Disse øvelsene MŅ du benytte

Av Eirik Sandvik april 30, 2012 09:00

Disse øvelsene MŅ du benytte

Det er ikke sjeldent man hører om essensielle øvelser som M؅ være med i et program for at du skal få ?optimal fremgang?.

Det er ikke sjeldent man hører om essensielle øvelser som M؅ være med i et program for at du skal få ?optimal fremgang?.

Dette er vel og bra og kan i mange tilfeller være sant, men slettes ikke alltid. Kanskje øvelsene du har fått tredd nedover hodet på deg i flere år så absolutt IKKE bør utføres??!

Når det kommer til øvelser er ikke spørsmålet nødvendigvis ?hva?, men ?hva til hvilken tid? og ?hva til hver enkelt person?. La meg forklare.

Du har sikkert like ofte som meg hørt at du må kjøre øvelser som knebøy, markløft og benkpress og at du absolutt ikke vil få like god fremgang uten dem i treningsprogrammet ditt? Jeg har hvertfall hørt det til gangs.

Hva om du sliter med kroniske skulder- eller ryggsmerter? Eller nylig har operert korsbåndet? Er knebøy, markløft og benkpress fortsatt optimalt for deg og bestanddeler som M؅ være med i programmet ditt for at du skal nå målene dine?

/artikkel/trening/oppvarming_2010_4_6.jpg

La oss ta et par steg til side for først å belyse et annet spørsmål, nemlig; ?hva er målene dine??

Før du vet hva du ønsker å oppnå, eller før andre vet hva du ønsker å oppnå ? hvordan kan de vite hva som er optimalt og essensielt for DEG og DINE mål?

Verken treningsveilederen på treningssenteret ditt eller jeg har noen som helst anelse på dette. Klart, visse fellesregler finnes og man kan anta mye av hva et treningsprogram bør og skal inneholde, hvorvidt man vet om bakgrunn og mål til en utøver eller ikke, men om vi bommer på 30% av hva som bør og kan være med i et treningsprogram for en gitt person, så er dette et temmelig grovt overtramp som fort kan føre til problemer og da som regel i form av skader og kroniske smerter over tid.

Så når man hører såpass mye forskjellig, hva er korrekt og hva skal man tro på?

/artikkel/trening/oppvarming_2010_4_7.jpg

– Personlige meninger?

– Erfaring?

– Kunnskap?

Tja, si det.. Hva veier mest? Vel, alle tre er meget sentrale, men som regel vektlegges en av dem mer annen de to andre, noe som fort fører til problemer. La oss anta at personen som sier at du M؅ kjøre knebøy er en treningsentusiast som har oppnådd gode resultater. Ja, da er det enkelt å tro på vedkommendes råd, men hva om vedkommende IKKE har trent noen andre enn seg selv? Har personen da et nyansert syn på hva som er bra og nødvendig for deg?

La oss si du får samme råd fra en coach innen styrkeløft. ?Du M؅ kjøre knebøy?. Tar vedkommende i betraktning at din bakgrunn ikke er lik som styrkeløfterne vedkommende trener? Vet han om ryggsmertene dine? Tar han/hun det for god fisk at du innehar alt som må ligge til grunne (mobilitet, fleksibilitet og stabilitet) for god og sikkert teknisk utførelse av knebøy? Har du som mål å konkurrere i styrkeløft? Hvis ikke, er knebøy en øvelse du må eller bør benytte?

 Du M؅ benytte disse øvelsene, men?..

 Du M؅ også utføre dem korrekt!!

Et stort problem innen styrketrening er mangel på teknisk kompetanse. Jeg har selv utført de aller fleste feil innen styrketrening, så jeg prøver ikke å være nedlatende, men man trenger ikke gjøre annet enn å observere mange nok utføre øvelser som knebøy og markløft for å si at det virkelig er behov for å endre perspektiv når det kommer til øvelser.

Ja, øvelsene markløft, knebøy og benkpress er meget gode, men om de utføres feil er de også de øvelsene som fører til mest problemer i form av skader og problemområder. Belastningen som benyttes i disse øvelsene er tross alt noe større enn i bicepscurls.

Det er virkelig behov for endre perspektiv fra hvilke øvelser man bør benytte til hvordan utføre de øvelsene man skal og bør benytte. Om dette skjer med det aller første er heller tvilsomt, men forhåpentligvis tenker du deg om to ganger før du neste gang blindt anbefaler en øvelse, eller tar til deg råd uten ettertanke. 


Eirik Sandvik

Av Eirik Sandvik april 30, 2012 09:00

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!