korsryggsmerter

Av AFPT mai 25, 2020 07:00 Oppdatert

Denne typen trening kan lindre korsryggsmerter

Aktiv behandling er mest effektivt mot korsryggsmerter.

Mange er plaget med korsryggsmerter en eller annen gang i løpet av livet. Ofte kan det være vanskelig å vite årsaken til vondter i ryggen, men det er sjeldent alvorlig og det er ikke uvanlig at man blir bedre med bevegelse. Passivitet kan derimot forverre plagene.

Gjennomgang av 89 studier på korsryggsmerter

Som personlig trener og/eller gruppeinstruktør er det stor sannsynlighet for at du vil møte flere som sier de sliter med smerter i korsryggen.

I en metaanalyse fra 2019 publisert i British Journal of Sports Medicine har man sett nærmere på nettopp korsryggplager og hva slags treningsmetoder som er mest effektive for å lindre smertene. Forfatterne har utført en systematisk gjennomgang av totalt 89 studier med til sammen 5578 deltakere. Her har de undersøkt flere treningsformer og hvordan disse har påvirket smerte, fysisk funksjon og mental helse. Dette ble deretter sammenlignet med behandling hvor terapeuter bruker hendene slik som i kiropraktikk, manuellterapi og passiv fysioterapi.

Aktiv behandlingsform best

Tidligere studier og metaanalyser har vist at passive behandlingsmetoder som ultralyd, massasje og  varme- og kuldeterapi ikke har hatt noen effekt på å redusere smerter hos personer med korsryggplager, ifølge Norsk Helseinformatikk.

I den ferske metastudien understreker forfatterne at man fra før av vet at fysisk aktivitet og trening er en effektiv behandlingsform for å redusere plager av uspesifikke korsryggsmerter, men at man vet lite om hvilken type treningsform som er den beste. Basert på resultater i metaanalysen konkluderer forfatterne med at pilates, øvelser som trener stabilitet og motorisk kontroll, aerobic/kondisjonstrening og styrketrening muligens er de mest effektive treningsformene for voksne med uspesifikke, kroniske korsryggsmerter. Pilates var den treningsformen som hadde best effekt mot smerte, mens styrketrening og kondisjonstrening hadde best effekt for den mentale helsen. For bedre fysisk funksjonsevne trekker forfatterne frem styrketrening og trening for kjernemuskulaturen.

Individuelt

Videre påpeker studieforfatterene at det er umulig å peke på kun én type treningsform som alltid vil være den beste til å behandle uspesifikke korsryggsmerter. Trening bør fortsatt tilpasses hver enkelt. I tillegg mener forskerne at det er et effektivt og viktig tiltak å veilede personer og aktivt oppfordre til å bevege på kroppen. Studien tyder på at ingen behandling, behandling med råd og informasjon, kiropraktisk behandling, manuellterapi og passiv fysioterapi mest sannsynlig har liten effekt på å lindre ikke-spesifikke korsryggplager.

Nå kan du bli Rehab Trainer

Vil du lære mer om hvordan du kan bidra til aktiv behandling? Hos AFPT tilbys utdannelsen “Rehab Trainer” – denne utdannelsen kommer til å endre forståelsen og tilnærmingen du har til bevegelse, skader og smerter. Muskel- og skjelettlidelser plager flest og koster mest. Bevegelse og trening er samtidig en av de aller mest potente tiltakene for å redusere smerte og gjenvinne ønsket funksjon. Med utdannelsen Rehab Trainer kan du bli en av dem som forstår og håndterer disse utfordringene aller best.

Kilde: https://bjsm.bmj.com/content/early/2019/10/28/bjsports-2019-100886.full

Her kan du lese mer om prolaps.


Saken er hentet i fra AFPT

Av AFPT mai 25, 2020 07:00 Oppdatert

Kommentarer

Annonser

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd

Annonser